Gå til innhold
Arkivverket

[#50526] Opphav til Christen Olsen Jensvoll, f.ca. 1749


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg strever med å finne det rette opphavet til Christen.Under Linnevollen på Klemmetsdal står det: 2) Christen Olsen Jensvoll, f. ca. 1749 d. 1804; barn: Lars; g.m.II Kari Larsdtr. Horn, f. ca. 1734, d. 1784, barn: Karen; g.m. III Ragne Bjørnsdtr. Nordal; barn Ingeborg, Ole, Ellen (til No. Ask), Bernt og Marte.[url="http://www.lier.kommune.no/liers-historie/klemmetsdal.htm>Lenke .........Sistnevnte Marte Chrisensdtr. f.14.11.1803 er min 2xtippoldemor.Under Jensvoll Lenke finner jeg en tidligere generasjon Christen Olsen (Bruker), g.m. Mari Jonsdtr. Nedre Brastad. Barn: Ola (m.fl). Denne Ola Christensen kunne jo passe godt som far til Christen Olsen Jensvoll på Linnevollen. Men,- hvor blei det av denne Ola?Det finnes ingen Christen Olsen konf. i Lier i tiden 1763 - 1770. Av dette går jeg ut fra at han må være født et annet sted enn i Lier. Han blei viet 12 juli 1788 i Lier til Ragne Bjørnsdtr. Nordal. Lenke (nr.17 nede på h.s).Ved død Lenke (nr.72) 26.sept. 1804 er den oppgitte alder 55 år. Dette skulle tilsi at han er født 1749.Jeg finner en Christen Olsen f. 27. des. 1749 i Fet i Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Den eldre generasjon Christen Olsen Jensvoll download - (50 maximum) 1. Morten CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 28 OCT 1714 Lier, Buskerud, Norway 2. Olle CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 02 DEC 1708 Lier, Buskerud, Norway 3. Kari CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 18 MAR 1711 Lier, Buskerud, Norway 4. Berthe CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 17 JUN 1713 Lier, Buskerud, Norway 5. Kari CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 05 JAN 1718 Lier, Buskerud, Norway 6. Olle CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 07 NOV 1706 Lier, Buskerud, NorwayNr.2) Olle f. 1708 må vel være den Ola som er nevnt som sønn til Bruker Christen Olsen på Jensvoll. Er det noen som kan finne ut noe mer om denne Olle/ Ola ?Jeg har enda en gang sjekket om det i Lier i tiden 1748 - 1750 er noen Ola Christensen som får en sønn; Christen, men da uten resultat.Det er en Ole Torgersen som får sønnen Christen dpt. 6.mars 1748, men uten synlig forbindelse med Jensvoll.Det er en Ole Pedersen som får sønnen Christen dpt. 8. nov. 1750, men heller ikke her er det noen synlige forbindelser til Jensvoll.Jeg får ikke lagt inn lenker da det nå er noe trøbbel med webområdet til skannede kirkebøker.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Hei, endelig er det noen andre som lurer litt her... Dette har vært mitt hodebry i noen år og jeg må bare si at noe endelig svar har jeg ikke - men det har man kanskje aldri?Jeg har fått mye god hjelp av Øivind Røsdærn når det gjelder opphavet her.Her er vårt resultat:Dåp: 6.3.1748: Ole Torgersen Fugerudejes barn Christen Fadd: Eli ?datter Drag, Gyri Olsdtr Brevig, Christopher Drag og Ole S?monsen Fuglerud. 23.nov 1749: Ole Torgersen Fugerudejes barn Christen. Fadd: Jacob ??? Fugerud, John Andersen Fuglerud og Gyri Olsdtr BrevigIntrodusert: 7.4.1748 Ole Thorgersen Fuglerudeies 27.12.1849 Ole Torgersen FuglerudeiesChristen Olsen Jensovll var fadder for Ole Olsen Jensvolleie. Ole Torgersen er også blitt knyttet til Jensvolleie.1768 Frogner kirke Barn Karen K 08.10. 1768 Far Anders Hansen Nøsted Eie Fadder Eli Jansd. Stranden K Fadder Tjener hos Hr: Grønbek Frantz JonsenM Fadder Ole Torgersen Furrua1770 Frogner E Barn Rachel K 05.02. 1770 Far Ole Olsen Jensvold Fadder Tjener hos Madme Stranger paa Bragnæs Kari Larsd. Fadder Anders Hansen Griserud Haarberg Eie M Fadder Christen Olsen Furrua M1786: K: S. l. K: B. af Ole Smeseruds Hstr Oline. Barn Ole M 0204 1786 Far Peder Olsen Fuglerud Mor Ane Hansdatter Fuglerud Fadder Berthe Olsdatter Rd K Fadder Isaac Jensen Grte M Fadder Christen Olsen Linnevolden MChristen var også fadder for Gulbrand Olsen og Ragne Pedersdatter Clemesdals datter Ane i 1788. Gulbrand og Ragne var faddere for de to av de tre eldste barna til Christen.Øivind er ganske sikker på at dette er rette Christen. Og som jeg har fått erfare tidligere - Øivind har alltid rett.Ole Torgersen Fuglerud og Inger Toresdatter ble viet 22.10.1741 - mest sannsynlige foreldreparet i Lier.Men som sagt, ingeting er sikkert, og en debatt rundt dette hadde vært supert.Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Anne CecilieDet ser ikke ut til at dette temaet fenger.Den Ola / Olle jeg nevner under punkt 2 innl 3 ser ut til å være død 1708. Dermed faller alle mine spekulasjoner i innl.1 om eventuell flytting til Akershus.Da ser det ut til at den konklusjonen du og Øivind har kommet fram til må være den rette.Det hadde jo vært artig om flere har synspunkter her.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Hei EinarNei dette er ikke opplysninger som kan finnes i en fei, men det jobbes på spreng i kulissene med å sortere hvem som er hvem. Det er jo ikke de mest unike navnene vi har med å gjøre her og det er lite å finne i historiebøkene.Mulige søsken til Christen: Torger f 1741/42 døde 1748 på Fuglerudeie.Ole f 1743 samme stedMarthe f 1745 samme stedChristen f 1748 død før 1749?Christen f 1749 Fuglerudeie døde 1804 LinnevoldenMari f 1752 på FuglerudeieRagnhild/Ragne f 1756 på Fuglerudeie.De tre siste har jeg funnet konfirmet med bosted hhv på Furua (Jensvolleie) og Jensvolleie. Det er en Ole Olsen som også bodde på Jensvolleie og det er litt fra og tilbake hvem han er og hvilken tilknytning han og Christen har. Øivind er nå i tenkeboksen, tror jeg...Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

I innlegg (1)er det nevnt at Christen har et barn med navn Lars, finner dette om Lars:Lars,ekte, født 4/4-1780, døpt 9/4-1780 i Tranby. Båren av Gulbrand Olsen Clemetsdal hustru Ragne.Foreldre: Christen Olsen Clemetsdaleie og Kari Christensdtr.Faddere:Randi Jonsdtr. Grøtet, Bent Halvorsen Hennum og Dr. Jens Simonsen Egge. Se nr.39: LenkeVet ikke om dette kan være til hjelp, men kanskje Gulbrand Olsen Clemetsdal kan være noe slektsskap til Christen Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det finnes ikke noe skifte etter Ole Torgersen (far til Christen).Foreldrene til Ole Torgersen er Torger Larsen og Marj Olsdatter. Marji kan være datter av Ole Amundsen Fuglerud.Torger og Marj giftet seg 16/9-1707 i Sylling kirke. Forlovere: Hans Hansen og Ole Fuglerud.Barn Anne og Inger døpt 20/5-1708 i Sylling kirke, Ole døpt 10/8-1708 i Sylling kirke.Torger Larsen begravet i Sylling kirke 17/12-1713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Får nye opplysninger av Øivind Røsdærn (han jobber veldig nå).I innlegg (8)nevner han: Marji kan være datter av Ole Amundsen Fuglerud, og fortsetter: Gift i Sylling kirke 16,11,1673 Oluff Amundsen Fuglerud og Anne Olsdatter.Det blir skrevet både Oluff og Ole. De fikk flere barn, men presten skrev ikke navn på barna på den tiden, men her er noe som sto i kirkeboken for Sylling kirke 14 april 1678 oversatt litt forenklet:Oluff Fuglerud hustru var med barn (det hadde kansje gått over tiden) var på gården Kirkerud. Der ble hun vigslet med Cristi legeme og blod og straks der etter fødte to børn som presten Hr. Jacob Cristnet på Vallstad, og tok offer pengene til seg.Vi ser her at Ole Fuglerud het Ann og at dem fikk tvilinger.Torger Larsen og Marj Olsdatter fikk også tvillinger og den ene het Anne. Tvilling fødsel er jo arvlig og navnet Anne kan være oppkalling etter mormoren. Dette tror jeg er det nærmeste vi kommer bakover i slekten til Anne Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Øivind Røsdærn gir følgende opplysninger: 1. påskedag 1673, talt over gamle Marj Fuglerud. (dette må være mor til Ole Amundsen (innlegg 12), han fikk jo ei datter som han kalte Marj.og begravet i Frogner kirke 5.februar 1775; Ole Torgersen Jensvold eies hustru Inger Thoresdtr. som døde 1.februar gl.omtrent 62 aar.Så nå vet vi hvor Christen Olsen kom i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Anne Cecilie og Maya.Jeg forsøker å få en oversikt over det materialet som er framkommet i debatten til nå.For det første savner jeg å finne Torger Larsen g.m. Mari Olsdtr. omtalt på gården Fuglerud. Er det bare det at jeg igjen opplever og ikke se skogen for bare trær ?Jeg finner heller ikke noen omtale av Ole Torgersen (far til Christen Olsen).Så et par merknader: I innl. 8 står det at 'Torger og Marj giftet seg 16/9-1707'... Det skal være 16/10- 1707.Videre i neste avsnitt står det: ' Barn Anne og Inger døpt 20/5-1708'. Dette er riktig i følge kirkebok. Det som ikke kan være riktig er ' Ole døpt 10/8-1708'. Da jeg antar at dette er en feilskrift, så er mitt spørsmål til deg Maya om du har riktig tid for dpt. av Ole Torgersen ?Siste setning i innl. 11: ' Dette tror jeg er det nærmeste vi kommer bakover i slekten til Anne Olsdatter'. Etter det jeg forstår menes det vel at Anne Olsdtr. er det siste ledd vi kjenner bakover i tid, men at vi kjenner noe av hennes og Ole Amundsen Fuglerud sine etterkommere.På FamilySearch finner jeg denne vielsen: Lenke Kan dette være Amund Torgersen Fuglerud ?Jeg tar også sjansen på å spørre om det finnes opplysninger om opphavet til Torger Larsen ?Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Jeg må ha 'blingsa' når det gjelder henvisningen til FamilySearch m. lenke. Alderen passer jo ikke, så nest siste setning i innl (14) kan strykes.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Igjen.Hva mener dere om denne Ole Torgersen dpt. 20.10.1709: LenkeKan dette være den etterlyste Ole Torgersen med Torger Larsen til far ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Hei EinarFørst en stor takk til Øivind og Maya som har jobbet hele helgen!Øivind har gitt meg disse opplysningene om Ole Torgersen tidligere: Døpt 13 aug 1713 i Sylling kirke. (Side 213 under døpte i Lier 1701-26. ) Han ble født på Fuglerud og faren var Torger Larsen.Ellers hadde Torger Fuglerud en datter som ble gravlagt i desember 1708, dette var vel en av tvillingene. Ole f i 1709 kan være en bror av 'vår' Ole som døde som barn?Men hva med opphavet til Inger Toresdatter som ble født rundt 1713? Finner ingen, match i Lier... ennå.Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Anne Cecilie.Takk for de siste opplysninger om Ole Torgersen.Du skriver: 'Ole f i 1709 kan være en bror av 'vår' Ole som døde som barn'. Mener du da den Ole som jeg la lenke til i innl. 16 ? I så fall kan Torger Holtsmark være identisk med Torger Fuglerud. Som du ser av innl. 14 så etterlyser jeg omtale av Torger på gården Fuglerud. Derfor ber jeg nå om din mening om nettopp dette. Selv om det er å trekke store veksler på Øyvind og Maya, så vil jeg være svært takknemlig også for deres oppfatning av denne mulige kobling.Jeg legger derfor inn den nevnte lenke også her: Lenke Datoen er 20 okt. 1709. Etter det jeg kan tyde så står det Torger Holtsmark sønn Ole.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Til innlegg (14): Torger Larsen ble aldri eier av Fuglerud. Ole Torgersen var husmann, så derfor står det ikke noe om ham som eier.Giftemålet til Torger og Marj skal være 16/10. Ole Torgersen er døpt 13/8-1713.Ole Torgersen Holtsmark er en helt annen slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Maya. Nå kan jeg skrinlegge koblingen til Holtsmark.Anne Cecilie (innl. 17) etterlyser noe om Inger Toresdtr. Hun kan jo være fra andre steder enn Lier. På FamilySearch finner jeg:LenkeJeg har forsøkt å finne denne Inger på skannede kirkebøker for Eiker, men jeg klarer ikke å tyde innføringene der.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.