Gå til innhold
Arkivverket

[#50527] Skrifttyding fadre til dåp Kvinnherad 1729-1738


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ser at lenken til Synneves dåp ikke er blitt permanent, så her kommer den på nytt:LenkeEr der noen der ute som kjenner faddernavnene?Jeg ser jo selv at der er Myklebust, Fet og Dønhaug, men skulle likevel hatt litt mer hjelp...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For den siste Synneve synest jeg det står Anders Myklebust, så Nils ...., videre Ingebor Gudmundsdtr og Synneve Aslaksdtr, men er langt fra sikker. Det er ikke lett med disse kråketærne. Håper du får hjelp av andre-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Hei Arnfrid Synes tydelig at det står Møklebost 2 ganger i Karis dåp, men klarer ikke å se om det står Johanna (utydelig) sønn, eller Søren Møklebost, Sandtorv, og siste linje Søjunker af Capt. Møklebost. Jeg har bygdebøker for Tysnes, men ikke for Kvinnherad. Kanskje noen kjenner til navnene derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For Michel leser jeg litt:Madtz og Gudmund Ö. Fet .... Agaata Knud Dönhaugs q(uinde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Prøver meg i farta på Karis:Johannes Feedt, Søren Møchlebost, Hans Tors. ibm., Marit Halsten Myrens Q., Anne Halver Leites Q., Synnev Aslagsdr. Møchlebost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, så langt. Gårdsnavnene er nok korrekte, men ikke Sandtorv, mener jeg. Kan ikke hsuke at der er noe bruk med dette navnet i Kvinnherad.En helt annen ting; vi har jo i andre debatter vært inne på hvor gamle man måtte være for å være fadder, -men var der noen øvre grense? I våre dager er det jo vanlig at besteforeldre er fadre, men dette ser jeg ikke i gamle dager. Var det forsi at levealderen var lav, og at man måtte sikre at fadrene kunne følge opp, evt overta forsørgelsen av barnet, om foreldrene døde.Hadde håpet å finne Heine eller hans hustru blant fadre, men den gang ei. De skal i tilfelle være Leite.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Helt greit det, både du og evt. noen som aldri har skrevet noe her, må jo bare komme med forslag, ingen skam å ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Synneve: Anders Møchlebost, Halvor Heinesen Dønhou, Nils Erichsen under Eegen, Ingebor Gudmund Feets q., oc Synneve Aslagsdr. Michel: Madtz oc Gudmund Ø.Feedt, Halver Dønhoug, Anne Nils Dønh. q. oc Aagaat Knud Døsselans q.Brite: Aslag Møchlebost, Endre ibm, Ane Halvor Dønhougs q., Madele Erich under Egens q. oc Madele Gudmundsdr fra FeetFørste gang jeg har truffet på navnet Madele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette var fantastisk bra, Per. Tusen takk! Da skal jeg studere evt slektsskap mellom fadre og far. Så du mitt spørsmål i (7), 2. avsnitt?Madele var ikke uvanlig her på Vestlandet.Mvh 'Arnfrid på vei mot sengen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg har ikke vært borti at fadderne hadde noe slags ansvar utover det å 'hjelpe til' med den kristne oppdragelsen, men jeg holder det ikke for utelukket. Utover 1800 tallet er ofte foreldrene selv også faddere. Kan forresten tilføye at for Karis vedkommende er den første fadderen titulert Gl.(gamle) Johannes Feedt, men det er kanskje bare for å skille ham fra en yngre navnebror.Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kategorisering av fadrene etter gådsnavn:FET: Johannes d.e., Mads, Gudmund, Ingeborg Gudmunds q., Madele GudmundsdatterMYKLEBUST: Søren, Anders, Aslak, Endre, Hans Torsen, Synneve AslaksdatterEIK; Nils Eriksen, Madele Erichs q.DØSSLAND: Ågot Knuts q.MYREN: Marit Halstens q.DØNHAUG: Halvar, Anne Nils' q.LEITE: Anne Halvars q.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.