Gå til innhold
Arkivverket

[#50541] Esau Moddi


Gjest Merete Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Merete Johansen

Hei, har fått mye hjelp her tidliger og prøver igjenn.En av mine aner heter Esau Moddi f:1636 d:ca 1687. er det noen som kan hjelpe meg å komme videre?Muligens handelsmann drev stor handel med Tyskerbryggen i Bergen. Mvh Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Ifølge de opplysninger jeg har, så var Esau Robertsen Moddi født omlag l636 i Bergen, død l686 på Grøsnes i Gratangen, Troms. Han var sønn av Robert Moddi, født ca. l590 i Skottland (?), død på Bjarkøy i Troms.Esau Moddi var gift med Ingeborg Michelsdatter, f. l637 på Grøsnes. Hans mor var Johanne Esausdatter,f. 1590.Ellers står det endel om denne familien både i Bjarkøy bygdebok og Astafjord bygdebok.Mvh Anita Aamo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Johansen

Takk for det Anita,har bygdeboka for bjarkøy,men Alstadhaug har jeg ikke klart å få tak i,Har du noe anelse i hvor jeg kan begynne å lete om han er fra Skottland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Hei igjen. Nei, som reinheklet amatør og nybegynner har jeg ingen formening om hvordan man kan lete i skotske kilder. Her må nok noen mer 'proffe' på banen! Ellers viser jeg til s. 86/87 i Astafjord (!)bygdebok (forfatter Lars Ivar Hansen).Kan forøvrig nevne at svært mange i Sør Troms-regionen kan føre sine aner tilbake til Esau Moddi, så jeg vil nok tro at det finnes flere der ute som har jobbet med denne familien.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Johansen

Tusen takk,til Odd:disse sidene har jeg men syns det har vært vanskelig å komme lenger bak i rekkene, takk lell.Oddrun, spennende da prøver jeg meg. Mvh Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Merete. Ja, det er nok av vår Moddyslekt. I helga skal jeg forsøke å få kontakt med en annen som også er av Moddyslekt. Tar jeg ikke helt feil, så har vedkommende vært i Skottland, eller i allefall hadd kontakt med aner der. Så kanskje vi kan finne ut litt om Moddyene før de kom til Norge. Kan bli spennende det her.Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Harry Aronsen

Tar opp igjen denne tråden. Jeg har også Robert Moddy blant mine aner, og jeg lurer på om noen har funnet ut noe mer om tilknytningen til Skottland/Orknøyene med hensyn til hans forfedre.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Så langt som jeg har kunnet se, så er det mange som konkluderer med at Robert Moddi var fra Skottland evt. Orknøyene, basert på likheten med det skotske slektsnavnet Moddy.Kilder som gjør dette til noe mer enn en antagelse, tror jeg ikke noen har greid å spa opp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.