Gå til innhold
Arkivverket

[#50542] Dødsmelding / Skifte 1724 Indre Grindem, Moster, Finnås


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Indre (Endre) Grindem (Grindheim), Moster, blir gravlagt langfredag 1724, 80 år gml.LenkeKan det være noen dødsmelding eller skifte etter han?Takknemlig for all hjelp!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er et kort utdrag fra bygdeboka (B -IV, s. 291)Endre (Olsson) var fra Totland (f. ca 1689),men var brukar på Övre Grindheim fra 1710 til han döde i 1774. Med förste kona (Marie Ellensdtr. Spissøy, nedre (nr. 22), f. ikr. 1690) hadde han de fölgende barn:a. Anna, d. 24 år gl. i 1740b. ein son, d. 3 år gl. i 1719.c. Elling, f. ikr. 1717.d. Ola, f. ikr. 1721.e. Endre, f. ikr. 1723.Han gifta seg oppatt med Borghild Olsdtr. Ørevik (nr. 7). Ingen kjente barn etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Kjellaug,Men da må den du beskriver være en yngre Endre. Den jeg fant er 80 år ved dødsfallet i 1724, altså f ca 1644. Det jeg er ute etter er om han kan være Heine på Leites far (Heine skal være f ca 1664). Du vet kanskje at 2 av Heines barn bosatte seg på Skimmeland. Derfor er en hypotese at Heine eller konen (men hun vet vi ikke navnet på) var fra Moster.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser nå at bygdeboka oppgir 1689 som fødselsåret til den Endre som dør i 1724. 80 år, som jeg har lest det som i protokollen, må derfor være 30 el 40 år, skulle jeg mene. Han skal vissst hete Endre Olsson, slik den du nevner i (2) Kjellaug. Men du har 1774 som dødsår. Hva er det rette mon tro.Uansett, det er Endre Sveinssons dødsfall og skifte som blir interessant for meg i min søken etter Heines far Endre. Endre Sveinsson skal ha hatt to barn som var f ca 1655 og ca 1661. Min Heine Endresen skal være f ca 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest det står 40 år der, Arnfrid. Finner heller ikke noen annen Endre på Grindheim.Ellers går Heine-navnet igjen i mange familier på Bömlo, men de fleste stammer fra Jon Ivarsson Furuberg hvis mor var Anna Heinesdtr Öyre fra Mauranger. Kan det være en forbindelse med dine her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

At Heine ætter fra Heine Andersen Øyre og Guro Sjursdatter Øyarhavn tror jeg nok, men hvordan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig var Heine og Guros datter, Guri, gm Aslak Haraldsen på Kaldestad. Deres sønn Harald d.e.s datter Marta d.y. var gm Christopher Heinesen, Heine på Leites sønn. Marta og Christopher er mine 4xtippoldefroeldre.Av Heines barn var det to som måtte ha chefs bevilgning, nemlig Michel gm Susanna Larsdtr og Ane gm Samson Hansen Øvrehus, men altså ikke Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.