Gå til innhold
Arkivverket

[#50543] Nils Nilsen Strømmen i Kvæfjord


Gjest Lars Wendel
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kvæfjordboka / red. E. Linde Forfatter: Linde, Erling, Forfatter: Normann, Jac, Trykket: 1975 LenkeNår ca levde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Wendel

Hei Kjellaug,dette vet jeg: Nils Nilsen Strømmen (18)Født 1XXX. Død 18XX.Far: Nils Nilsen Strømmen (36).Gift 28.10. 1833 med:Jørgina Maria Jørgensdatter Nedre Hemmestad (19)Født 1XXX. Død 18XX.Far: Jørgen Hansen på Hundstad (38) Jørgina og Nils bodde i Kvæfjord i Troms. De var foreldre til Nils Andreas da de giftet seg. Denne sønnen fikk samme navn som far, farfar og oldefar.Nils var ungkar og tjenestedreng da han giftet seg med Jørgina. Kirkeboken forteller hvordan det gikk med Nils og Jørgina senere, etter hvert som barna ble døpt. Da Ane Margrethe (døpt 1836) ble født, var faren innerst. Det betyr at han enten var husmann uten jord, eller at han leide seg inn hos andre men hadde egen husholdning. Også da Mette Margrethe (døpt 1838) ble døpt, var Nils innerst. I 1841, da Birgitte Pauline ble båret til dåpen, ble han oppført som strandsitter, det vil si husmann uten jord. Det var han også da Nilsine Maria Lorenze (døpt 1843), Olena Martha Maria (døpt 1845) og Nils Jørgen Andreas (døpt 1848) var nyfødte. Da Hans Andreas (døpt 1850) ble båret til dåpen, ble imidlertid far Nils oppført som gårdbruker, og det var også status da Maren Johanna ble døpt i 1853. I 1856, da Jørgen Andreas ble døpt, ble imidlertid Nils nok en gang ført opp som innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Hei!Noe uklart hvilken opplysninger du er ute etter, men her kan du få noen i kortversjon:Nils Nilsen var født 6 mars 1810 døde 27 juli 1859. Hans kone Jørgina Jørgensdatter var født 12 april 1813 døde 17 juli 1869. De hadde 11 barn sammemn.Ut over dette har jeg registrert 6 generasjoner etterkommere - som kan skrives ut på ca. 30 sider A4-format.Noe av dette kan jeg oversende hvis du legget inn din E-postadressen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Wendel

Hei Torleif,dette var kjekt,hvis du kan sende meg det du har på de elleve barna, blir jeg glad,hvis du har noe om forfedrene deres, blir jeg veldig glad. Og - kanskje kan jeg også glede deg?Ett av barna ble gift i Oppdal.Du kan få etterslektsregister av meg. vh Lars95 19 87 50lars@oppdal.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.