Gå til innhold
Arkivverket

[#50545] Hvem var Anders Christensen, 'Wægter på Tugthuset' i Kristiansand i 1843?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da Olene Aasille Andersdtr. ble døpt i Kristiansand 29/10 1843, er faren oppgitt som 'Wægter på Tugthuset' Anders Christensen. Moras navn var Ingeborg Andersdtr. Hun er enke i ft. 1865. Oppgitt alder: 66 år. Fødested: Tved pr.gj. (dvs. Tveit, som i dag er en del av Kristiansand bykommune).Er det noen som kan plassere paret Anders Christensen og Ingeborg Andersdtr. i en familiesammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg glemte lenken til en tilstøtende debatt, som dreier seg om dattera Olene Aasilles familie. Hun var gift med preusseren Adolf Richard Dietrich (de flyttet etter hvert til Tvedestrand) og fødte 11 barn, deriblant billedhuggeren Robert A. Dietrich (f. 1877):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg Anders Christensens dødsdato i kirkeboka: 20/10 1864, 61 1/2 år gammel. At det er rett mann, er jeg overbevist om, siden han kalles 'Forhen Tugthuswægter'. Se l.nr. 184:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En foreløpig oppsummering:Det ser altså ut til at Ingeborg Andersdtr. er født i Tveit ca. 1800. Anders Christensen bør være født rundt 1803, men jeg vet ikke hvor. Kristiansand kan selvsagt være en mulighet, men også andre steder i byens nærhet vil være aktuelle (Oddernes, Tveit, Vennesla m.v.). Jeg har også spekulert på om han opprinnelig kan ha vært dansk. Det er i hvert fall påfallende at tre av barnebarna emigrerer til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.