Gå til innhold
Arkivverket

[#50548] Gildeskål/Nordland: Stefan Pedersen og Lisbeth Jansdtr. (f. ca. 1670/80)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Stefan (eller Steffen) Pedersen og Lisbeth Jansdtr. hadde ei datter Marit Stefansdtr. (1703-1785). Marit var gift med Anders Jensen (1708-84) fra Vik i Saltdal og flyttet dit.Jeg har ingen data på Stefan/Steffen og Lisbeth. Har noen det (f. eks fra skifter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Hermod, du kunne med fordel gjort søket etter Steffen noen enklere med å oppgi hvilken gård du mente han hørte til på. Når det gjelder opplysningen om datteren Marit, så finner jeg ikke henne i skiftet etter Lisbeth.Skifte etter Lisbeth Jansdatter, Indyr i Gildeskål åpnet 08.09.1743, ektefelle Stephen Pedersen, Indyr i Gildeskål - Anne Stephensdatter, datter av avdøde, umyndig, Indyr i Gildeskål - Elen Stephensdatter, datter av avdøde, umyndig, Indyr i Gildeskål - Mali Stephensdatter, datter av avdøde, umyndig, Indyr i Gildeskål –Derimot finner jeg Marit her: Skifte etter Hans Stephensen, ungkar, Kapstø u. Knaplund i Bodø åpnet 25.06.1798 - Peder Stephensen, farbror, død, Bachsundholmen i Bodø - Hans Pedersen, sønn av avd. Peder Stephensen, død, Bachsundholmen i Bodø - Peder Hansen, sønn av avd. Hans Pedersen Bachsundholmen i Bodø - Marith Stephensdatter, faster, død, gift, ektefelle Anders Jensen Wiig i Saltdal - Stephen Andersen, sønn av avd. Marith Stephensdatter Wiig i Saltdal - Ane Isachsdatter, Moster, Gift, Ektefelle Christen Pedersen Godøen i Bodø, Eneste arving etter lov av 05.02.1742 –Jeg vet ikke om det var Marit som var linken til Steffen og Lisbeth, og om du nå vil forandre overskriften?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Knut.Da har jeg at Lisbeth døde 1743 og at hun holdt til på Inndyr i Gildeskål.Jeg satt med 'Saltdal - gård og slekt', bd. 1, foran meg. Der het det (under gården Vik, s. 455) at foreldrene til Marit Steffensdtr. var Stefan Pedersen og Lisbeth Jansdtr. Derfor hadde jeg ingen andre opplysninger.Har vi skifte etter mannen hennes Steffen? Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Beklager at det nå tar tid å følge opp, jeg er på ferie nå og har ikke andre kilder med meg enn hodet. I dette tilfelle tror jeg det skal klare seg.Jeg kan bare si at 'Saltdal gård og slekt bd. 1' tar feil, jeg kan ikke se annet enn at de ubegrunnet har koplet Marit med Mali ene og alene på navnelikhet.Den Stephen du skal ha tak i er antakelig Stephen *Larsen*? i Folda. dattera Berit var gift med Anders Jensen og bosatt på Segelsten(?) i Folda, de hadde sønnen Stephen Andersen på Wiig i Saltdalen. Beklager at jeg ikke nå kan komme med nærmere utgreiing akkurat nå.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.