Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rita Hole

[#50549] Hjelp til tyding av kirkebok Halden 1821. Svensker fra Uddevalla

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Halden 1821 s.400 nr.20 : Ungkarl og Handskemager Johan Sundelius 28 år fra Uddevalla. Pigen Maja Cathrina Dahllöf 26 år indflyttet fra Uddevalla. Forlovere : Mhyreen ? garve.....? og Frid Neeb skomager. Anm. Brudgommen afgivet att. ......? Begge fra .......? Uddevalla.LenkeRita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Forlovere skal være M. Ohlgreen (Martin Andersen Ohlgreen) som var garver i byen. Fadder 2 var Skomakeren Frederik Neeb som var født i Rakkestad (gården Sæves?). Han hadde tidligere vært militær, fikk borgerskap i Frhald 1809, død kort før 1839. Enken Elisabeth Gundersdatter drev verkstedet i tiden ved hans død.Anmerkningene var vriene her. Etterhva jeg skjønner gjelder det attest(er) brudgommen hadde med fra Uddevalla, en er utskrevet av en Robe.Johan Sundelius har sikkert vært debattert her før, men jeg tar med at han skal ha vært født i Kristinehamn ca 1794, lærebrev fra Åmål 1815, borgerskap i Frhald 1822 etter han hadde vært i byen i ca 2 år. Dette ifølge boken Haldenhåndverkere av L. Opstad.Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Anmerkning:Brudgommen afgivet Attest af [7de?] Novbr. f. a. [forrige aar] Bruden af 5te Marts d. a. [dette aar] begge fra ??[dr?] og Præst [Chri?]sten Robe i Uddevalla.Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Mange takk Liv og Laila !Jeg har lenge prøvd å tyde anm. for å finne ut hvem kirke i Uddevalla de tilhørte/hvor de bodde. At prosten het Robe er til hjelp.Så den ene forloveren het Ohlgreen ( finsk ? ) Jeg går ut ifra at de ikke hadde noen familienær tilknytning til forloverene.Rita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Navnet Ohlgren (kjent navn i Halden) kom vel heller fra Sverige. Om du søker her på forumet eller på Google vil du finne at han også mulig hadde røtter i fra Olseng i Skjeberg! Ohlgren var et navn han 'tok'. Dette etter 1801. Fadder 2 F. Neeb var også foruten å være skomaker, garver. Det var mulig hanskemakeren Sundelius også. De jobbet jo med skinn.Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Dahllöf, Elsa Piga (ogift kvinna)f. 19/3 1802 i Uddevalla, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 30/11 1824 från Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Fredrikshald, Östfold fylke, NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1824 011Dette er eneste Dahllöf i Emibas, men kan det være en forbindelse?? Hanne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Uddevalla 1775-1795 148501F4 31310 SCB-kod: 148501 SD-suffix: F4 Kön: K Födelsedatum: 1795-02-14 Förnamn: Maja Cathrina Adress: Bodeled Adress (normerad): Bodele Mannens titel: Torpare Mannens förnamn: Anders Mannens efternamn: Dahllöf Kvinnans titel: H. Kvinnans förnamn: Elin Kvinnans efternamn: Larsdotter Kvinnans ålder: 33 år Övrigt 1: Fadd: Arbetsk. Lars Svensson, Båtförare Andreas Apelberg, Skomak. Ges. Peter Frykberg, Borg. Sven Ekmans H. Rangela Nilsdotter, Åkare Anders Öbergs H. Margretha Svensdotter samt Pigan Kirstin Håkansdotter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Liv. jeg finner ikke forbindelsen Ohlgren og Olseng i Skjeberg ( Ullerøy )?Takk Hanne, fadderene til Maja Cathrina hadde jeg ikke. Jeg har ikke greid å finne ut noe om Dahllöf,så Elsa Dahllöf kan meget mulig være Majas søster. Hvor er Bodeled/Bodele ? Dahllöf navnet,hvor kommer det ifra ? Jeg står helt fast her.Rita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Bodele er gården/plassen de bodde på i Uddevalla.Uddevalla 1775-1795 148501V4 6100 SCB-kod: 148501 SD-suffix: V4 Vigseldatum: 1791-04-26 Mannens titel: Dräng Mannens förnamn: Anders Mannens efternamn: Larsson Dahllöf Kvinnans titel: Piga Kvinnans förnamn: Elin Kvinnans efternamn: Larsdotter Övrigt 1: Hemma wigda.Uddevalla 1775-1795 148501F4 25840 SCB-kod: 148501 SD-suffix: F4 Kön: M Födelsedatum: 1792-01-14 Förnamn: Johannes Mannens titel: Brandwaktskarl Mannens förnamn: Anders Mannens efternamn: Larsson Dahllöf Kvinnans titel: H. Kvinnans förnamn: Elin Kvinnans efternamn: Larsdotter Kvinnans ålder: 30 år Övrigt 1: Fadd: Sjöman Anders Hallin, Brandwaktsk. Matthes Hansson, Skrädd. ges. Olof Dahllöf, Coopv. Capit. Nils Strömbergs H. Anna Svensdotter, Sjöm. Jacob Olsons H. Britta Cathrina Kasman samt flickan Maja Dahlin hos Hr Johannes Barck.Er en Olof Dahllöf blant fadderne også. Hanne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Uddevalla 1796-1812 148501D5 13400 SCB-kod: 148501 SD-suffix: D5 Sidnr: 339 b Kön: M Begravningsdatum: 1805-04-14 Dödsdatum: 1805-04-10 Titel: Skräddare Förnamn: Olof Efternamn: Dahllöf Dödsorsak: Lungsot Ålder vid dödsfallet: 56 årUddevalla 1796-1860 148501V5 1720 SCB-kod: 148501 SD-suffix: V5 Sidnr: 267 a Vigseldatum: 1799-08-11 Mannens titel: Stadsmätare Mannens förnamn: Johan Mannens efternamn: Larsson Dahllöf Kvinnans titel: Piga Kvinnans förnamn: Malin Kvinnans efternamn: Torstensdotter Kvinnans adress: Boudberg, Forshälla sockn Kvinnans adress (normerad): x/Buddberg, ForshällaDette er nok Maja sine onkler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Takk igjen Hanne, du har vært til stor hjelp !Nå fikk jeg også farsnavnet,Anders LARSson Dahllöf.2 sannsynlige brødre, Skreddare Olof Dahllöf 1749 - 1805 og Stadsmätare Johan Larsson Dahllöf gift med Malin Torsdotter fra Buddeberg ,Forshälla sockn.Jeg prøvde FS, men der var det ikke noe hjelp å få. Fadderene pleier å være til hjelp, men alle er ukjente for meg og det er Uddevalla også. ( Har bare kjørt igjenom )Hanne, har du fadderene til Anders sønn ,LARS Dahllöf født/døpt 21/7 1797 ?Rita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Uddevalla 1796-1860 148501V5 1150 SCB-kod: 148501 SD-suffix: V5 Sidnr: 265 b Vigseldatum: 1798-03-20 Mannens titel: Skräddare M:r Mannens förnamn: Olof Mannens efternamn: Larsson Dahllöf Kvinnans titel: Jungfru Kvinnans förnamn: Elsa Sophia Kvinnans efternamn: RuthenbäckFant ikke fadderne hans. Jeg har min slekt i Uddevalla, min mor er vokst opp der og har mormor der. Flott sted. Så du får parkere bilen, masse bra sleksbøker på bibloteket der. Mvh Hanne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Bodele er ved Gustavsberg, når du kjører gamle E6 gjennom Uddevalla ligger det ved badeplassen du ser på høyere side. Du må søke på nette, tror det er en del planer for området. Skal ta en tur selv å se. God Sommer Hanne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Sundelius

Hei Rita,vi finner dem også her på side 633, nr 19 og 20 ! Lenkehilsen Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.