Gå til innhold
Arkivverket

[#50553] Iver Svenningsen og Marthe Rolfsdatter fra Modum


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

21. august 1784 gifter Anders Hansen seg med Ingeborg Iversdatter. I forbindelse med begravelsen hans 21. mars 1824, Anders Hansen Nymoen, 71 år, står det Bødtker paa Koboldtværket, og så lang er alt greitt. Jeg har lenge søkt etter opphavet til kona, Ingeborg Iversdatter, men idag TROR jeg at jeg har funnet ut av det:15. juli 1757 døper Iver Svenningsen og Marthe Rolfsdatter Jaer-eie datteren INGEBOR. Ingebor og Anders får mange barn (den eldste, Hans, er tipptipp-olderfaren min), men ingen av fadderne ga noe 'tips' om foreldrene hennes før IVER, døpt 1. november 1793. 3 av fadderne var Iver Sveningsen, Torger Iversen og Peder Iversen, alle Jaer-eie. Må tilstå at dette 'gir grunn til å tro' at Ingeborg ER datter av Iver Svenningsen.Under konfirmerte i Nykirke i 1775, finner jeg en 'mulig kandidat': Ingeborg Ivarsdatter (tror jeg det står) Formoeie, 18 år (hun kan ha arbeidet der?), og de to forloverne til Ingeborg og Anders i 1874 var Torger Pedersen Formo og Clemet Bersvendsen Formo.I 1801-tellingen er Enkemand Iver Svenningsen (80 år, Lægd) fortsatt på Jaer, sønnen Peder er Huusfader, 52, 'litt agerbrug'.Kan noe hjelpe meg å få bekreftet at Ingeborg VAR datter av Iver og Marthe, samt evt. opplysninger om dem? Her er lenke til deres forlovelse i 1746 Lenkehåpefull hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

jeg burde kanskje legge til at Forlovelsen er nr. 30 i Lenken.Iver Svenningsen Bakken blir begravd 21. april 1808 i Heggen kirke, lægdslem, 86 år: LenkeAstrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.