Gå til innhold
Arkivverket

[#50556] Sverige


Gjest Ingrid Askedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Askedal

Trenger hjelp til å finne ut hvor og når Anders Magnus Hansson født 10.11.1819 i Grindstad og Stina Olofsdotter født 18.05.1816 i Steneby giftet seg. (Dalsland) Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Takk for tipset Oddbjørn:) Har etterlyst slekt der før med godt resultat, så burde ha husket på det:)Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

hm. Hvor har du fødestedet fra Ingrid. Har forsøkt å se etter dem på de steder og datoer du skriver, men har ikke funnet noe.Tenkte i såfall at jeg kunne følge dem frem til vielse. Mulig jeg har lett på feil sted. Skal se litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jo jeg hadde gjort en feil. Når jeg ser etter Stina som født i Stenby, så kan jeg ikke finne henne. Det er ført inn dåp frem til april og så igjen i juni. Ingen i mai. Vet du om Stina hadde søsken ? I såfall vet du hva de heter og kanskje også når de er født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Et skudd i blinde: Det finnes også et Stenby (eg. Stenbyn) under Långserud i Värmland. Verd å sjekke, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Stenby finner du flere steder i Sverige (også her på Gotland). Nå kunne Dalsland (landskapet) og Värmland (länet) vært det samme, et lite område av Dalsland ligger faktisk i länet Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anders Magnus bor i 1890 på Dalen i Ærtemark. Fattighjon og enkling. Kansje du finner noe der. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette lurer jeg på også. Det kan ikke stemme.Steneby i Dalsland (gamle Älvsborgs län, nå Västre Götaland) er et stort sogn. Mange utvandret til Norge herfra. Det er gitt ut to omfangsrike bygdebøker om Steneby. Det gamle tettstedet i sognet er Bengtsfors.Så klart det sikkert finnes flere Stenebyplasser i Sverige, men ikke mange sogn. Se lantmäteriet.se (kart og ornamn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (9) og (10):Landskapet Värmland og Värmlands län er ikke helt sammenfallende. Gaterud ved Svanskog (obs, det er flere Gaterud i Värmland) ligger i Dalsland landskap og Vätmland län ( selve Svanskog ligger ikke i Dalsland, men i Värmland båda hva län og landskap angår - Gaterud jeg snakker om ligger rett nordvest for Svanskog). Også et område nord for Gaterud gjelder dette.At et län og landskap med samme navn tildels kan omfatte ulik del av Sverige, sees kanskje best på Västerbotten, Jämtland og Södermanland (Sörmland) .Stenby finner man som før nevnt ikke bare i Östegötland län, Steneby derimot kjenner jeg bare til i Västra Götalands län (som ikke er identisk med Västergötland landskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Oj, her ble det vrient! Disse landskapa i Sverige har vel ingen annen betydning enn at det tidligere (også i dag) var (er) grevskap.Tettstedene såsom Svanskog og mulig også Sillerud ligger trolig i både Värmlands og Älvsborgslän. Dette kommer vel av 'grensene' stopper jo et sted, og tettstedene blir etterhvert utbygd. Det er kirkesogna vi får rette oss etter da vi leter i husforhör og kirkebøker ved länsgrensene. Jeg har det fryktelig travelt her nå så dette jeg skriver er mulig ikke rett, nå er jeg på vei til sankthansfeiring på Röjdåsen i tjukke Finnskogen i Norra Värmlands län. Det er ihvertfall helt sikkert!God helg fra Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei alle sammen!Mine opplysninger om denne familien har jeg fra husforhør (Genline) Har fulgt familien fra 1853 da de bosatte seg på gården Dahlen i Ertemark til 14.11.1893 når Anders Magnus dør på samme gården. Vet at Stina Olofsdotter fikk ei datter før hun giftet seg Anna Lisa født 06.01.1841 i StenebyIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uff, nå pirker jeg igjen. Lå i Älvsborgslän, ligger (fra 1998) i Västra Götalands län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei alle som leter etter steder i Sverige, søk på dette kartstedet,og dere vil finne gårder, steder med mer. [url="http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html>http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html Jeg bruker det mye.Selv har jeg røtter fra Ärtemark og har vært der en del ganger. Jeg holder på å luslese det jeg har av litteratur fra stedet for å finne Anders Magnus og Stina. Kan anbefale en tur på biblioteket i Bengtsfors, der har de en del lister med mer om slekter fra stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

En rettelse. Jeg skrev Sidan Söder. Det skal stå:Gården Dalen ligger rett nord for Sidan Norra. Mvh. Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne det var det som gjorde at jeg fant familien.Men nå ser jeg at Ingrid har fulgt familien i husforhørene, og da tar jeg ikke jobben med det.Da antar jeg at det er vielsen og kun hvor/når den skjedde du er interessert i Ingrid ?Vielsen er ofte innført i et og annet husforhør. Du er sikker på at det ikke har stått i de husforhør du har fulgt dem i ?.Skal se om jeg kan finne noe vielse på dem. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Søker etter vielsen Første husforhør jeg har klart å finne dem i er 1851-55 der de er oppgitt å være fattiglem Anders Magnus Hansson og Hustru Stina Olofsdotter Barn: Anna Lisa (uekte) 06.01.1841 Anders Olaus 20.09.1845 Jan Niklas 23.05.1849 (min tippoldefar) Marta Maja 03.02.1853 Sara Lisa 01.11.1855De flyttet til Dahlen i 1853, men hvor de flyttet fra vet jeg ikke. (Husforhør 1851-1855 side 53 bild 63 av 132)Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vanligvis står det i husforhørslengdene en henvisning til flyttelengdene. Uansett skal de stå i innflyttingslengdene. (Er for øyeblikket ikke tilknyttet, så jeg kan ikke si noe mer presist). Og skulle de mot formodning ikke engang stå i innflyttingslengdene, er det også andre muligheter.Et lite obs. (kanskje unødvendig), husforhørene er utmerket som 'arbeidskilde', men ikke alltid like pålitelig som primærkilde (varierer selvsagt sterkt). Min høyst personlige anbefaling er alltid å kontrollere mot dopsbok etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå har jeg sett litt i husforhør. Først enig med Geir i å sjekke opp mot dåpsbøker f.eks. Når jeg spurte om vielsen stod i et husforhør så var det for da å kunne gå inn i kirkebok for viede og gjenfinne vielsen der.I det husforhør du henviser til Ingrid 1851-55 så står det hvor de kom fra.Stedsnavnene er alle her i ärtemark.i 1853 kom de fra Larsbol (husforhør 1851-55), ( gid nr 719.24.98700 om du har genline)I husforhøret 1846-50 finnes de også på larsbol og de kom dit i 1848. Gid nr 719.23.66300De kom til Larsbol fra plassen Engernadbäcken som sagt i 1848. Gid nr 719.23.85000Hva jeg ser så er Engernadbäcken første stedet deres i ärtemark. De kom til plassen i 1844 og kom da fra Steneby.Kan jeg ut fra det komme med en gjetning om at de giftet seg der ? Jeg har ikke forsøkt å finne vielsen enda i vigselsboken der. Det ser ut som deres første barn er født nettopp i Steneby i 1841.I Steneby har jeg ikke forsøkt å gjenfinne dem i noe husforhør enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Har Genline Skal ta å se på vielsene i Steneby imorgen Skal bare feire litt sankthans først, men aller først tusen takk til dere alle sammen for god hjelp i jakten på mine tipp tipp oldeforeldre:)Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Første barnet deres er forresten uekte født. Så da har de trolig giftet seg etter det og da kan det jo være mer åpent hvor de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders Magnus Hansson var dräng et par steder i Stenby før de giftet seg. du finner han på gid nr 806.22.44600 og 806.22.32100Utflyttingslisten fra Stenby, utflyttede nr 3 og 4 den 13/4-44 flyttet Anders Magnus Hansson og Stina Olsdotter med sin oägta dotter til Ärtemark.Og endelig, de giftet seg i ärtemark. Om du bruker gidnr her, for det er litt vrient å finne frem til vielsene. Gid 719.7.30800. Der fremkommer ikke noe mer info enn det du allerede har.Så ønsker du info om deres familier, er nok veien å gå videre i husforhørene. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.