Gå til innhold
Arkivverket

[#50560] Sørum


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

Hei Noen som er i besittelse av microkort/film av Veldre kirke Ringsaker ca 1826 som kan ta et oppslag for meg. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei SveinSå langt jeg kan se er kirkebøkene for Ringsaker skannet fra 1734. Veldre kirke fikk ikke egne kirkebøker før fra 1879 kan det se ut som. Og før det, vil du finne opplysninger i kirkebøker for Ringsaker.Håper jeg har forstått deg rett.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Først tusen takk for at du svarer. Du skjønner at min datter har giftet seg med en som har sine aner fra Sørum. Denne anen er hans tipptippoldefar og heter Ole Pedersen (Sørum) og gift med Marte Olsdatter, han oppgis å være født 1797 og hun 1799, de gifter seg i 1826. Giftemålet har jeg funnet, men dessverre så står det ingen ting om hvem som er foreldrene. Noen som er lokalkjent med slektforskning der? Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kopi fra kirkeboka Vital Records sier at Ole er f. ca 1800 og Marte ca 1802: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30436486&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDa er det vel dette paret som er nærmeste kandidater: Peder Larsen Fugelseng söndre og Anne Hansdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel han du finner döpt her 28 juli (tror jeg) 1799: LenkeFar Peder Larsen Scharlöchen og Anne HansdtrDu finner det omtrent midt på venstre side.Faddere: Christen Pedersen H...lie (Houmlie?)Gunder Jensen ScharlöchenEnoch Hansen Lille RöhrAnna Mortensdtr Scharlöchen og Kiersti Olsdtr ibm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Først takk alle sammen. Jeg regner med at det er denne kandidaten som Kjell har funnet, det passer veldig godt, men så var det bekreftelsen da. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg pekte nok på feil Ole i FT 1801. Det går jo klart fram ved vielse i 1826 at han ble født på Skarløkeneie, altså har Kjellaug funnet rett fødsel/dåp og det er vel bekreftelse god nok ? Ole Pedersen i FT 1801 Ringsager, bosatt gard Fugels Eng Søndre LenkeKjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Det begynner å nærme seg en løsning. Selv om jeg er en gammel slektforsker så er dette et helt nytt område for meg som jeg ikke har noe kjennskap til når det gjelder gårder etc. Mitt område er Helgeland og en av Ole Pedersens sine etterkommere havnet på Helgeland. Opplysningene jeg viddere har er at Ole døde i 1877 og Marte i 1892,og da bodde de på Sørumstuen. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Kjell Du og de andre har vært til stor hjelp. Skulle noen av dere ha bruk for hjelp med slekt på Helgeland så er jeg til hjelp. Jeg har svært mye matriell fra Helgeland, b.a mine skiftebøker.Saken er den at dattra mi giftet seg for 14 dager siden og så hadde jeg tenkt å forske ferdig anene til min svigersønn (også med tanke på forhåpentligvis mine barnebarn) så derfor disse spørsmålene.De siste opplysningene har jeg. Det er nok forfedrene til Ole Pedersen og Marte jeg er ute etter.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Basert på informasjonene fra vielsen til Ole og Marte tror jeg dette er en god kandidat til Marte Olsdatter fra Haavie,som konfirmeres i 1816 (nr 45 Conf. Piger) med oppgitt foreldre Ole Nielsen og Mari Arnesdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6009&idx_id=6009&uid=ny&idx_side=-210>Lenke I FT 1801 Ringsager er det vel denne familien, bosatt gard Hovie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En kan kanskje ha som arbeidsteori at Enok Hansen Rør, f på Jemtland er bror av Anne Hansdatter. Jeg har bare to barn av denne Hans Enoksen, far til Enok Rør. Hans var bruker i Jemtland og gift med Eli Olsdatter Kolstad. Elis familie var også i Skarlykkja. Se faddere for Ole. Jeg har noen flere forfedre til Enok, men først må Anne Hansdatters opphav identifiseres. Rør er nabogarden til Skarlykkja. Rør var to garder. Rør og velt Rør. Velt Rør har ved en kulturskjending fått navnet Skarløkken og den opprindelige gården Skarløkken (Skarlykkja) har fått navnet Solstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Skal man lete etter Anne Hansdatters opphav, er det min oppfatning at man da først må se på døpte fra Jemtland i Veldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En må nok også se på Mælum, for Hans Enoksen døde på Mælum i 1777, altså ved de tider Anne ble født.Mælum er nesten nabogard med Rør og Skarlykkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Enok Hansen kjøpte halve Haukåsen i 1815. Han er nok født på søndre Børkje og ikke på Jemtland. Søstera Lisbet det samme og så får vi se om vi får plassert Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har ikke funnet noen Anne som datter av Hans Enocksen og Eli Olsdtr. Hun skulle være födt ca 1765 (36 år i 1801). jeg har leita både för og etter. Finner heller ingen Anne Hansdtr i 1765 av andre foreldre. I 1766 finner jeg denne: n° 2 under pigebörn: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-109>Lenkesamme side n° 11, er det og en Anne Hansdtr1764: n° 9 under pigebörnnok en Anne Hansdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom vi tar en titt på Ft 1801, ser vi at Peder Larsen og Anne Hansdtr har kalt sine to eldste sönner for Lars og Hans. Det er klart at det er fedrene som er oppkalt her. Tar vi så en titt på dôtrene ser vi at den eldste het Berthe og nummer to Marthe. Skulle en ikke da tro at mor til Peder het Berthe og mor til Anna, Marthe? Så lurer jeg på om den personen som er inderst der, Marthe Hansdtr 62 år, ikke er Annas mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En av fadderene til Lisbet - Arne Olsen Kolstad eller helst Skarløkken, bruker på Skarløkken - var bror til Eli Olsdtr Kolstad. Eli Olsdtr var først gift med Amund Andersen Jevanol. Deretter med Hans Enoksen. Disse to siste står på lista som mulige foreldre til Anne Hansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei alle sammen. Jeg kan nok ikke blande meg inn i diskusjonen til det har jeg ikke noe underlagsmatriell og lokalkjennskap, men dere skal være klar over at jeg er dere dypt takknemlig for den iveren dere viser. I mellomtiden sitter jeg på 'gjerde' å følger med. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg lurer på om Anne hadde blitt kalt Hansdtr dersom faren var Aamund? Men det er kanskje verdt å sjekke.Har leita i kirkebökene uten å finne noe, men dersom jeg pröver på FS med Anne Hansdtr f.1764 +/- 5 år med far Hans og mor Marthe, får jeg opp en Anne Hansdtr f. på Ringsaker 12 august 1763. Foreldra er Hans Steffenssen Storlien og Marthe Halvorsdtr (ikke Hansdtr som den jeg såg i ft 1801) Dette er, beklageligvis, ikke fra kirkebok!Har og prövd med Berthe som mor, men finner ingen. Tror det er lite skanna kirkeböker på FS fra Ringsaker. Finner heller ingen kandidater for Peder Larsen.Dette er som et puslespill og en blir bare hekta-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nei, her har jeg ingen fakta. Ft 1801 bruker bred penn på årstall og inntil noen kommer opp med et bedre forslag, opprettholder jeg min påstand, men for fakts - da kan saken bli helt anderledes. I tillegg til bred penn, så er det også av og til feil avskrift fra folketellinga til papirutgave og fra papirutgave til digital versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kommer tilbake til barna, - bare hypoteser - ville hun ikke da ha kalt en sönn Amund? De fikk jo faktisk tre og det er tydleig, som jeg sa over, at de har kalt opp fedrene.Jeg kom til å tenke på noe annet, kan Hans Enoksen ha vært gift för? (Jeg er fremdeles opphengt i Marte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.