Gå til innhold
Arkivverket

[#50561] Øvre Standal,Kinn,Sogn og Fjordane tidlig 1800


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har funnet Gunder Olsen, f. 2-12-1818.Hans foreldre:Ole Gundersen øvre Standal og Berthe Olsdatter. Gunder giftet seg med Nille Marie Larsdatter den 7-7 1844.Hennes far het Lars Trulsen.Jeg skulle gjerne visst når Nille ble født og hvem som var hennes mor. Og også om Gunder og Nille fikk flere barn.Jeg har ikke greid å finne det i kirkebøkene. Er disse menneskene omtalt i bygdebøker fra områder,i tilfelle hvilken? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lars Trulsen og Massi Nielsdtr. ble gift i Førde 06.07.1817.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223861172&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHer er ekteskapet fra de skannede kirkebøkene.Se øverst på venstre side. Trolovet 08.04 og corpulert 06.07.1817 Lars Trulsen Hegrenes og Massi Nielsdtr. Underli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det vel dette paret som blir gift i Förde i 1817, kopuleret 6 juli: Lars Trulsen Hegrenes og Massie Nilsdtr (greier ikke å tyde navnet hennes): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge bygdebok for Askvoll, Folket bind 3 side 104 var Lars født på Hegrenes i 1786. Foreldrene var Truls Bertelsen Hegrenes og hustru Martha Nilsdtr. Truls døde 80 år gammel i 1813 og Martha døde 60 år gammel i 1806.Her er dåpen til Lars 13.03.1786 Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå ser jeg jo at det er to Nils Knudsen på Underli i 1801 og begge har en datter som heter Massi/Madsi. Den første var 21år den andre er 13år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du store min, tusen takk! Jeg er ikke kjent i denne delen av landet, er Førde i nærheten av Kinn, for den som er god i geografi? Hmm...Må legge litt puslespill for å finne ut hvem av disse to Massi som er den rette. Men tusen takk skal dere ha! Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her finner du Ludvig Olai Gundersen født og døpt på Tyvold i Kinn i 1845/46.[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=2&sql=low%5Fprestegjeld+like+%27kinn%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27gun%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=7>Lenke Og datteren Lydia Oline f. 18.01 og døpt 07.02.1847, samme sted.LenkeDe fikk også sønnen Mads Bernt f. 27.12.1849 og døpt 06.01.1850, fremdeles på Tyvold, samt datteren Anne Marie født 22.04 og døpt 16.05.1853.Så sent som 17.10.1862 fikk de datteren Maren Bolette som i følge kirkeboka døde 31.03.1863, se post nr. 185.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Tusen takk! Dette var veldig flott. Jeg har et spørsmål til:Mads Bernt Gundersen Thyvold, f 27-12-1849 giftet seg med Sofie Pauline Jakobsdatter i 1881 og fikk 8 barn.Jeg har funnet alle disse barna, men en i familien mener at det også var et barn som het Johan, som jeg ikke har funnet. Her er de jeg har: Gotfred Mathias f. 1-2-1882 Mathilde Pernille f.2-10 1883 John Nils f. 6-9-1885 Martha Lovise f. 22-3-1888 Olaf Magnus f.8-1-1890 John Markus f23-9- 1894 Trygve Gustav f.8-7-1898 Lena Magda f.29-6-1904 Innimellom her skal det altså finnes en Johan, ifølge familiehistorien, men han har jeg ikke greid å finne. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er i alle fall familien i 1900 tellingen, og der er ingen Johan der.Da må han enten være født tidlig i ekteskapet, slik at han ikke var hjemme i tellingen, eller født etter 1900.Lenke Dersom du vet når Mads Bernt eller Sofie Pauline døde, så er der sikkert en dødsmelding som kan kaste lys over spørsmålet ditt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torill Solvang

Jeg henter frem igjen denne debatten, da jeg ikke klarer å finne Ole Gundersen Øvre Standal og Birthe Olsdatters ekteskap. Jeg trenger deres fødselsdato og navn på foreldrene deres for å få ferdig en 6- generasjons anetavle som skal gis bort i gave, og jeg begynner å få dårlig tid.Jeg så i kirkebøkene for dette tidsrommet, og jeg greide ikke å lese skriften. Er det noen som er gode på denne skriften eller har tilgang på bygdebok herfra? Takker for all hjelp! Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det er sikkert dette ekteskapet du er på jakt etter. Lenkestår dessverre ikkje fødselsår der, men det går sikkert an å finne andre stader (Namna på foreldre pleidde ikkje å bli reg. i kirkeboka då)mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Her er Berte Olsdtr Høydalen i FT 1801. Ho er då 12 år. Det betyr at det må våre rett person i innlegg 18. Foreldre hennar står og oppført i FT 1801 Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg ser at eg har rota litt med hoderekninga i farten. Berte Olsdtr i Høydalen 1801 var sjølvsagt ikkje født kring 1779, men 1879. Då er dette ein god kandidat. Ho heiter Anne Berte, men foreldra er dei same. Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du store tid! Hva du kan! Tusen takk! Dette var til god hjelp for meg.Nå rekker jeg kanskje å få anetavlen ferdig i tide! Vennlig hilsen fra Torill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.