Gå til innhold
Arkivverket

[#50562] Hjelp til tyding av kirkebok, Furnes/Vang - Hedmark 1854


Gjest Unn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Helgesen

Hei Trenger hjep til å tyde kirkebok ved fra furnes. Dåpen til jens (nr 80) se LenkeHva står foran og etter farens navn? Etternavnet til moren? sliter også med noen av fadderneMvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg forstår det slik: Ole Jensen Mourudeie - det står visst 'gaamd'- gaardmann foran navnet hans Er det kone det står foran moras navn: Marte AndersdtrBlant fadderne leser jeg Korporal L. Jensen GaalaaseideEtter Peder Eriksen står det vel ibd, at han og kommer fra samme gård som den förste 'Gd. Erik Pedersen Mourudeides kone.Er ikke sikker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ole Jensen var nok husmann på Mørud (Mourud- Maurud). Peder Eriksen var gårdbruker (Min kones tipp). Du finner Ole Jensen som husm med sin fam på stor Deglum i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Takk Thor, da bekreftet du det jeg trodde. Å komme videre på denne Ole Jensen er litt verre. I følge folketellingen er han 47 i 1865, dvs født ca 1818. Finner en Ole konfirmert i 1832 (nr. 5) LenkeKan dette være rett person? Vielsene for Furnes i 1853/1854 er veldig vanskelige å lese, så jeg har ikke funnet Ole og Marte der.Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Takk igjen Thor. Jeg tenkte ikke på at det kunne være andre kilder da skanna kirkebøker etterhvert dekker så mye.Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Dersom dåpen er riktig (10), så var faren nok mye omdiskutert i bygda og var ute på mange eventyr. Ikke alle var like heldige. Han ble som under- offiser dømt til slaveriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Hvis vi tar utgangspunkt i FT 1865 så var Ole 47 år da, dette vil si at han var født ca 1818. Ved giftemålet i 1847 innlegg (8) var han oppgitt som 26 år, dvs født 1820/1821. Samtidig opplyses at han ble vaksinert 20.12.20, og må da være født før denne dato. Faren opplyses å hete Jens Olsen.Thor, du mener at det er Ole Jensen Hellerud som ble konfirmert i 1832 innlegg (11) og (7). Jeg vil tro at det er den samme Ole som jeg la inn dåp på i innlegg (10) da det her ser ut som om denne Oles foreldre hører til på Hellerud. LenkeDen Ole som er husmann på Stor Deglum i 1865, og som giftet seg i 1847 oppgis å være født på Stor Deglum. Da sønnen Jens ble døpt 3 sept 1854 oppgis faren å høre til på Mourudeiet, så familien har nok bodd her en periode.Jeg har nå gått gjennom kirkebøkene for Vang/Furnes og Vang/Vang for årene 1818/1819 og 1820 uten å finne noen Ole døpt med far Jens Olsen utover Ole Jensen Hellerud. Det finnes noen uekte Ole´r som det ikke alltid er like lett å tyde alt som er skrevet, men tror jeg har gått nøye gjennom det meste.Noen som har innspill til meg i denne saken nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg tør ikke å være skråsikker, men dersom Ole er f 1820 - tror du da han ble konfirmert 12 år gammel i 1832? For meg høres det ut som en helt ekstraordinær situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg tør ikke å være skråsikker, men dersom Ole er f 1820 - tror du da han ble konfirmert 12 år gammel i 1832? For meg høres det ut som en helt ekstraordinær situasjon.Ole Jensen konf 1832, sønn av Jens Jørgensen og Marte ikke Synnøve. Da blir det vi snakker om to personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Du har nok helt rett Thor. Han ble nok ikke konfirmert som 12 åring :-). Da skal jeg ta en titt på konfirmanter litt lenger ut på 30 tallet.Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ellers tror jeg at din Ole ble født på Hellerud. Gården ligger kjempeflott til like sør for Brumunddal. Jeg vil også tro at denne Ole ble husmann i Furnes. Deglum-eie er sikkert riktig det. Faren var inderst på Hellerud. Det kunne han sikkert være etter at han var gift selv om han var sønn på gården. Synnøve var vel fra Narud i Veldre - uten at jeg har slått det opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ellers var faren en vidløftig person, men sikkert også dyktig i mange saker. Han var vel korporal. Jeg tror at korporal før 1812, tilsvarer serjant? Av en eller annen grunn måtte Jens på slaveriet, så ham kan du sikkert finne mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.