Gå til innhold
Arkivverket

[#50565] john Johannesen, Strand, tjener 1801 på Midt-Ryste, senere Ytre Hovden, Ørsta


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heipå denne linken finner John Johannesen som ble gift med Eli Ingebrigtsen i 1800 ifølge Ørstingar.LenkeSøster til Eli tjente på samme gården. Han er død før eller i 1838 for da skiftes det etter han (Ørstingar) men jeg finner ikke noe dødsfall på han i de databasene som er på digitalarkivet.Er det noen som vet noe om hans opphav, er han fra Strand bruk 2 i Volda som nevnte bok antyder?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg vet at jeg har spurt før om denne personen, men siden det ikke framkommer noe om hvem hans foreldre er på det spørsmålet spør jeg igjen siden det kan ha kommet noe nytt.På skannede kirkebøker i Ørstad 1781 fant jeg følgende søsken.LenkeDe er på gården Lied, Volda (der min oldefar var fra)det nevnes tre stykker Joensennemlig Randi 14 år, Ole 10 år, og Joen 7 år.Kan dette være den aktuelle Jon siden de begge er født ca 1784det står desverre ikke noen far på dem, og jeg har ikke tilgang til Volda bygdebok.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

et lite PS det skal være skiftet etter John i 1838 er det noen som har tilgang på dette skiftet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(4) det fekk du svar på i tema 33846.(3) Voldasoga (Aarviknes) har ingen Jon Lid som høver som far til Randi, Ole og Jon i 1881. Men det er ein del manglar i denne boka. Lenkja di er ikkje permanent, men eg reknar med at det er 'sjeleregister' for Volda (m. Ørsta) du siktar til. (Lid ligg i Volda sokn.)I FT1801 for Volda står så godt som alle tenarar og mellombels busette med etternamn etter garden dei høyrer heime på - vanlegvis der foreldra bur. Ut frå dette høyrer Jon heime på Strand - spørsmålet er kva for Strand. Har du gjort som du har fått råd om før - leita i Vanylven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar ikke sjekket hvordan jeg lager permanente linker, men de er jo på den første siden i Volda denne skulle være permanentLenkeangående de tre som trolig er søsken, det kan jo være at de har mistet sin far og var bortsatt til andre. Det behøver jo ikke å være slekt de kom til. Det kan jo forklare at det er vanskelig å knytte dem til en bestemt plass.Ser ut til at Randi ikke er å finne i 1801. Ole Joensen/Johannesen er det litt for mange av til å finne i 1801 ft på nettet. Det er Johns datterdatter Pernille Kanutte Amundsens sønn Peter Knudsen Howden f. 1869 tydeligvis ikke i Ørsta, som jeg leter aner på. (se familie 0609 på Indre Hovden Ørsta). Han var Frisør i Ålesund etter å ha bodd i Minnesota noen år. Vet dessverre ikke hvor og når han er døpt.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det kan også vere at Aarviknes har oversett ein Jon i Lid. Eller at den Jon-en som står der (Indre Lid bnr.3 frå 1767, d.1787) hadde ei anna kone enn den gamle enkja som står i boka. Men det forklarar ikkje Strand-namnet om det skulle vere din Jon.Du svara ikkje på spørsmålet.... Har du leita i Vanylven?elles, har du sett tema 5427 og 8688?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinei, har ikke sjekket der siden, alt fra dette område må fjernlånes. De har ikke oversikt over kirkebøkerfilmer og bygdebøker her på biblioteket så det er umulig å vita hva man skal bestille, særlig når man ikke er kjent med sognegrenser etc i dette området.i tilleg er jo gotisk skrift ikke akurat det letteste å lese og fostå så det tar jo noe tid å vende seg til skriften.De har faktisk bedre oversikt på biblioteket i Lødingen men det er et stykke unna.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(6) Men Steinar - i dei tidlegare temaa har du fått oversikt både over soknegrenser og bygdebøker. Når du har forfattar, tittel, utgjevar og år (og det har du fått her tidlegare) kan det vel ikkje vere så vanskeleg å få tak i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitenkte mer på nr på filmer og navn på bygdebøker, eventuelle forfattere siden bibklioteket søker på BIBSYS etter bøker og det foregår bare i fritekst. De må derfor ha nøyaktig navn på bygdeboken eller forfatter. Det har jeg desverre ikke bestandig i hodet selv om jeg sån noenlunde kjenner sogne/Kommune-grensene.Det skal jo finnes en oversikt bokform på hvert fylke og kommuner i fylket, og inndeling på forskjellige typer av slekts og historie literatur i hver kommune. Desverre har de det ikke her i Harstad, de har det i Lødingen derfor hadde jeg bedre oversikt på hva som fantes tidligere.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Steinar, som sagt: du har fått (nøyaktig) forfattar, tittel, utgjevar og år for bygdebøkene for Vanylven i dette forumet tidlegare (februar i fjor.) Og om du (eller biblioteket) brukar Bibsys, vil søkestrengen 'bygdebok vanylven' gje tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet at du ga navnene da, men har det desverre ikke i hodet, og på biblioteket kom jeg ikke på hva de het. Er litt vanskelig å forklare slikt til en fra Russland, eller Danmaark som helst ser at alt er helt korrekt siden de har så tungvint søkesystem.Pussig nok er han ikke registrert død i noen av de databasene som dekker Ørsta og Volda. selv om han dør før 1838 på Indre Hovden.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Oppe i søkefeltet til høyre kan du skrive inn ditt eget navn og da får du opp en liste over alle innlegg du har skrevet. Så finner du frem til innlegget der opplysningene om bøkene står - og printer det ut, evt. noterer det. Ikke verre:-)Lykke tilSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.