Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til skrifttyding og -tolkning sakefallregskap 1567 ønskes


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Innførsel nr 6 nedenfra høyre side.

 

Det gjelder Anne Andersdotter på Øvrestredet som skal ha slått to andre kvinner til blods. Trenger fullstendig ordlyd. Takknemlig for hjelp! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst lese reglene. I forrige innlegg vises dokumentet. høyre side, nr 6 nedenfra. Anne Andersdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst lese reglene. I forrige innlegg vises dokumentet. høyre side, nr 6 nedenfra. Anne Andersdotter.

 

Er det riktig lenke? Jeg kommer til sidene 32-33 via lenken, men greier ikke finne Anne Andersdotter på høyre side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er der! Det er kanskje lettere å se hvis du teller nr. 8 ovenfra ;) Såvidt jeg kan se, var boten på 2 daler, men ellers er ikke 1500-tallsskrift min sterke side. Noen andre bør se på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er der! Det er kanskje lettere å se hvis du teller nr. 8 ovenfra ;) Såvidt jeg kan se, var boten på 2 daler, men ellers er ikke 1500-tallsskrift min sterke side. Noen andre bør se på denne...

 

Nummer 6 nedenfra er, etter det jeg kan se, det samme som nummer 3 ovenfra. Det må i så fall være noe galt med nettleseren min, for på side 33 greier jeg bare å finne 8 innførsler til sammen...<br><br>Edit: Glem det jeg skrev over, jeg ser nå at jeg har sett helt feil på dette. Beklager.<br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er korrekt med nr 8 ovenfra og nr 6 nedenfra.

Jeg så det nå; jeg er som du skjønner heller ingen ekspert på 1500-tallsskrift.

Forsøker meg likevel på følgende tolkning - som kan være feil: "Anne Andsdott. i scharteneng(?) po Øffre stredit for grundsløs tho annd quinde saa oc deris anβigte sloid als udj bloid - 2 daler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det nå; jeg er som du skjønner heller ingen ekspert på 1500-tallsskrift.

Forsøker meg likevel på følgende tolkning - som kan være feil: "Anne Andsdott. i scharteneng(?) po Øffre stredit for grundsløs tho annd quinde saa oc deris anβigte sloid als udj bloid - 2 daler"

 

OK, da er det '..... i Schorstenen po Øffre stredit foor grundløs tho quine saa oc deris ansigte sloid als udj bloid - ....'

 

Skorstenen var navnet på bakeriet som lå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det '..... i Schorstenen po Øffre stredit foor grundløs tho quine saa oc deris ansigte sloid als udj bloid - ....'

 

Skorstenen var navnet på bakeriet som lå der.

 

Her er mitt forslag:

 

Anne And[er]sdatt i schorstenen po øffre stredit for hund sloe tho and[re] quinde saa at theris anssigt stoid alt vdj bloid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk,

 

så fikk jeg denne tilsendt fra Finn pr mail:

 

"Anne Andersdatt. i Schorstenen po Øfre Stredit for hund sloe tho and. quinde saa at theris ansigt fløid alt udi bloid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.