Gå til innhold
Arkivverket

[#50566] Jacob Crøger, Meløy - hvem var han?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Innførsel nr. 4 i den lenkede vielsen viser at bruden Inger Jacobsdatter var datter av en Jacob Crøger.LenkeJeg klarer ikke helt å tyde brudens hjemsted, men det bodde endel mennesker med navnet Krøger i Dalen i Meløy på 1800-tallet. Men denne Jacob finner jeg ingen steder. Siden datteren og bruden Inger var født ca. 1827, kan han være født omkring 1800.Folkloren i Meløy vil visstnok ha det til at disse Krøger'ne kom fra Bergen. Men det hjelper meg ikke til å finne Jacob, om han var en 'ekte' Krøger/Crøger da.Noen som har kjennskap til disse personene i Meløy evt. Bergen? Jeg har forsøkt Meløyboka, kirkebøker på nettet m.m. Men nå må jeg ha litt hjelp, ser det ut til.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vet ikke om dette er til noen hjelp men jeg fant en Petter Kröger Persen på Luröy og har har en bror som heter Jacob. Det var den eneste som hadde Kröger navnet i Nordland. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for kjapp respons. Jeg er sterkt tilbøyelig til å tro at det er den riktige Jacob'en, Kjellaug. Men mangler noen flere faste holdepunkter. Mer om det seinere.Den konfirmasjonen så jeg ikke, Michael. Var nok for trøtt etter å ha bladd i timesvis fram og tilbake i kirkebøker. Den noe blasse skriften gjorde det nesten nødvendig å vite akkurat hvor hun var å finne. Takk okke som.Det ser ut for meg som om Ingers mor heter Helchen Monsdatter, og da er spørsmålet om det er Ingers foreldre vi har her[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100206891995&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeJacob var trolig født i 1787LenkeHelchen/Hilchen Malnea oppgis å være datter av Mons Tollefsen og Elen Maria Olsdatter på VogaLenkeMen jeg finner henne ikke hos Langeland og Mathiesen. Hun bor heller ikke sammen med foreldrene i 1801. Derimot dukker det opp ei jente med 'riktig' navn og alder her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Helchen Malena sin mor er introdusert i Rødøy i 1788, og Helchen er nevnt i skiftet etter sin far datert 6. juli 1810. Du har funnet henne i Åbotsvika i Meløy (det er feil når folketellingen på nettet sier at dette stedet er i Lurøy) i 1801, og det er riktig. I skiftet etter faren, som er den beste kilden til kunnskap om Helchen jeg kjenner til, står det at hun er gift med Jacob Pedersen Tøderløken. Dette stedet ligger på grensen mellom Rødøy og Meløy ut mot havet.Jeg har lett nokså grundig etter Helchen Malene i min papirkopi av Rødøy kirkebok uten å finne henne. Dåpen er nok blitt utelatt, sikkert ved en forglemmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fantastisk, her kommer det innspill fra begge sier av Atlanteren, ja helt fra Stillehavskysten (?)Inger Margrethe Krøger må da være datter av disse to. Mens Helchens aner så vidt jeg skjønner går tilbake til Margrethe Benkestok (5xtippoldebarn), ser det ut til at Jacob var sønn av Peder Josefsen og Anne Jacobsdatter. Hvor og hvordan 'Krøger' kommer inn her, er jeg ikke sikker på. Men det var opp til flere av dem i Dalen.Og på Aag er det så vidt en som smyukker seg med Greve-navnet.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Jan i Amerika. Min første reaksjon er: Jøss!Det er altså Ingers aner og etterkommere jeg har forsøkt å greie ut. Og siden en telefonisk forespørsel i går, er det jo gått med noen timer. Og nå detter bekreftelsene inn!Takk igjen.Bor du i nærheten av Seattle?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jacob Pedersen var som du sier født ca. 1787 - vi har bare dåpsdato. Krøger-navnet ser ut til å være oppstått som «pynt», og derpå brukt som slektsnavn, hvilket ikke var uvanlig i området. Jeg kjenner ingen linjer som fører til Bergen - og konge-historien som har versert i deler av familien er nok rent oppspinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jacob Pedersen var som du sier født ca. 1787 - vi har bare dåpsdato. Krøger-navnet ser ut til å være oppstått som «pynt», og derpå brukt som slektsnavn, hvilket ikke var uvanlig i området. Jeg kjenner ingen linjer som fører til Bergen - og konge-historien som har versert i deler av familien er nok rent oppspinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Terje. 'Pyntenavn' er godt egnet til å føre en stakkar på ville veier. Konge-historien kjenner jeg ikke, men jeg har hørt noe om en grenader eller tilsvarende fra Røros eller deromkring. Men om han evt. hadde noe som helst med Krøgerne å gjøre, er høyst usikkert. Om han overhodet eksisterte:-) Jeg har snakket med Inger Krøgers datter-datter-datter som forteller at det var vanskelig å få noe ut av 'de gamle' om slektens historie. Det har vel også gitt rom for litt fantasi, der som mange andre steder.Artig dette her.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En etterkommer av Jacob Krøger har gjort meg oppmerksom på at under Tillæg og Rettelser skriver Wilhelmine Brandt på s. 311 i Benkestok-boka om den 'savnede' Helchen Malene Monsdatter. I hovedstykket s.261 mangler Helchen Malene også hos Brandt, men dukket altså tidsnok opp til å bli med i rettelsene. Som vanlig opplyses det ikke noe om hvor disse opplysningene kommer fra.Det er feil når Brandt skriver at Helchen Malene 'vistnok' var eldst. Men det blir jo en petitesse i denne sammenhengen.Jan (13): Takk for opplysningen. Det bare slo meg at Seattle-området er rikt på folk med norske aner.Uansett, takk for hjelpen.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.