Gå til innhold
Arkivverket

[#50572] Saltstraumen/Bodin/Nordland: Foreldre til Andreas Hans Andreassen (f. 1832)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I Slektsbok for Fauske og Skjerstad, bd. 1, står det at A. Olsen (altså Andreas Olsen) er far til Andreas Hans Andreassen (f. 1832). Andreas Hans eller bare Hans, som han antagelig kalte seg (FT 1865), var født i straumen i Bodin og etter hvert gift med Hanna Kristine Johannesdtr. (1825-96) fra Breivik i Skjerstad.Jeg har lett i Bodin bygdebok, bindene 5, 6A og 6B uten å finne Andreas Olsen (f. ca. 1800), boende ved Saltstraumen.Er det noen som har Andreas Hans Andreassens foreldre i sine 'arkiver'?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Hans og Hanna i Skjerstad i 1875[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f71842&gardpostnr=166&personpostnr=1214&merk=1214#ovre>LenkeOg her er familien i 1865. Det bor en Johannes Olsen, enkemann og føderådsmann hos familien.Lenke og LenkeDette er vel giftermålet mellom Andreas Andreasen og Hanna Christine Johannesdatter Bredvig i 1852 (nr. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til Grethe.Jammen står det Andreas Hansen! Jeg har tatt slektsboka for Skjerstad og Fauske for gitt. Likevel har jeg lett i Bodin bygdebok under straum, men noen Andreas Hansen finner jeg heller ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Kjellaug.Ja, den har jeg også fått med meg. Synes også det er rart at denne Andreas Hansen ikke er nevnt i Bodin bygdebok, bindene 6A og 6B, all den tid sønnen Andreas Hans er født der i 1832.Men så var det å komme videre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel da og sjekket med far Andreas hansen og mor Ingeborg Johnsdtr? Da kommer det ikke opp flere barn. Kanhende sönnen var födt utenfor ekteskap, enkelte eldre bygdebokforfattere ser ikke ut til å bry seg med dem.Jeg har et eksempel i min egen familie, min farmors söster fikk et barn utenfor ekteskapet. Det har den gode Steinsbö ikke nevnt (Bömlo I). Sönnen finner vi så som fosterbarn på farens gård uten at han sier at det er _far_ hans han bor hos.Kanskje står det mer i kirkeboka om hans födsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret.Nei, jeg har ikke inntrykk av at Bodin bygdeboks forfatter hadde den holdningen til uekte barn.Men hvis en ser på innlegg 2 (vielsen i 1852) ser det ut for at fødestedet er Straum i Bodø, men det kan jo selvfølgelig være noe annet. I Slektsboka for Skjerstad og Fauske står det at Andreas Hans var født i Straumen i Bodin. Så begge bøkene har samme fødested.Når det gjelder tilgang til kirkebøker for Bodin for året 1832, har jeg ikke det - dessverre.Uansett - takk for velvillig hjelp, Kjellaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.