Gå til innhold
Arkivverket

[#50580] Lars Tjer(r)andsen Tesdahl (også skrevet Teisdal)


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Her finn eg og enka han død, med dødsårsak:Lenkehar ikkje funne noko om Lars Tjærandsen Tesdal. Kanskje han og kona i 1875 budde i ein kommune der 1875 teljinga ikkje er lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen hjertelig takk:-)Peritonitis=bukhinnebetennelse?Jeg vet ikke hvor de bodde i 1875. Det sto ingenting om arvinger heller- i skiftet etter Rakel, og jeg har bare funnet denne ene sønnen.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har Lars Tjerandsen Tesdal f 1833 på Tesdal i Etne, d 1884 på Grindheim i Etne. Far: Tjerand Gudmundson Meland og mor Valgjerd Sjursdtr Tesdal. Uekte. (Valgjerd fikk tre uekte barn med tre ulike menn, to av dem fra Meland og en fra Ølen).Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er hans dødsfall i Etne, men han står oppført som ungkarl og bagersvend, men f i 1824. Trolig er bygdeboka feil mht fødselsåret, eller så er det feil avskrift av kyrkjeboka ved dødsfallet. Skal sjekke litt mer.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne gangen er det faktisk bygdeboken som har rett, han er født 1833 Lenke..med alle mulige forbehold om at der kan finnes en Lars Tjerandsen Tedal som er f 1824 også (både klokkerboken og ministerialboken oppgir 1824 som fødselsår ved Lars dødsfall i november 1884)...Men er det denne personen du er ute etter, Siw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk Arnfrid, du er en knupp.Jeg fant også den personen død i Etne, men forkastet det ettersom fødselsåret var 9 år feil. Han er nemlig født i 1833, her er vielsen hans:LenkeJeg har imidlertid ikke funnet kirkebøker for begravelsen hans. Fantastisk at det sto noe om ham i bygdeboken. Det var ganske mange Tjerandsen i Etne, men at to skulle hete Lars Tjerandsen Tesdal er kanskje mer usannsynlig? Velger å tro at det er samme person.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

...overså en ting. Hvis foreldrenes navn var oppgitt å være Gudmund og Valgjer, så er det jo rett person!Tusen takk:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Mente Tjerand Gudmundsen.Da forstår jeg mindre av dette, se nr. 20:LenkeHar gått rundt og trodd at dette var en bror av Lars. Kan det ha vært en halvbror? Hva får du navnet til å bli?Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Stakkars Lars Urbanus, deres sønn. Han mistet begge foreldrene sine med nøyaktig en ukes mellomrom. Lars Tjerandsen døde 14.11.1884 og Rakel Christiane 21.11.1884.Det som imidlertid er merkelig er at Rakels adresse da hun døde var Lille Øvregate 11 (iflg rode/gatenavn Bergen),men hun døde på 'sygehuset' og Lars Tjerandsen døde i Etne. Det var vel ikke så vanlig med skilsmisser på den tiden?:-)Litt utenkelig er det jo og at hun i løpet av en uke har begravet sin mann, flyttet tilbake til Bergen, blitt syk, innlagt og dødd.Noen teorier Arnfrid? Kan det være sykehusets adresse i Lille Øvregate? (et lite sykehus i så fall)mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(9) Gudmund (1842-1855) var halvbror av Lars. Deres far Tjerand Gudmundsen (husmann på Beinhau, Meland) giftet seg med Marta Danielsdtr fra Torvastad. De fikk fem barn fra 1842-1855. Gudmund 1842-1855, Nils Daniel 1844 - utfl 1869, Anna Marta 1847-1919, Meland, Siri Johanne 1851-1854 og Johanna 1855 - utfl 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk igjen Arnfrid.Hvis du har bygdeboken lett tilgjengelig, står det noe om hva de andre to uekte barna til Valgjerd het?Håper jeg kan gjøre gjengjeld en gang. Jeg har ikke så fryktelig mye litteratur tilgjengelig ennå, men har ihvertfall bygdebøkene fra Os,bind 3 av Tysnes gards og Ættesoge. 2 bind av norske gardsbruk Hordaland, midthordland og nordhordland + diverse bygdebøker for Os (gløymebok, bygdesoge osv)+ ganske komplett samling norges læger fra 1800 og oppover. Du får gi beskjed hvis du trenger oppslag. Det gjelder selvsagt andre også:-) Synes jeg har fått så god hjelp her inne.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Valgjerd fikk Siri i 1840 med Tjerands fetter Øystein Jacobsen Meland 1821-1904. Sjur Jacobsen f 1740 Grindheim (Kaldheim) d 1796 Meland, og Marta Torkjellsdtr f 1748 Høyland, d 1836 Meland, var altså oldeforeldre til både Lars og Siri.Øystein ble i 1846 gm Mette Abrahamsdotter Osvåg 1822-1902. De hadde barna Erik 1843 - utfl 1866, Jacob 1846-1846, Jacob 1847 -utfl til USA 1882, Anna 1849-1850, Abraham 1851- utfl USA 1880, så Australia, Anna 1853 - utfl Stavanger 1875, Per 1857 utfl USA 1878, Anna Marta 1859-1929 Meland, Synneva 1862 -utfl 1883 Bergen, Sjur 1864-1887 og Bjørn 1866 utfl 1883 til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siri ble bare 17 år, og døde på Auastad i 1857.Første barnet til Valgjerd, Stein, f 1829, utfl 1848 til Bergen, fikk hun med Endre Endresen Heggjo, Ølen. Mer vet jeg ikke om han, da jeg ikke har Ølen-bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

fantastisk!tusen takk. Her fikk jeg mye informasjon på en gang.Har noen forslag til innlegg 10? det er fremdeles en gåte.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser jo litt rart ut, dette, Siw.Lars er oppført som ugift og f 1824 i dødsfallsprotokollene, både i ministerialboken og i klokkerboken. Likevel, tror jeg det må være han. Det er ingen andre i Etne som passer. Har sjekket de øvrige Lars Tjærandsen, men de er født enten mye tidligere eller langt senere og på andre gårder.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Veldig rart!Se forøvrig 31. desember 1865 i din siste lenke, der er nok svaret:-) (det var selvsagt en spøk)Skal sjekke om de som bodde der i 1881-1884 kan være søsken av Rakel.Rakel var datter av Urbanus Gesman Hoff som etter mine opplysninger var militær og senere politi i Bergen. Hun hadde 2 søstre, må lete litt etter lenkene. Ble altså i 1856 gravid med bakersvennen Lars Tjerandsen, og de reiste sammen som ugifte til Buksnes (rømte?) 'for at giftes' som det sto i kirkeboken, liste over inndflyttede. Giftet seg i desember 1856, og Lars U ble født januar 1857. Kommer straks tilbake med lenker.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Det finnes ingen dåp å få tak i på Lars U, fordi kirkeboken for det aktuelle tidspunktet brant opp, sammen med prestegården i Buksnes og 3 av prestens barn. (oppl. fra Borgos) Men at han er født er helt sikkert:-)20.01.1857mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Arnfrid:Hvis du ser i klokkerboken for begravelsen i Etne, så står dødsårsaken til Lars som 'mavesmerter' - Er det ikke da nærliggende å tro at de døde av samme årsak? Ungkaren og konen (?) Nå er ikke jeg lege, men at de begge døde av magesymptomer, begge i 50-årene, i løpet av en uke, og de var vitterlig gifte. Det høres ihvertfall logisk ut for meg.Kolera og tuberkolose kan føre med seg peritonitt. (iflg mine helsefaglige kilder vegg i vegg)...men så er det jo ikke bevist at det er Lars Tjerandsen som dro til Buksnes som døde i Etne. Der står vel verken fødselsdato eller annet som gjør at vi kan slå fast at det er samme person?Jeg skrev vel i et innlegg at jeg valgte å tro det var samme person, men det kan jo også være en eldre bror, søskenbarn, eller bare en tilfeldig navnelikhet. Begge oppført som bagersvender..tja.Skal se om jeg finner tilbake til alle inn og utflyttingene han foretok seg, der står kanskje noen årstall som kan bekrefte eller avkrefte.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan finne ut var der fire Lars Tjerandsen i Etne mellom 1700 og 1990, men kun en av disse passer i alder, og det er Lars Tjerandsen Tesdal f 1833. Men bevis, nei det har vi vel ikke...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Da har jeg fått bekreftet at han som døde i Etne er identisk med 'min' Lars, født 1833. Han står som ungkarl, men det er bare vrøvl.I skiftet hans (han som døde i Etne) 1884, står det at han har en enke og en sønn.Takk for hjelpen Arnfrid! Har jo skjønt at du er litt av en Etne-ekspert, men jeg måtte ha det inn med teskje denne gangen. Han skal inn i slektstreet og der vil jeg ikke ha noen ungkarer som forstyrrer:-)Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Da gjenstår det å finne ut hvorfor i alle dager de døde i hver sin kommune, og hvorfor enken ikke står oppført som bosatt i Lille Øvregate når det vitterlig var hennes adresse da hun døde. Kan jo hende hun bodde i Etne hun også, og var på besøk i Bergen da hun døde?Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.