Gå til innhold
Arkivverket

[#50588] Osmund Knudsen Saldedahl? Gift i Tveit , Vest-Agder 1820


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det står ikke mer om han eller familien i 'Gamle Suldal'. Faren Knut er inderst hos svigerfaren. Det er heller ikke nevnt hvor Knut kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk igjen Anne.Skjønner at jeg må forholde meg til den første Osmund. Vet du noe om kirkebøkene fra Suldal, hvor langt tilbake de går.Fant Vigleich Gabrielsen og Ambjørg Olsdatter viet i Suldal Lenke.Beklager å mase, men du kan tydeligvis en del om dette fylket.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Den eldste kirkeboken fra Suldal er fra 1777. Ambjørg er fra Tufte i Røldal. De giftet seg gjerne i Røldal. Om Vigleik sine aner kan du finne i 'Gamle Suldal'Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg takker så mye for ditt forslag, men dessverre den gutten giftet seg med en annen.Osmund Knudsen Suldal skal være født i 1796 iflg. FS [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500222774272&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke, men jeg finner han ikke i kirkebøkene. Mulig jeg ser litt dårlig, ja det kan en jo bare se på overskriften min.Osmund sine foreldre Knut og Britta gifter seg i 1798 Permanent sidelenke: Lenke og får datteren Karen i 1801 Permanent sidelenke: Lenke og datteren Anbiør i 1808 Permanent sidelenke: Lenke . Så noe finner jeg.Håper noen kan bistå meg med å finne dåpen til Osmund i Suldal.En ting til, når det gjelder IGI. Jeg finner Britta Vigleiksen der Lenke og hennes bror Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei.Takk for at du la ut lenke til innflyttingen. Osmund Knudsen og Åse Simonsdatter giftet seg like etter, så det kan tyde på at de har truffet hverandre tidligere etter hva jeg kan forstå.Tror faktisk jeg har funnet dåpen til Osmund i Røldal Permanent sidelenke: Lenke nr. 11 til høyre. Far Osmund Larsen, så barnet har antageligvis i 1801 tellingen fått farsnavnet til sin stefar, Knut.Jeg har enda ikke klart å finne gutten konfirmert og er det den rette?En oppsummering. Osmund er innflyttet til Tveit fra Christiansand i mars 1820 gifter seg 4/4 1820 i Tveit og får sønnen Knut i 1821, datteren Inger Andrea i 1823 og en datter Gunhild fant jeg død 1 år gammel i 1824. Osmund blir enkemann i 1827 og jeg finner han som fadder hos sin svigerinne Helgje Simonsdatter sitt barn i 1838 i Birkenes og jeg tror det er han jeg har funnet død i 1864, 70 år gammel lægdeslem Flak i Birkenes.Har jeg funnet den rette Osmund i Røldal/Suldal eller kan Osmund være en navnevariant av Ommund og at jeg må utvide søket mitt.Håper noen kan komme på banen med noen synspunkter eller forslag, for her står jeg bom fast. Hjelp!!!Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, her roter jeg rundt 'Saldedahl', ny sammenslåing av Røldal/Suldal/Saledahl. Lurer på om ikke dette er gutten/mannen i Hjelmeland i 1865 Lenke.Kan det være et gjennombrudd?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.