Gå til innhold
Arkivverket

[#50590] Varetransport fra Sunnmøre til Bergverkene i Folldal og Røros


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Fra en bruktbutikk kjøpte jeg billig ei bok fra 1930 om Ålesund og Sunnmøre. I denne boka er det på side 150 og side 188 beskrevet en viss trafikk med varer fra Sunnmøre bl.a. til bergverkene i Folldal og Røros på 17-1800 tallet og jeg legger inn noen setninger fra side 150 som omtaler litt av denne trafikken. Men det jeg da lurer på, er denne trafikken beskrevet også andre steder? Transporten til Røros gikk også sannsynligvis gjennom Folldal? mvh Reidar

bilete2926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Når jeg først er inne på dette temaet med varetransport fra Sunnmøre til bergverkene i Folldal og Røros, kunne det tenkes at det også gikk slik transport gjennom Otta-dalen, f.eks fra områder litt lenger sør som Stryn og Nordfjord? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Strøms sunnmørsbeskrivelse kan sikkert lånes på biblioteket - jeg tror den kom ut i fascimilieopplag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Både i Hans Strøm si Annotiatonsbog 1756 (utgitt i 1997)og Beskrivelse over Fogderiet Søndmør (nyutgitt i 2001 eller 2002) finst skildringar av sunnmøringane sine ferder til verka på Lesja, Røros og Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for de opplysningene og da skal jeg prøve å få lånt disse skildringene. Og hvis noen har mer å fortelle om denne trafikken mottas det med takk. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ville bare fortelle litt om grunnen til at denne nevnte trafikken er litt interessant, jeg er med i ei lita lokal historie-gruppe som også har gamle dagers transport av varer gjennom bygda som ett av temaene, og når jeg kom over denne gamle boka og oppdaget at det hadde vært en viss transport-aktivitet også 'på tvers' fant jeg det plutselig interessant å 'rote' litt i temaet. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du kan da kanskje ha nytte av å sjå på boka av Ragnar Standal (1996): Vegar før vegar var II. Fjelleier på Sunnmøre og i Romsdal. Utgjevar Hjørundfjord Sogelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var et flott tips Arnfinn, skal spørre etter den. Kommer att med mer utfyllende senere. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det måtte være litt av et blodslit å bære jernet på ryggen tilbake til Sunnmøre etter at de hadde solgt hestene sine på turen til bergverkene i Lesja, Folldal og Røros, (jfr. innlegg 1). Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Legger inn side 188 fra denne gamle boka hvor også trafikken til bergverkene i Lesja og Folldal omtales. Reidar

bilete2952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Drar fram att denne tråden litt. Jeg har nå fått lånt boka som omtales i innlegg 8, og den er svært interessant. I et avsnitt om Norddal og Tafjord omtales noen varer som de selger ut, og det nevnes Smør, ost, flesk, skind, leeder, uld, vadmel(mest i Valdalen), uldne strømper, Møssebrim etc. Så lurer jeg på i denne omgang (det blir sikkert mer): Hva er 'Møssebrim', er det det samme som prim, eller myssmør som det kalles i Folldal, eller er det noe annet? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Møssebrim = myseprim. Prim er laga av myse. Myse (valle) er restproduktet etter produksjonen av ost. I Norge brukar ein myse til brunost og prim. I andre land går den i grisen eller til kroppsbyggjarar(mysepulver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for forklaringen Arne! Da var det i grunnen det jeg tenkte, men forsåvidt i motsatt ende av produksjonen antagelig, for det vi her kaller 'Myssmør' er når brun-osten, eller geit-osten om en vil er ferdigkokt og før den går i forma og stivner, og det er kjempegodt å spise med skje. Men tusen takk skal du ha. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Driver og blar i denne boka nevnt innlegg 8 en gang i blant (det var interessante saker), og finner dette om en sykkylving: Ole Andreas Knudsen Andestad (1811-1875) som var urmaker og fotograf, og for å lære desse yrka skikkeleg, gjekk han i 1855 fra Sykkylven til Hamburg og tilbake, lurer på hvor lenge han brukte på den turen? Det var litt av en fot-tur. Har dagens Foto Knudsen noe med denne fotograf Knudsen fra Sykkylven å gjøre, bare for moro skyld? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er ute med litt mas att i denne tråden, I boka 'Vegar før vegar var' står det om en hjørund-fjording som vart 'Kolportør', hva er det for noe? Så står det om en Hans I. Drege (1811-1894) som gikk til Kristiania etter en skrue til ei 'Typerse', hva er ei Typerse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.