Gå til innhold
Arkivverket

[#50598] Rødøy: Ikke konfirmert, men senere gift


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Caspara Christine Pedersdatter ble som uegte barn født og døpt i 1839. I 1857 gifter hun seg, men hun er ikke å finne oppført i konfirmantprotokoller. Jeg mener å ha lest at kirken på den tiden ikke ektet ukonfirmerte, og ønsker opplysninger om kirkens praksis i slike saker.Vedrørende Casparas manglende konfirmasjon opplyses det at muntlige beretninger fra etterkommere forteller at hun verken kunne lese eller skrive i voksen alder. Kan dette forhold muligens forklare hvorfor hun ikke ble konfirmert?Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk - det var skarpt observert. Det er underlig at Caspara ble konfirmert i Meløy. Bosted oppgis å være Selvaag, som er i gangavstand fra Rødøy kirke. Mvh TAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Ja, her må en være nøye når en leser protokoller. Kanskje du også kan løse en annen sak om Caspara. I en omfattende slektstavle, som starter med Caspara og hennes ektemann David Olsen, står det oppført 11 barn. Imidlertid starter oppføringen med nr. 2, og et oldebarn hevder at de fikk 12 barn. Død eller dødfødt barn til Caspara og David finner jeg ikke i Rødøy, hvor de etter sigende skal ha bodd etter giftemål. Mvh TAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Her er nr. 12. Hun heter Dortea Marie Kristine Tønder Davidsdatter, f. 7.6.1882 i Selvåg, Rødøy.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager at jeg i farten glemte hennes dåpsdato. Dortea ble døpt 6.8.1882 i Rødøy. Men deres bosted oppgis å være Vassdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Trond. Angående at en slektstavle starter med nr. 2 er at faren er nr. 1. Defor blir eldste barn nr. 2.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til Birger: Fin avklaring om hvordan en skal forstå slektstavler. Dorthea burde jeg ha oppdaget, for i mine notater har jeg henne som utvandret til Amerika i 1901 sammen med sine foreldre.Det er nå imidlertid Caspara jeg først og fremst saumfarer i forbindelse med en artikkel, og her dukker det stadig opp nye informasjoner både dokumentert og muntlig. Skal om noen timer kjøre en tur og besøke en svært interessert etterslekt. De har dessverre ikke data og kan følgelig ikke orienteres digitalt. Mvh TAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Trond. Du vet det kanskje at i år 1900 så bor også barnebarnet Emma Dortea Ludvigsdatter hos David og Kaspara.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.