Gå til innhold
Arkivverket

[#50601] Karen og Gidsken Tronhuus fra Vågå. Begravet når og hvor?


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Etter mye leting i kirkebøkene for Vågå har jeg enda ikke funnet begravelsen til:Karen Kristine Tronhuus (født 1781 i Vågå)Gidsken Elisabeth Tronhuus (født 1786 i Vågå)De var søstre og døtre til Jens Larsen Tronhuus på gården Sørum. Karen var gift med Johan Clemens Trosdahl og døde nok trolig senest 1852. Johan giftet seg nemlig omigjen på den tiden. Aktuelle bosteder kan ha vært Hammer eller Olstad søndre.Gidsken var gift med Ener Tordsen Smedsmo. Jeg har sett et slektshefte fra Lom som sier at hun døde i 1844, men det har jeg ikke klart å finne.Det er intet som tyder på utflytting fra Vågå. Men en mistanke sniker seg inn: Deres bror Jacob Smith Tronhuus var prest i Fron til han døde i 1850. Kan det tenkes at han forrettet ved søstrenes begravelser og at det er grunnen til at de ikke er innført i Vågå-bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Tror du må lete i kirkebøkene på Nord-Sel.Johan ble gift for andre gang den 14/2-1854, men han hadde allerede fått tvillinger med henne den 22/1-1852 utenfor ekteskap. Han er reg. som 'gift mand' og bosatt på Skårå på Nord-Sel. Da må Karen fremdeles være i live. De ble forresten viet 4/6-1812.(Johan var sølvsmed, emigrerte i 1870 (80 år gml.) til USA med kone nr. 2 og 5 barn. Noen av hans sølvarbeider finnes fremdeles der borte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for tipset om Nord-Sel, Lisa. Jeg har visst at Johan var gullsmed, men ikke at han også var sølvsmed. Han var fra en lensmannslekt, men vet du om han noen gang var lensmann selv? Boken 'Gullsmedmestre i Oslo' (1934) på Riksarkivet sier at han var lensmann, men gikk av i 1832. Men er ikke dette en forveksling med hans bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Har aldri hørt noe om at Johan skulle vært lensmann. Hans far, Knut, var lensmann i Lom 1788-1792, så lensmann i Vågå 1794-1814. Johans bror, Anders, var lensmann i Vågå 1815-1822. Anders er forøvrig min tipp-oldefar.En mulig forklaring på forvekslingen er at Johan tok over 'Uppistugu Håmår' i Vågå etter sin far i 1818, men solgte gården videre til Pål Tolstad i 1832 for 900 daler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Nils P. Trosdal gift med søster til en av mine forfedre, Randi Hansdatter Ingvoldstad. De hadde i perioder flere gårder i bygda her.En Knut Trosdal, muligens samme lensmann?? ble g m Oliv Hansdatter Ingvoldstad. De fikk dattera Johanne Knutsdatter. Etterkommere lever fortsatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Nei, Johan var neppe lensmann selv om han bodde på lensmannsgården Hammer en tid. Men kan det ha vært en bror Knut som ble lensmann etter Anders og gikk av i 1832? Har forøvrig sett at Johan og Karen førte en rettsak i 1815 mot Ole Iversen Rottem. Det må ha vært blant de første høyesterettsakene i Norge. Se nr. 8 og 103 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Gisken Elisabeth døde 7. oktober 1841 i Smedsmo, 57 år gl iflg kb, og ble gravlagt fra Vågå kirke den 26. oktober 1841.Når det gjelder Karen Christine, kan heller ikke jeg finne dødsfallet i kb for Vågå/Sel. Kan hun ha flyttet fra ektemannen, dvs ut av sognet, før hun døde?Ved vielsen mellom enkemann Johan Trosdahl og pike Marit Johnsdtr. Haugen den 14. februar 1854 i Sel står det under merknad: 'Attest fra Skifteretten af 4de Februar fremvist, og vielsen er skeet ifølge Kongelig bevilling af 5te Oktober'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Innlegg (6): Det indikeres en bror Knut. Det er mere sdannsynlig at det var han som ble gift med Oliv Hansdatter Ingvoldstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Innlegg (5) og (8): Knut Trosdal, f. 1795, som ble gift med Oliv Hansdatter Ingolvstad i 1818 i Vang, er sønn av lensmann Knut Trosdal og bror til Johan Clemens Trosdahl. Så vidt jeg vet bodde Knut resten av livet i Vang/Furnes og ikke i Vågå.(Jeg har forøvrig prøvd å finne dødfallet til Knut både i Vang og på Furnes, uten hell. Deres siste barn, Karen, ble født 16/12-1826)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for kirkebokoppslaget, Aud! Dette har jeg altså oversett flere ganger. Det gikk lang tid fra dødsfall til begravelse synes jeg, men det var vel som det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Karen Kristine Trosdahl, f. Tronhuus, døde i Nord-Fron 8.2.1853, 72 år, og vart gravlagt 7.3.1853. Hun hadde da føderåd på garden Krok i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hjertelig takk til Gunvor også. Det har i det hele tatt vært fin hjelp å få med disse spørsmålene.Heftet jeg refererte til viste seg ved nærmere undersøkelse å gjelde mer enn Lom. Det var:Tittel: Slekter i Vågå og Lom : med forgreininger blant annet til Sel, Heidal og Skjåk / av Pål Øystein Kvarberg. - Ny utg. Forfatter: Kvarberg, Pål Øystein Trykt: Vågå : P.Ø. Kvarberg, 2000. Sidetall: 253 s. Noter: Katalogisert etter omslag. 1. utg. 1997. Eiere: NBO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Innlegg (9). Jeg har heller ikke funnet Oliv og Knut døde i Vang/Furnes. Noen av Olivs søsken flyttet mye. Jakob Hansen flyttet først til Elverum, så til Målselv, Tverrelvdalen i Alta og til slutt til Sør Varanger. Knuts bror Nils døde vel i Tromsø?? Så det betyr vel at de nødvendig vis ikke døde i Vang?Dattera Johanne ble ihvertfall gift i Furnes og bosatt der. Hun kalles av og til Ingvoldstad. Det kan bety at hun ble oppdratt der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.