Gå til innhold
Arkivverket

[#50606] Jørgen Carlsen, sogneprest til Bjørnør ST 1765-1772.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Fra Biographiske Efterretninger om Geistligheten i Trondhjems Stift (digital bok i DA):JØRGEN CARLSEN, født 1709 i Trondhjem av borgerlige foreldre, dimittert fra Trondhjem skole 1731, residerende kapellan i Nærøy, fra 1765 sogneprest til Bjørnør, døde der 20/8-1772.Gift første gang med Jomfru Fleischer fra Bergen. Hadde ti barn med henne, ingen navn nevnt.Gift andre gang med en datter av major Iver Christian Lund og Karen Riberg. Hadde med henne 3 døtre og to sønner, hvorav en døde som klokker i Strinda.Gift tredje gang med Regissa Johanna Brønlund. Hadde med henne tvillingbarn som ble begravet samme dag som faren.Via bygdebok for Bjørnør vet jeg av to barn av Jørgen Carlsen:MILLE CHRISTINE CARLSEN, 44 i 1801, gift med utliggerborger Johan Uldr. Paasche:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11632&gardpostnr=36&personpostnr=696&merk=696#ovre>LenkeCLAUS CLOUMAN CARLSEN, 50 ÅR I 1801, gift 1792 i Bjørnør med Alette Lemvig (Lemmick). Barn født i Bjørnør: Magdalene Kirstine (1793), Carine Helene (1794), Abel Maria Lork (1796). I sjeleregistret for Bjørnør 1794 er familien oppført under Hopstad. I 1801 befinner de seg under Halsøya i Vefsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. Har søkt litt på FSI/IGI. Finner Jørgen Carlsen f.24.04.1710,d.14.08.1772 og gift med Regitze Johanna Pedersdatter Braannlund 07.10.1761. Finner også en Jørgen Carlsen gift 10.07.1754 med Maren Wibe Lund f. 1730 i Kolvereid d.1758 3 barn er nevnt Cara, Caren Malena og Mille Kristine. Men ved disse opplysningene står det også at Jørgen Carlsen er født i Kolvereid rundt 1730.... Kan jo være at det er feil dato -at det skal være konens fødselsår. Håper dette kan være noen tråder. Halsøy ligger i Mosjøen i Vefsn kommune ,så det er Vefsn bygdebok.mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Nina. Dette på FS hadde ikke jeg funnet. Men jeg fant senere en Jørgen Carlsen gift 22/8-1743 i Nærøy med Magdalena Christina Hansen. Alt dette fra FS må jeg sjekke med kirkebøker.Jørgen Carlsen skal ha vært kapellan i Nærøy 1739-65 ifølge hans biografi som forøvrig er svært tynn i forhold til andre presters. Sønnen Claus ble da helt sikkert født i Nærøy.Dette er et spor jeg følger i min svogers slekt, som starter med Claus' datter Magdalena Kirstina og like gjerne kunne være et blindspor. Så her må jeg nok til kirkebøkene!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Det har smått om senn gått fremover med mine kunnskaper om Jørgen Carlsen, som ifølge Geistligheten i Trondhjems Stift skulle være født 1709 i Trondhjem av ”borgerlige foreldre”. Han skal være døpt i Domkirken i 1710 (nederst i venstre hjørne): LenkeJeg har funnet at hans foreldre Carl Pedersen og Malena Jonasdatter hadde ytterligere tre barn døpt i Domkirken: Jonas 1704, Clara 1707, Adam 1712. Og jeg har ikke funnet flere. Hva hans far var av yrke, finnes det ingen informasjon om ved dåpsinnførslene, men en Carl Pedersen Skomager opptrer som fadder i den samme periode barna ble døpt.Det var i Nærøy og Kolvereid Jørgen Carlsen kom til å tilbringe det meste av sin embetstid, ca 26 år. I 1739 skriver sognepresten i Nærøy i kirkeboka at Jørgen Carlsen er ”installeret som Medtiener”. Jeg mener han må ha vært ugift ved sin ankomst i prestegjeldet, og jeg har ikke funnet spor av ”Jomfru Fleischer fra Bergen” (se innlegg 1).A: Jørgen Carlsen ble gift første gang i Nærøy 22/8-1743 med Jomfru Magdalena Christina Hansen. Etter foregående trolovelse, ifølge kirkeboka. Trolovelsen har jeg ikke funnet i kirkebok for Nærøy, Kolvereid, Foldereid, Leka. Jeg skulle gjerne visst hvem hans første kone var, og regner med at hvis jeg fant trolovelsen et sted, kunne det gi informasjon om hvor hun kom fra. De fikk 8 barn som kom utrolig tett (alle døpt i Nærøy):Peter, døpt 22/7-1744. Peter Carlsen ble konfirmert i Kolvereid 1761.Peter Christian Høyer, døpt 29/9-1745. Jeg går ut fra at det er ham som ble konfirmert sammen med broren Peter i 1761.Cecillia Magdalena, døpt 3 Advent 1746, døde som barn?Carl, døpt 5 Trin 1748, død som barn?Magdalena, døpt 1 søndag i fasten 1749, konfirmert i Kolvereid 1765, observert som fadder i Bjørnør 1771.Carl, døpt Dom Oculi 1751, konfirmert i Bjørnør 1767.Claus Klomand, døpt Dom Iudica 1752, konfirmert i Bjørnør 1768, gift der 1792 med Alette Lemmich, bodde på Halsøya i Vefsn i 1801, senere på Øren. Barn: Magdalene Kirstine 1792 gift 1817 i Nesna med Jacob Jonsen Skaret, Karen Helena 1794 ukjent skjebne, Abel Maria Lorck 1796 gift to ganger i Grong bosatt Vestre Øyum i 1865, Niels Andreas Winther 1801 gift 1829 i Hamarøy med Madame Nordmand. Han døde 1831.Jens, tvilling med Claus Klomand, konfirmert 1768 i Bjørnør, nevnt som fadder 1771.Det ble holdt liktale over Magdalena Hr Carlsens samme dag som tvillingene ble døpt, men dessverre er det ikke angitt noen alder på henne.B:Jørgen Carlsen forble ikke enkemann særlig lenge. 10/7-1754 ble han gift i Kolvereid med Maren Wibe Lund, datter av kaptein Iver Christian Lund og Karen Melchiorsdatter Riber (informasjon hentet fra bygdebok for Kolvereid). I andre ekteskap har jeg funnet tre barn døpt i Kolvereid:Caren Malena, døpt 3 pinsedag 1755.Caren Malena, døpt 2 sønag etter påske 1756, konfirmert i Bjørnør 1773, nevnt som fadder 1774.Mille Kirstina, døpt 1 påskedag 1758, konfirmert i Bjørnør 1773. Jomfru Mille Kirstine Carlsen 20/9-1787 copuleret i huset på Hopstad med Johan Ulric Paasche. Bodde på Moen i Roan i 1801.Maren Wibe Lund har jeg ikke funnet registrert som død i kirkeboka, heller ikke introdusert etter det siste barnet. Pussig, ettersom det var hennes mann som førte kirkeboka!C:Jørgen Carlsen ble gift for tredje gang i Kolveid 7/10-1761 med Regidze Johanna Brønlund. Ingen barn født for de forlot Kolvereid ved påsketider 1766. Kirkeboka for Bjørnør er ikke særlig grundig sjekket, men jeg har ikke funnet noen barn døpt så langt.VIKTIGE SPØRSMÅL:Hvem var Magdalena Kirstina Hansen?Hva skjedde med barna, de som vokste opp og ble konfirmert? Jeg finner bare to i 1801, Claus Klomand og Mille Kirstine. Er det noen som vet noe om de øvrige barna?Jeg er takknemlig alle kommentarer!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,I FT 1801 for Fosnæs boede på gården Sævig:Enke efter 1. ægteskab Karen Magdalena 44 år og børnene Abel Herman (Hammond)18, Maren Rebekka 13 og Christian Andreas på 6 år.Jeg har ikke fundet vielsen, men Karen Magdalena var gift med Anders Dass. Han døde 11 september 1798. Fosnes Mini 773A02 1784-1816, side 254.Foruden de 3 nævnte børn var der sønnen Jørgen Carlsen. De 3 ældste er konfirmerede i Fosnes. Christian Andreas er døbt i Fosnes.Maren Rebekka Dass blev gift med Johan Frederich Paasche.Ifølge diverse hjemmesider, sandsynligvis citeret fra 'En familie Paasche' skulle Johan Frederich Paasche være søn af Jens Christian Paasche og Christiane Beate Lemvig, men jeg har ikke se nogen dokumentation.Så - indtil videre - kunne han ligeså godt være søn af Karen Magdalenes søster Mille Kirstine og Johan Ulrich Paasche. : )Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Halvermoen i Overhalla hvor Karen Magdalene bodde da hun giftet seg. Jeg går ut fra at alle disse Lund er av morens slekt:LenkeJeg har sittet og lest trolovelseserklæringer ulike steder i Nord-Trøndelag for å finne trolovelsen mellom Jørgen Carlsen og hans første kone Magdalena Kirstina Hansen, men har ikke funnet noe så langt. Men jeg har følelsen av at hun må være født et sted ikke langt fra Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har også tenkt at Magdalena Kirstina Hansen kunne være fra Trondheim, ettersom det var der Jørgen Carlsen sannsynligvis oppholdt seg der før han kom til Nærøy i 1739. Han var 3. lektiehører ved Katedralskolen, og er kort omtalt i skolens historie. Men alt i alt tror jeg hun blir en hard nøtt å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har vært gjennom Nærøy/Nærøy 1730-43 for å se om Magdalena Kirstina Hansen opptrer som fadder noe sted, men det gjør hun ikke. Men jeg ser i 1737 en Madselle Fleischer, som prestebiografien påstår skulle være Jørgen Carlsens første kone (se innlegg 1). Lurer på hvilken kilden forfatteren hadde egentlig for dette?Jørgens Carlsen foreldre Carl og Malena er oppkalt i barna. Jeg lurer på om navnet på tvillingen Jens og Claus Klomand (Clouman) kunne stamme fra morens familie. Clouman er vel egentlig et etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Rindedal

Såvidt jeg kan begripe opptrer det kun en Carl Pedersen i Trondheim rundt og like etter år 1700. Så, idet Jørgen 1709 var født av 'borgerlige foreldre', er det sannsynlig at Jørgens far er identisk med den Carl Pedersøn Stangsvig som tar borgerskap 21.des 1699. Carl P gjenfinnes også under 'Bakelands opsiddere' nr.128, bor på magr. Parelj grund og 'farer med baad'.('Trondhjems borgerskap 1680-1730'. kane.benkestokk.teiste forlag.) Fant forresten en extra sønn Bersvend døpt 1715 Domkirken mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Klaus Johnsen

Det er et skifte etter Karen Helena Carlsen på Remnes i Leirfjord, Nordland, i 1830 (ført under Vefsn i skiftebok 1811-1845 av Svein Edvardsen). Det står:Charina Helena Charlsen ugift Hovedperson, Alethe Charlsen, mor: Oppholder seg i Overhalla pr.gjæld, Lena Charlsen,søster, gift Jacob Joensen, Remnes, Abel Maria Charlsen, søster, gift Hall Overhalla pr.gjæld, Johanna Jacobia Charlsen, søster, 24 år, ugift Charina (Karen) døde 5.desember 1829.Lena (Magdalene Kristine) har stor etterslekt.Abel Maria har jeg funnet gift (1) Halle Iversen, Grong, gift (2) Hans Erichsen, Skage. Fant noen barn i begge ekteskap med litt etterslekt.Jeg fant Johanna Jacobia Rosenvinge Carlsen døpt i Vefsn i 1805. Hun ble gift 28.desember 1836 i Steigen, Nordland, med Daniel Mortensen fra Tro, Leiranger i Steigen. Johanna døde 1888 på Brunes, Steigen.Ifølge Per Nermo ble Claus Cloumand Carlsen gift med Alette Rosenvinge Lemmich. Som foreldre er oppført Jan Hansen Lemmich (Jean Lemiche) og Karen Helena Rosenvinge. Se LenkeMitt spørsmål er:Kjenner noen til opphavet til Jan Lemmich og Karen Helena Rosenvinge ? Noen etterkommere av Alette bruker mellomnavnet Rosenvinge.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg er glad for alle som melder seg interessert i denne slekten, som ikke er min egen slekt, men min svogers. Han er etterkommer etter Magdalena Kirstina Carlsen og Jacob Jonsen på Remnes, videre etter deres datter Elen Serina gift med Nils Tanke Nilsen på Kvalnes.Du kommer med et par interessante opplysninger her. Jeg visste ikke om Johanna Jacobia Carlsen født i Vefsn 1805. Alette Carlsen født Lemmich oppholdt seg altså i Overhalla i 1830, også interessant. Jeg har lett i kirkebøker for Vefsn for å finne Alette og Claus Cloumand død der, men uten resultat.Du finner delvis svar på hvem Johan Lemmich og Karen Helene Rosenvinge var i tema 56585.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Astrid Ryen

Svein Rindedal, hjertelig takk for ditt bidrag til å løse spørsmålet om Magdalena Christina Hansens opprinnelse!Det er lenge siden jeg har arbeidet med dette nå, og jeg setter veldig stor pris på at du har funnet frem dette til meg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

(11) Navnet Magdalena Chierstina Fleischer er nevnt i et skifte som jeg snublet over. Det er her:Skannet skiftemateriale nylig utlagt på DA, Geistlig, Nord-Trondelag, Namdal prosti, nr2, 148b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Vibeke. Jeg har funnet skiftet etter Jørgen Carlsen og har sett at hun der har etternavnet Fleischer.Det skiftet som Svein Rindal har lagt ut, har jeg så langt ikke fått tid til å se på. Tror det krever sin tid på grunn av håndskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

(4) Hvis ikke funnet allerede:Cicilia Magdalena er jordf. Dom 3.p. Epiph. 1747 (Nærøy/Nærøy). Moren introduceret samme dag.Carl, døpt (eg. konfirmeret hjemmedåp) 5 Trin 1748, død d. 30.Martii 1748 ('hr Carlsens drængebarn') (Moren introduceret på linjen over, fest. Annunciat.)(Nærøy/Nærøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.