Gå til innhold
Arkivverket

[#50610] Morten Olsson F.ca.1744 -47 Bodde i Sandsvær- døde1830


Gjest Finn H.Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H.Bakken

Jeg har kommet tilbake til min ane Morten Olsson død 1830 Ekneseiet Sandsvær 86 år. Funnet han konfirmert 1764 Skinnes, Sandsvær og gift for 1.gang i 1776 med Live Nilsdatter Gulli Sandsvær, født 1756 -død 1778 Ekneseie, Sandsvær. De fikk en sønn Ole Mortensen f.1777 på Gulli Sandsvær - som jeg har kommet til.Iflg. Sandsvær historie bind lll under Eknes side 136 Morten Olsson f.ca. 1747 (ikke døpt i Sandsvær) - har heller funnet han her og heller ingen annet sted som passer i Vestfold. Finner han i 1801- telling Sandsvær som 55 år og gift 3. gang. Mortens forlovere 1. gang gift - med Live er Gullik Nilsson Glenne f.1737 og Tov Olsen f.1735 Nordby Lardal. Trodde jeg skulle finne noe forbindelse her, men har ikke klart det. Når jeg ser i Lardal kikebok og Lardal bydgebok ll under Ashjem side 393 finnes et barn døpt et 1744 uten navn - foreldre Ole Jessen og Dorthe Annundsdt. Kan det være Morten? -Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg videre - evt. gi noen gode kildermvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at denne Nils Mortensen som er tjenestedreng på Gulli i Sandsvær også kan være sønn av Morten Olssen fra 1. ekteskap? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på Distreff og fant en Morten Olsen f. 1747, d. 1830 Sandsvær, g. med Marie Olsdatter Vesetrud, (1751-1791) sønn Jon Mortensen f. 1785 Ekneseie, Sandsvær.Her er nevnt etterslekt av denne Jon Mortensen og Barbro Eriksadatter. Om dette kan være av interesse.Dessverre står det ikke nevnt Morten Olsens foreldre, kun Ytre Sandsvær som stedsnavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Finn H. Bakken

takker Gunn Huglen så mye for hennes innleggdet stemmer det du skriver om Morten som var gift 3 ganger og hadde barn i alle ekteskap. Jeg har sjekket noe videre på dette samt også gjennomgått det som står skrevet i Sandsvær historie bind III bl.a. på side 136-137 samt noen andre steder -men jeg klarer ikke komme noe nærmere Morten Olsen sitt opphav og foreldere etc. - søker hermed videre hjelp om han - takknemlig for alt mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at samme foreldrepar Ole Mortensen og Liv har fått to døtre i Hjartdal. Legger lenke til lif Olesdatter født her: LenkeEn datter Ingeborg, døpt samme sted 1752, i følge denne kilden.Vel ikke helt umulig at en kar kan flytte fra Heddal, Hjartal til Sandsværbygden?Kan hende det kan undersøkes i kirkebøker, men i kveld kommer ikke jeg inn på digitalarkivets kirkebøker , ei heller folketelling 1801.Vet ikke hva det skyldes.Lykke til med fortsatt leting. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ad omveier fram til digitalisert kirkebokside med Morten Olsens dåp 4,mars 1743. Alder og navn kunne jo passe bra, men du får se om du finner bygdebøker for området som kan fortelle mer om denne karen?LenkeIgjen nevner jeg at det ikke er så lang avstand mellom Heddal og Sandsværbygden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.