Gå til innhold
Arkivverket

[#50613] Oppslag NST 1994, - fogd Peder Larsen, Grinnestad, Rakkestad


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Er det noen som har tilgang til NST 1994, nr 34, og kan hjelpe meg med oppslag på side 235 og 242? Det gjeld opplysningar om fogd Peder Larsen. LenkePå grunn av krigen med svenskene flytta han i 1718 fra Grinnestad i Rakkestad til Eng i Skiptvedt. Kan det stå noe i historiebøkene for Rakkestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

235: Fogd i Rakkestad, Heggen og Frøland fra juli 1705, etterfulgte svigerfaren Fredrik Flyg, som ble begravet 1. novemb1r 1707 i Rakkestad kirke.242: Gift med Rebecca Dorothea Flyg. PL (ca. 1670-begr. 23. november 1733 i Rakkestad) sto i fogdeembetet til sin død. Han overtok Gjølstad i rakkestad etter sin svigerfar. Fire barn som delvis brukte moras slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk til Kristian!Dette stemte bra. Peder Larsen hadde sønnen Casper Friedrich Pedersen, og han kalte den eldste dattera Rebekka Dorothea.Via DIS-treff med databasen til Erik Noer finner eg ut at Rebekka Dorothea Fredriksdatter Flyg er søskenbarn til Dorothea Ernstdatter Foeg som blei gift med Hans Colbjørnsen i Halden. Og han har eg frå før i min database som søskenbarn til presten Peder Leuthen, morfar til Rebekka Eilertsen som blei gift med Casper Friedrich Pedersen. Alt heng i hop - -Noen som har meir om fogd Fredrik Flyg? Var han fra Gjølstad i Rakkestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det sto noe om at fogden muligens var identisk med en offiser(?) nevnt i Danmark(?) på 1600-tallet. Dette tar jeg etter hodet, og det er ikke alltid til å stole på, men fra Rakkestad var han nok i alle fall ikke.Skal se om jeg husker å slå opp i NST igjen på jobb imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.