Gå til innhold
Arkivverket

[#50615] Guldbrand Nilssen Mæhlum, f. ca 1776


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Røsbak

Anne kommer fra Kioseier og Nils fra Krogsgaard så vidt jeg kan tolke. Ole Pedersen Tandeejer, Ole Gulbrandsen er jeg ikke helt sikker på, til slutt Anne Hansd: Dæliejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du for forklaringen-:)Så får jeg håpe det er rett person, fant ihvertfall ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg tror det er Fulsie, men det kan andre muligens rette opp. Ellers ble jeg litt forvirret på at du har Niels Gulbrandsen i 1801, men du leter etter Gulbrand Nilssen ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oups! Feil lenke!! LenkeDette skal være den rette: Guldbrand Nilsen 25 år med kone Ingeborg Engebrethsdtr 25 år og to barn.Den lenken over har ikke noe med saken å gjöre.takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Ellers finner jeg ikke Fulsie i Ft heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Her er dåpen til de to barna: Berte; Gulbrand Nilsen Fossensejer og Ingebor Embretsd: Fad: Nils Halvorsen Moeejer, Haagen Erichsen Fossen,Enoch Jørgensen ibm.ejer, Ales Arnesd: Fossen og Kari Embretsd. Moeejer. 28 januar 1798.Engebret; Gulbran Nilsen Meelumseje, Ingebor Engebretsdatt. Fad: Halvor Nilsen Hersaugeje, Nils Larsd ib, Hans Gulbrand Mælum, Marte Hansd Hersaug, Rangnil Ols. 21 Septemb 1800Sannsynlig er Halvor bror til Gulbrand, og Kari er søster til Ingebor, selv om dette er et råtips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

For å avslutte det jeg har gjort i dag, gir jeg en oppsummering: Kari Engebretsdatter, 36 år i 1801, er gift med Nils Halvorsen og bor på Moeseie, fire barn bor der sammen med dem. Kari kan være søster til Ingeborg.Halvor Nilsen og Ragnil Olsdatter bor på Hersougeie i 1801, ingen barn. I og med at Nils er et såpass vanlig navn, er det ikke stor sjanse for at Halvor er bror til Gulbrand.Den Gulbrand som du har funnet i 1775 er iallfall ikke uaktuell, men om han er den rette er vanskelig å si. Ringsaker er et stort område, jeg har også en del løse tråder som jeg ikke har funnet svar på ennå i dette området. Jeg håper du finner frem til en konklusjon. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Dette kan si litt om slektsforholdene: LenkeDet er få som heter Enok i Ringsaker. Så er det noen i Elverum, hvorav en heter Enok Jørgensen. Om det er slektskap til de i Ringsaker vet vi foreløpig ingen ting om. Det kan være noen i Elverum som kjenner til Enok Jørgensen som bodde der i 1801? Vår Enok Jørgensen bodde på Mo-eie i 1801. Han er nok rimelig vis i slekt med dem på velt Rør i Veldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal dere ha. Dette er forfedrene til mine barnebarn. Jeg fikk god starthjelp fra arkivet på Hamar og også fra andre her da jeg begynte. Men nå som de skanna kirkebökene er her, pröver jeg å komme litt lengre bakover.Jeg får kikke på alt dette og se om jeg finner en sammenheng, det er jo mulig at jeg har oversett et Gulbrand Nilsen f. +/- 1775. De flytta jo og veldig mye rundt omkring, noe som ikke gjör det lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er nok på feil spor her da jeg trodde at Gulbrand Nilsen Mæhlum og Ingebor Engebretsdtr fikk en sönn Nils, men det ser ikke ut for at de har flere barn enn Berthe og Engebreth.Jeg har nå tatt opp igjen en annen (gammel) post for jeg tror at det er en annen mulighet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.