Gå til innhold
Arkivverket

[#50616] Lars Brynjulfsons dåp på Voss i 1788


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Jeg fant dåpen til en av mine forfedre, Lars Brynulfson Liland, i ministerialboka for Voss som den sist døpte i Wangens sogn i 1788. Er dåpsdatoen 28de Dec? Jeg mener de to siste fadderne må være Giertru Skielde og Brita Davidsd. Lunde, men hva heter de første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Hvis det er tillatt for andre enn Statsarkivets folk å blande seg inn, ville jeg foreslå: Anbiørn Seim, Ole Lunde, Ole Grimestad, det siste under tvil, men det passer bra siden det er nabogården.Eod die betyr samme dag og referer dermed til 28. des.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen, Norodd! Jeg tror du har rett med de to første navnene. Anbiørn Seim er trolig identisk med Arnbjørn Sveinson (1744-99) fra Eimstad som i 1780 giftet seg med Guri Nilsdatter Seim. Ole Lunde er trolig identisk med Ole Tostenson Lunde (født 1756), som var skoleholder og lillebroren til dåpsbarnets mor.Jeg gjettet også på Ole Grimestad fordi Grimastad er en av nabogårdene til Lunde og Liland ved Vangsvatnet. Seim ligger jo også i nærheten. Men jeg ser ikke bokstaven 'i' inni dette gårdsnavnet i kirkebokteksten. For øvrig fantes det en Oleiv Klasson Grimastad (født 1768) på denne gården omkring 1788. Fem år etter giftet han seg til Ukvitno, som også ligger i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg er som sagt i tvil om det står Grimestad. Men jeg ser muligheten for at i-en er trukket sammen med den etterfølgende m-en slik at det ligner en a pluss en n. Også G-en er jeg litt usikker på, men jeg ser ikke noen bedre løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.