Gå til innhold
Arkivverket

[#50618] Lofoten


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Jeg søker informasjon om Christen Olsen f. 1783 i Bunæs og hans kone Johanne Christine Johannesdatter f. 1817 på Gimsøya, død 30.04.1895 i Kilan. De fikk sønnen Edvard Sidenius Christensen (min tippoldefar) f. 03.06.1847. Kjenner noen til denne slekten og kan eventuelt supplere med opplysninger? Edvard Sidenius fikk tre barn. Min oldemor Johanne Eline Teodora f. 1879, Kristine Olufine f. 1883 og Anders Georg f. 1885. Da faren døde i 1887 ble det mellomste barnet satt bort til et ektepar i Sørvågen. Jeg kjenner deres navn, men er usikker om det er slektninger. Kan noen hjelpe? Hilsen Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Johanna Christine Johannesdatter var gift 3. ganger. 1.gang 6/5 1841 i Flakstad [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2639&idx_id=2639&uid=ny&idx_side=-160>Lenke med enkemann Christen Olsen, død 23/5 1854 på Bunæs Lenke gift 2. gang 24/6 1855 i Flakstad Lenke med Gabriel Olsen,f. i Sogndal, død 29/11 1861 på Bunæs/Andøe Lenke gift 3. gang 17/7 1878 i Flakstad Lenke med Johan Ursin Hartvigsen (hans tredje ekteskap)Johanna med sine 2 barn Elen og Gjert i FT 1865 LenkeKanskje Christen i FT 1801 16 år gml LenkeBarn:Dorthea Maria Christensdatter f. 7/8 1841 Bunæs LenkeChristian Røberg Christensen f. 7/9 1843 Bunæs LenkeInger Oline Maria Christensdatter f. 26/2 1846 Bunæs LenkeEdvard Sedenius Christensen f. 1/9 1847 Bunæs LenkeLovise Maria Christensdatter f. 4/12 1851 Bunæs LenkeEline Christine Gabrielsdatter f. 11/1 1856 Bunæs LenkeHans Olai Gabrielsen f. 11/4 1858 Bunæs Lenke d. 30/7 1858 Bunæs LenkeGjert Olaus Gabrielsen f. 17/9 1859 Havnø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk Michael - dette var interessant! Min oldemors søster Kristine Olufine vokste opp hos sin onkel Gjert Gabrielsen og hans kone Leate i Sørvågen.De var vistnok barnløse. Min mor har nettopp fått et ungdomsbilde av Johanne Eline Theodora og søsteren Kristine Olufine. De vokste ikke opp sammen, men bildet kan være tatt i forb. med en konfirmasjon. Kristine Olufine giftet seg med Anders Kornelius Davidsen fra Flakstad. De flyttet til Bergen. Nå skal jeg studere sidene fra kirkebøkene i fred og ro. Nok en gang - takk for opplysningene! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Edvard Christensen fikk Gurine Christine f. 25/5 1864 på Fæsthelen med piken Cecilie Andreasdtr [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=flakdp58&gardpostnr=1198&merk=1198#ovre>Lenke LenkeGurine i FT 1865 LenkeHan giftet seg 24/5 1878 Lenke med Ane Olsdatter fra Kalveløkken i Dovre, dtr av husmann Ole Olsen Kalveløkkenbarn i ekteskapet var:Johanna Eline Theodora f. 29/10 1880 Kilan LenkeKristine Olufine f. 15/10 1882 Kilan LenkeAnders Georg f. 28/2 1885 Kilan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei Michael! Det var nytt for meg at Edvard Christensen hadde en datter fra før. Han var tidlig ute! Når det gjelder hans kone Ane Olsdatter fra Dovre, så har jeg mye på henne og hennes slekt.Hun dro nok til Lofoten for å søke seg tjeneste. I den kvinnelige anerekken finner jeg 14 slektsledd fra min egen datterdatter til formødrene i Gudbrandsdalen. Vet du noe mer om Edvard Sidenius sitt opphav? Jeg har selv lurt på folketellingen i 1800 hvor han står oppført som fostersønn. Kjenner du til om lillebroren til Johanne Eline Theodora og Kristine Olufine, Anders Georg f. 28/2-1885 døde som barn? Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for hjelpen Michael. Jeg vet ikke noe om Johannas opphav, men har tenkt å jobbe videre med dette nå. Har jobbet en del med denne slekten til mormor for en del år tilbake. (Hun ble født i Lofoten i 1913 og døde her i Bergen i fjor - 93 år gml.) Det var det før nevnte fotografiet som satte meg i gang med denne slektsgrenen igjen. Har du en e-postadd. jeg kan nå deg på? Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.