Gå til innhold
Arkivverket

[#50623] Andreas Peter Heidenstrøm - död c:a 1837 - hur gör jag?


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

När jag nu upptäckt de scannade kyrkböckerna, försöker jag komplettera min tidigare forskning med så mycket uppgifter jag kan från dessa primärkällor.I mitt tidigare material har jag Andreas Peter Heidenström gift i Fredrikstad 1801-02-13, bosatt i Glemmen när barn döps 1801, 1803, 1806. Bor 1807 i Fredrikstad då barn dör och fortfarande 1817 då barn döps. Han får en son 1823 5/1 vilken konfirmeras i Halden 1/7 1838. (se bild) (Jag kan dock inte finna sonens födsel i Fredrikstad eller Halden, men förstår mig inte riktigt på hur jag skall söka/hitta just det datumet ..)På Registreringscentral for historiske data http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx fann jag följande:133b 01.12. 1837 Andreas Peter Heidenstrøm Hoboist, Afdøde Severine Christiansd. Kone Afdøde Byethingstuen SkiftesessionenVad betyder detta? Har ej funnit föräldrarna under döda ..Tacksam för varje tråd! Vänligen, Olle Elm

bilete2940.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Kjære Olle ElmFor dåpen til Johan Severin Hedenstrøm, se scanna kirkebøker her på digitalarkivet enten Kirkebok Halden I-4 (1823-1834), s. 10, nr. 43 eller klokkerbok Halden 2 (1821-1834), s. 52, nr. 43.Som du ser, er rekkefølgen på barna bestemt av dåpsdatoen (i 4. kolonne). Dette er vanlig rekkefølge på innføringene, slik at du finner Johan Severin under 17. september.NB Hoboist betyr vel at han var militærmusiker. Beste hilsner fra Tor Weidling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tusen tack för detta Tor Weidling! Nu var det plötsligt inga problem att finna honom i båda källorna. Om vi börjar med den mera lättlästa klockarboken. Vad står det under anmärkningar och vad betyder det?Ja han var militärmusiker; enrollerad redan 1794 i Nordafjelske inf rgte. Vänligen, Olle

bilete2941.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Fortsätter med den andra notisen som säger mig att han var det 9:de barnet och att 7 lever. Det betyder att jag missat ett. Stort tack för att jag fick veta detta! Vänligen, Olle

bilete2942.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjen OlleI anmerkningen i kirkeboka mener jeg det står 'Banken'. Banken er et område i Fredrikshald/Halden som ligger langs nordsiden av Tista-elva fra litt nedenfor dagens bybro og mot elvas utløp - med gatenavn som øvre og nedre Bankegate. Bakgrunn for navnet er at området er bygd på banker av sagflis fra sagene lenger oppe i elva som har lavd svære 'banker' med sedimenter. Så det er nok i dette området han var bosatt.Beste hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge FamilySearch, fikk de en sønn, Carl Gustaf Andersen, døpt 19. januar 1821 i Halden, er det han du mangler? Jeg har ikke sjekket den aktuelle kirkeboken, men Johan Severin var også oppført på FS, med opplysninger som over, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Stort tack för era inlägg!Då är barnaskaran komplett med Karl Gustav född 1820-04-25. Utmaningen blev nu att se när hans bror Karl Gustav född 1815-03-08 i Fredrikstad dog. Det visar sig att denne dog 1820-06-16 (sic!) i Fredrikshald, eller har jag fattat fel? Lenke Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Inledningsvis ställde jag också en fråga om föräldrarnas död:På Registreringscentral for historiske data http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx fann jag följande:133b 01.12. 1837 Andreas Peter Heidenstrøm Hoboist, Afdøde Severine Christiansd. Kone Afdøde Byethingstuen SkiftesessionenEnligt en tidigare uppgift jag fått av Arne Solås, Bergen skulle detta skett 'ved Fredrikshald Sorenskriverembete'Vad betyder uppgifterna? Har ej funnit föräldrarna under döda ..Kan någon ge mig 'en tråd att nysta i' ? Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, opplysningene tyder på at begge foreldrene var døde og at det var skifte etter dem 1. desember 1837. Det betyr ikke nødvendigvis at begge døde samtidig, så var jeg deg, lette jeg under 'døde' fra det siste barnet ble født og fram til tidspunktet for 'Skiftesessionen'. Det du også kan gjøre, er å ta kontakt med Statsarkivet i Oslo, gjerne via e-post, og spørre om de har/kan sende deg kopi av skiftepapirene - du har jo de nødvendige opplysningene. Du går inn på www.arkivverket.no og videre til Statsarkivene (jeg er ikke så god på lenke) - det er iallefall mine tips,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Det jag nu kan vara helt säker på, är att mannen inte är densamme som den hoboist Andreas Peter Hedenström vilken dör i Glemmen 1849. Detta handlar om hans son född 1803-08-28 i Nyegaardgrund(?), Glemmen. Vänligen, Olle

bilete2943.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dødsfallet til Andreas Peter Hedenstrøm 24.09.1834. Se post nr.139, nr.2 fra toppen venstre side. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Ibland blir det bara för bra! Tusen tack Rune! Gjorde givetvis som Astrid anbefallde och hade hunnit till 1834 när jag kollade mailen och såg Ditt inlägg. När jag går tillbaka där jag är och bläddrar en sida framåt finner jag så också hustruns död i Halden, Ministerialbok nr. I 5 (1834-1845), Døde og begravede 1834, side 330. Vad jag kan förstå hade jag många sidor kvar innan jag hann ifatt Dig ...Ang Peter Norman Heidenstrøm nämnd ovan tillhör det ett projekt som ännu ej är klart. Den intresserade kan läsa mer här Lenke Vänligen, Olle

bilete2944.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Sønnen til Peter Norman Heidenstrøm skriver om Andreas Peter Heidenstrøm på sin webside:SurnameMy surname is Norwegian; it means 'heather by the stream'. There are probably less than a hundred people worldwide with that surname, and as far as I can tell, we all get it from one person - one Andreas Peter Heidenstrøm who lived in Fredrikstad in Norway. He came from Sweden, where his surname had been Hedenström. If you are related, please get in touch! http://www.heidenstrom.gen.nz/kris.htmlMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjen OlleI tilfelle du lurer på det. Ved begge begravelsene er det i kolonnen for begravelsesdato anført Ebenezer. Ebenezer var opprinnelig en stiftelse og oppholdssted i Fredrikshald for fattige. Gjennom 1800-tallet gikk Ebenezer over til å bli et ordinært sykehus - og var i drift til etter 2. verdenskrig.Beste hilsner Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack Tor för den uppgiften! Eftersom så många har den anteckningen funderade jag på om det fanns en speciell kyrkogård där.När nu alla barnen är funna kan det möjligen vara intressant med en sammanställning och en komentar:Larine Kristine 1801-1866, fattiglem, död i Halden, Ebenezer stiftelse, ogiftAndreas Peter 1803 - 1849, oboist, död i Glemmen, giftNils Fredrik 1806-1807Nils Fredrik 1808 - född i Fredrikstad - inga ytterligare uppgifterJens Kristian 1811 - lever 1865, trumpeter/gevaldiger i Fredrikstad, giftKarl Gustav 1815-1820George Fritz 1817-1891, gevaldiger, ölhandler(?), i Fredrikstad, giftKarl Gustav 1820 - född i Halden - inga ytterligare uppgifterJohan Severin 1823 - lever 1838 vid konfirmatinen i Halden. De båda föräldrarna var i 50-årsåldern när de dog och Johan Severin 15 år. Man kan väl tänka sig att systern Larine tog hand om honom, om han nu inte kom till någon av de gifta bröderna.En vacker dag kommer säkert någon i Norge att börja forska i släkten, och då skall jag med glädje bidra med det jag funnit ..vilket efter 30 år är en del ...Till Roger Fossum: Det är ju roligt att Kris sprider uppgiften om släktens svenska ursprung, vilket jag upptäckte på 1979 med benäget bistånd från Riksarkivet. Om Du är intresserad av att ta del av läget omkring den Nya Zealändska anknytningen är Du välkommen att läsa om forkningsläget här: Lenke Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mia Corapi

Hei Olle, det er virkelig imponerende at du har klart aa finne ut saa mye om slekten! Har ikke snakket med deg paa noen aar, men har fortsatt kontakt med Jan i Canada (hvis du husker familiehistorien...). Min email er jannemia@hotmail.com, hvis du vil sende meg noen linjer med det det siste du har funnet ut, og jeg kan gi deg oppdateringer om nye medlemmer av Heidenstrømfamilien. Tusen takk for en fantastisk jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för meddelandet och berömmet! Hälsa Jan i Canada! Den historien glömmer jag aldrig och är stolt och glad åt att ha bidraget till. Skall se om jag kan ordna ett underlag åt Dig någon gång framåt. Just nu lyckligtvis överhopad med arbete i mitt företag, så forskningen går på lågvarv. Ibland funderar jag på att skriva en artikel om familjen, där jag i så fall kommer att begränsa mig till familjens utseende fram till omkring 1907. Resten får väl fortfarande betraktas som privat/personligt. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.