Gå til innhold
Arkivverket

[#50628] Personer som ikke finnes i kirkebøker ?


Gjest Reidar Olsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Olsnes

Jeg har 3 personer som jeg ikke kan finne dødsdato for. 2 av dem har jeg forsøkt før på skifteopplysniger. Det var anna johs.dtr. helle (1810-1812) og magdeli monsdtr. vaksdal (1815) som jeg fikk et hyggelig svar på, men lykkes ikke med dødsdato. Den 3. er tomas olsson hana (dale, dalegarden). Det er opplyst at han døde i 1822.Siden dødsdato ikke finnes, lurer jeg på, og kanskje andre har vært i 'samme båt'. Kan de være omkomme på havet e.l. og ikke er igjenfunnen?Mvhreidar olsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han i 1822 kan jo ha vore ein av dei mange som kom bort 'galnemåndag', 11. mars 1822. Sjå lenke:http://home.online.no/~fndbred/galne.htmMen eg har ikkje høyrt før at folk så langt inne som på Dale, kom bort den dagen. Like fullt veit vi berre litt om det som hende då. Difor kan dette vera eit interessant spor til å finna ut meir om saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Jeg har erfart det samme. Min oldemor som døde på 1800-tallet er ikke innført som død i kirkeboken. Nå skal det finnes dødslister i statsarkivene som lensmannen sender inn. Men det er liten hjelp å få i statsarkivet. Enten må en personlig oppsøke vedkommende stasarkiv, eller så må en engasjere en privat 'etterforsker' som statsarkivet kan gi opplysning om. En slik person beregner seg timesbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Olsnes

Takker for tips til begge. jeg er enig med at tomas hana fra dale neppe var med i 'galnemåndag', men det kan jo være kjekt å vite. Han hadde fått bevilling til skysstasjon i 1818, og var vel opptatt med den.Det var et slikt tips som du Thor kom med jeg tenkte det kanskje fanns, så det skal jeg forsøke når jeg for anledning, så tusen takk!MvhReidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var det interessant å lese om Björn Davidsen. Jeg har ofte lurt på hvorfor så mange mennesker omkom på sjöen i Gulen samme dag som min tipp-tippoldefar Hermund Hansson Rutledal. Han ble bare 41 år og etterlot seg kone og 4 barn i alderen 2 til 12 år.Jeg hadde aldri hört om 'den galne måndagen' för.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.