Gå til innhold
Arkivverket

[#50632] Bardulf; var han sønn av Torfinn Jarl eller var han av slekten Vass?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har arvet en anetavle for George Washington, utarbeidet av Albert Wells, der det fremkommer at den engelske Washington-slekten nedstammer fra Torfinn Sigurdsson Jarl og hans hustru Ingebjørg Finnsdatter, gjennom en sønn Bardulf. Er det noen som vet om Torfinn og Ingebjørg hadde flere sønner enn Pål og Erlend?Dette har jeg sakset fra 'Vossingen' fra 1925 (Organ for Vosselaget), der anetavlen er kommentert i et opslag om at G Washigton selv har ment at han var av Vosse-slekt:'Washingtons æt fra Voss George Washingtons æt stammer, som bekjendt i henhold til genealogen Albert Welles's udtrykkelige erklæring, fra Norge. Nu har man slaaet paa, at han tilmed er af Vosseslægt. Ifølge Washingtons eget udsagn stammer han fra slægten Vass, som var kommen til England omkring 970 og var bosat i nærheden af Durham. Welles har da fundet ud, at Washington nedstammer fra en søn of Ørkenøjarlen Thorfin Sigurdson, der skulde have en søn Bardolf, som bosatte sig blandt sine stammefrender, Vassingerne ved Durham, og antog navnet Vassingetun. Der kan vel være tvil om, hvorvidt denne Bardolf var søn af Thorfin Jarl; thi ifølge sagaerne, saa havde denne bare sønnerne Erlend og Paul, som var med Harald Haardraade i slaget ved Stamfords bro, men som Albert Wellis ikke nævner. Derimod er det jo tydeligt, at denne Bardolf maa ha været Vossing, at dømme efter navnet. Det skal egentlig være Bard-Ulf; det vil sige, Ulf fra Bardadal, nu Bordalen eller Bardin, nu Bære paa Voss. Ulf Vorske reiste jo til Island fra Voss i landnamstiden, og at Vossingerne var med i togene til de britiske øer, er der flere ting, som tyder paa. Saaledes er navnet Vors fundet igjen paa Shetlandsøerne.' (gjengitt hos

bilete2945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I min salige morfars dokumenter vedr bygdebokarbeidet for Kyrkjebø, leser jeg at han fikk ættetavlen for George Washington av formannen i bygdeboknemnda Leif Leirnes. I et brev til grandonkel Adolf, som var medforfatter sammen med morfar, skriver han; 'Vidare ei liste utarbeidd av prof. Alb. Wells, U:S:A. Snart finn han vel ut at han ættar frå Føund eller Leirnes òg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Ingebjorg Finnsdatter married King of Scotland Malcolm III Canmore ca.1059.They had a son Duncan f.1060 who became King Duncan II of Scotland. Jarl Torfinn Sigurdssøn had only 2 sons that I ever found. Pål and Erland. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Ancestry for Cinan ( Conan )the Thane shows Malcolm III married to Ingebjorg.But no other connection to Jarl Torfinn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Torfinn Jarl was the grandson of Malcolm II.His mother was Anleta Mac Kenneth.Her sister Bethoc married Cinan ( Conan ) of Mormær.Thats the only connection to George Washington.Torfinn was the only child of Sigurd Hlodverssøn and Anleta. There was also no proof ever found that Ingebjorg Finnsdtr married Malcom III.But she was the mother of Duncan and Heth,so possibly she was mistress to Malcolm.I did find an ancestry that has Bardolf as a son of Torfinn and Ingebjorg but strangely they do not have Pål and Erland also so I cant believe it. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Pedigree for Torfinn shows Bardolf as a son.But I have never come across anything about Bardolf. Torfinn is my ancestor and only had sons Pål and Erland who were with Hårdråde in 1066.There is also no mention of Bardolfs claims in the Orkneys with Pål and Erland.If he was the son of Torfinn I am sure Bardolf and his family would have made claims to the Orkneys.Very confusing. Ronhttp://fabpedigree.com/s000/f205142.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dear Ron,many thanks for you informations about George Washingtons family. I have to say that I have no idea about what is right and what is wrong. I only found this family tree in my grandfathers archive.Kind regardsArnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Arnfrid its also possible Bordolf was a son of Thorfinn and a concubine.But I found no truth in he was the son of Ingebjorg Finnsdtr.Another thing to keep in mind is there are a lot of archivists who post misleading ancestry.The Peerage ancestry says Pål Thorfinnssøn was the poss. 22 nd g-grandfather of George Washington while Thorfinn Sigurdssøn was his poss.20th g-grandfather??It makes no sense.Snorre makes no mention of any Bordolf being a brother of Pål and Erland when they became Jarls of Orkney. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Arnfrid this Bardolf connection to France makes more sense.It is the same connection to Ravensworth as Thorfinns ' son ' RonLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.