Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Øivind Larsen

[#50633] Tyding av navn i skifte

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Jeg trenger hjelp til å lese navnene i linje 5 og 6. Jeg ser at det står Joen .... af ..... Sogn. Jeg trenger både navn og stedsnavnet i letingen etter en av mine forfedre og hadde vært takknemlig for hjelp. Bildet er av skiftet etter Ingri Nilsdtr. Saktmoen i Trøgstad den 7. nov. 1792.mvh Øivind Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Bildet?- Hanne Line -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Biberg Kristensen

Joen Berg af Ting / stad Sogn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Joen B..g.. af Trøgstad SognNår jeg sammenlikner med lista over gårdsnavn i Trøgstad, heller jeg til Bingen, eventuelt Berger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for svarene.Det kan ut fra det jeg har sett av skriften tidligere i skiftet tyde på at den siste bokstaven i gårdsnavnet skal være -n, og at dermed Bingen kan være riktig. Jeg sjekke om jeg kan finne en Jon på Bingen i Trøgstad. Jeg synes også at sognenavnet lignet på Tingstad, men har ikke vært borte i det tidligere. Trøgstad er antakelig riktig, men grunnen til at jeg var usikker på det, var at gården Saktmoen også ligger i Trøgstad sogn og at jeg derfor synes det var rart at det ikke var nok med gårdsnavnet når begge gårdene lå i samme sogn.mvh Øivindmvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det var mistanken om at siste bokstav var n som gjorde at jeg syntes Bingen var mest sannsynlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.