Gå til innhold
Arkivverket

[#50633] Tyding av navn i skifte


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Jeg trenger hjelp til å lese navnene i linje 5 og 6. Jeg ser at det står Joen .... af ..... Sogn. Jeg trenger både navn og stedsnavnet i letingen etter en av mine forfedre og hadde vært takknemlig for hjelp. Bildet er av skiftet etter Ingri Nilsdtr. Saktmoen i Trøgstad den 7. nov. 1792.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joen B..g.. af Trøgstad SognNår jeg sammenlikner med lista over gårdsnavn i Trøgstad, heller jeg til Bingen, eventuelt Berger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for svarene.Det kan ut fra det jeg har sett av skriften tidligere i skiftet tyde på at den siste bokstaven i gårdsnavnet skal være -n, og at dermed Bingen kan være riktig. Jeg sjekke om jeg kan finne en Jon på Bingen i Trøgstad. Jeg synes også at sognenavnet lignet på Tingstad, men har ikke vært borte i det tidligere. Trøgstad er antakelig riktig, men grunnen til at jeg var usikker på det, var at gården Saktmoen også ligger i Trøgstad sogn og at jeg derfor synes det var rart at det ikke var nok med gårdsnavnet når begge gårdene lå i samme sogn.mvh Øivindmvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var mistanken om at siste bokstav var n som gjorde at jeg syntes Bingen var mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.