Gå til innhold
Arkivverket

[#50635] Norge-Amerika-Norge


Gjest Marit Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sørlie

Som så mange ganger før,ber jeg om hjelp. Min oldefar ,Gustav Martinsen Molstadengen 1873-1949, skal ha vært over i Statene (Dakota),men kom hjem. Muligens i årene 1913-1919,da det da var opphold i barnefødsler i familien.Hans brorsønn,Gustav Martinsen f.1895,reiste over i 1915,20år gml. Muligens reiste disse to sammen,men jeg vet ikke om den yngste Gustav kom tilbake. Er det noe søkbare baser hvor en kan finne de som reiste-og de som kom tilbake? På forhånd takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Tusen takk for hjelpa! Da reiste han altså over mellom to barnefødsler,3mnd. før min bestemor ble født,og neste barn som kom i september 1907. Ble tydeligvis bare tur/retur ! Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Gustav Martinsen (brorsønnen) emigrasjon fra Norge: Lenke-Gustav Martinsen (brorsønnen)immigrasjon USA: New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Gustav Martinsen Arrival Date: 3 Apr 1915 Estimated birth year: abt 1895 Age: 20 Gender: Male Port of Departure: Kristiania, Norway Ethnicity/Race/Nationality: Scandinavian Ship Name: Kristianiafjord Port of Arrival: New York, New York Nativity: Denmark Line: 10 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2404 Birth Location: Denmark Birth Location Other: stenerud Page Number: 34Se bort fra Danmark, det er bare feil avskrift i indeksen. I flg image er faren Martin Martinsen, og Gustav er fra Taaje, Jaren St.Denne Gustav er på vei til sin onkel Gunnar Pedersen i Byron, Minnesota.-Det er kanskje samme karen vi finner her:1920 United States Federal CensusName: Gustav Martinsen Home in 1920: Grand Falls, Koochiching, Minnesota Age: 24 years Estimated birth year: abt 1896 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Hired Man Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1915 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 133Er da tømmerhugger.-Og kanskje denne?1930 United States Federal CensusName: Gustav Martinson Home in 1930: Anchorage, Third Judicial District, Alaska Territory Age: 34 Estimated birth year: abt 1896 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age Gustav Martinson 34Er nå fisker. - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei Hanne Line! Du har funnet den riktige unge Gustav :) Hans onkel Gunnar ble f. 20.6.1887. Mangler bare å finne ut når min oldefar Gustav returnerte til Norge.Men det er ikke så viktig..jeg har fått vite at det stemte at han hadde vært i Amerika, og at han kom hjem tydeligvis etter bare et kort besøk 'over dammen'. Tusen takk for hjelpa! Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.