Gå til innhold
Arkivverket

[#50636] Goen, Tjømø; -Jacob Larsen (1791).


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Hei...I temaene 43 543 og 44 135 har jeg søkt etter opphavet til min ane Jacob Larsen, bosatt i Røyken fra ca 1819.Jeg har nå fått tak i en kopi av kirkebokinnførselen i Strømsø den 8. feb 1816 da ungkar og matros Jacob Larsen 25 år giftet seg med enken Sophie Wegner 27 år. Her står intet om Jacob og Sophies foreldre eller fødested. Jeg antar imidlertid at den ene forloveren Lars Jacobsen er Jacobs far. Med utgangspunkt i vielsen har jeg lett etter en Jacob født i 1791 med en far Lars Jacobsen. I Ft 1801 finner jeg på Goen på Tjømø paret Lars Jacobsen 36 og Kristin Eriksdatter 39 som bl a har sønnen Jacob 10. I digitalisert kb for Nøtterø fremgår at Jacob er meldt utflyttet til Tangen 1.1. 1816, - noe som passer svært godt med ovennevnte vielse.Er det noen med tilgang til lokale kilder som kan se etter om det der finnes noe som kan styrke eller svekke mistanken om at min Jacob Larsen kom fra Goen??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

På dette nettstedet, Tjømegårder og slekter finner du en del opplysninger: http://home.online.no/~srasmu/Om du klikker på Gon i meny til venstre med gårdsnavn, kan du finne opplysninger om slektene . Her er en mappe med Jacob Larssøn født på bruk 4 Goen. På biografi står: Flyttet 1/1 1816 fra Goen til Tangen. Det står flere anetavler med slekt herfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at etter å ha trykket på gårdsnavnet i menyen til venstre, kommer informasjon om gården opp i høyre felt. Der trykker du på Info knappen og du får opp en alfabetisk liste.I listen fant jeg Lars Jacobsen merket med mappe. Klikk på den, og du finner hans barn. I Jacob Larsens mappe står forfedre pluss under biografi, opplysning om hans utflytting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei...Jeg har allerede studert Steinars utmerkede hjemmeside. Ved hjelp av den, Tjømø bygdebok og digitalisert kirkebok for Nøtterø har jeg identifisert Lars Jacobsen Goenz foreldre og besteforeldre på Goen. Lengre bakover har jeg ikke kommet.Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om min Jacob Larsen i Røyken er identisk med Lars Jacobsen Goens sønn Jacob.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.