Gå til innhold
Arkivverket

[#50640] Hvor kommer Hartvikka Amalie Larssen fra?


Gjest Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

I denne vielsen fra Straumen i Nordland gifter min oldemors bror seg. Men det store spørsmålet er hvor kommer kona fra: Permanent sidelenke: LenkeJeg har prøvd å tyde det til (Lapunmark) men det er det vel ingen steder i Norge som heter etter hva jeg kan finne ut.Trenger hjelp fra noen med litt lokalkunnskap og gode briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne engmo

Helt riktig at der står Laxaamark,denne plassen som nå heter Skognes,ble ifølge bygdeboka kalt både Laksaali,Laksaadal og Laksaamark i eldre tider.Skognes ligger i Fauske kommune.Hartviga Amalia og mannen Johan bodde i Sandnes i Sulitjelma.Hennes far var født i Lakså(ei anna bygd i Fauske),mens mora kom fra Skognes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk til dere som bidrar.Som sagt er det kjekt med 'nye' øyne.Jeg kunne godt trenge en oversettelse av foreldrenes navn, vitner mv. hvis noen har anledning. Presten i Fauske skrevt pent, men ikke så forståelig (for meg i hvertfall)./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne engmo

Nå er jeg usikker på om du mener det som står ved vielsen ,men her er det jo ganske tydelig hvis du forstørrer til 100%. Hartvikka`s far het Lars Benjamin Andreassen, og Johan`s far het Ole Jensen.Forloverne var Peder Engmo,Bodin(Godøynes) og Axel Pedersen,Godøynes. Hvis det gjelder dåpen,står det foreldrene: Lars Benjamin Andreassen og hustru Elen Anna Helgesdatter. Fadre var:gbr.Hans Helgesen,inderst Edvard Helgesen,pige Gina Olsdatter, Karen Andreasdatter og så kommer et navn jeg ikke helt klarer å tyde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.