Gå til innhold
Arkivverket

[#50642] Skomager Salomon Christoffer (Olsen) Førde


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Født i Førde i 1871.Flyttet til Bergen ca. 1890-1899Flyttet videre til Skien (1900-1910)og derfra til Fr.stad ca. 1910. Her stopper alle spor etter Salomon.Kan noen bidra til å løse opp dette?Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn R. Angeland

Har nå sjekket med Fr.stad Kommune og de finner ikke noe sted at han har bodd i Fr.stad. Derimot bodde hans familie her. Det henvises til Kristiania ved et par tilfeller, men ikke noe konkret. Et sted antydes det at han var død i 1937. Jeg mistenker han endte opp som et sosialt fall i Oslo, men er selvfølgelig ikke sikker på dette. Kan noen gi meg noen tips om hvor jeg kan starte letingen i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg kommer tilbake til denne etterlysningen. Har fått svar fra Oslo Kommune Arkiv og de finner ingen ting om Salomon. Har sett i adressebøker, lokale folketellinger og i dødsprotokoller for perioden rundt 1937. Da vet jeg ikke hvor jeg kan henvende meg. Er takknemlig for forslag av alle dere kloke hoder og hjelpere der ute. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Carsten. Takk for innspill. Jeg har hans barn. Det er 8 stk. av dem. Det er tiden fra han flyttet fra Skien til Fr.stad ca. 1915 og tiden etter dette jeg er på jakt etter. Det kan jo hende han dro tilbake til Skien. Har også tenkt på at han kanskje utvandret. Men aller mest tror jeg på at han havnet på skyggesiden og fikk en trist sorti. Prøver å legge ved et skjermbilde, men tror ikke det lykkes da det i i bpm format og ikke i jpg. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Her kommer et kort resyme på Salomon: Skomager Salomon Kristoffer Olsen3 Førde (32) ble født den 11 jul 1871 i Førde, Sogn & Fjordane, Norge. Han giftet seg med Anne Mathea Andreasdatter (33) den 22 mai 1889 i Lien, Førde, Sogn & Fjordane, Norge. Han bodde i 1912 i Telemarksgt., Skien, Telemark, Norge. Han og Anne Mathea Andreasdatter (33) ble skilt cirka 1913. Skilt iflg. folketelling Fredrikstad Kommune 1918. Han bodde i 1915 i Nygaardsgt. 23, Fredrikstad. Følgende er skrevet av Fredrikstad Kommune: Likningsprotokoll for 1915/1916 oppgir Nygaardsgt. 23 , men samme type protokoll for samme tidsrom antyder også Kristiania (Oslo). Annet materiale for 1930 årene oppgir han oppholdssted som ukjent med et unntak der Oslo er nevnt, men med et stor ? bak. I 1937 antydes det at han skal være død. Det finnes med andre ord ingen dokumentasjon for hans opphold i Fredrikstad.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Da det viser seg meget vanskelig å finne personer etter 1900 (og jeg skjønner at det må være et personvern). Er det noe sted jeg kan henvende meg? F.eks. har det vært folketelling i 1910 og kanskje i 1920. Kan man søke om innsyn? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.