Gå til innhold
Arkivverket

[#50644] Aner til Kjartan Trønnes (1914) på Røros


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Aner til Kjartan Trønnes 1914. Han ble gift med ei som het Svelmo fra Tydalen.Lurer på om det var noe med Petra Amanda Pedersdatter Svelmo 1918-1983. Det er det jeg vet om Kjartan Trønnes. Kan noen hjelpe meg med foreldre og Besteforeldre til Kjartan Trønnes?Jeg har ikke Rørosbok 4 hvis det står noe der om ham. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hennes far som i kirkeboka er oppgitt å være husmann og fisker Peder Arntsen Hellesfjord, i 1900 i Breviken (hun ble sikkert født på Hellesfjord:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Det er Thea Marie Brevik det skal være som er kona til Johan Olsen Tørres.Ser i Rb 5 at hans far er Jon Jacobsen Engesvoll 72/1.Jeg skal se etter der. Takk skal du ha Astrid for hjelpa. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Så feil med det samme her.Ser ei Olava Christensdatter Haugen og Ole Jonsen Trønnes som er foreldre til Ole Olsen Trønnes 1829 og Maren Jonsdatter Engesvoll 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De du nevner i innlegg 9 var foreldrene til Johan Olsen Trønnes, født 26/2-1868. Jeg sjekket dette i skannet KB, ettersom Ole Olsen Trønnes i 1865 står oppført sammen med sin første kone Johanne Jonsdatter 33. De bodde på Gaukvolden, og der er også Olava Christensdatter 67, ugift og 'mandens moder'. I følge FS ble Ole født 5/10-1829, døpt 27/11 med foreldre Ole Jonsen og Olava Christensdatter. Foreldrene var ikke gift.Se under Sundet nordre bind 3 side 36f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Er det Ole Jonsen som er født i 1806 og død i 1871 som ble gift med Sara Larsdatter Kokvold på side 36 og 37 som er den Ole Jonsen Trønnes som er den riktige.Hvor finner jeg foreldrene til Olava Christensdatter Haugen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det store spørsmål er om Olava Christensdatter egentlig var av Haugenslekten. Om Rørosboka sier det, så er det ingen garanti for at dette er riktig.Jeg finner ingen Olava Christensdatter i 1801, men på Hognes.net finner jeg en Olava født 7/6-1801, døpt 5/7 med foreldre Christen Olsen Tamnes og Eva Andersdatter.Under Tamnes i 1801 finnes en Christen Olsen 42, selveier og grubearbeider, gift med Eva Andersdatter 30, med barna Ingebor 10, Lisbet 8, Cornelia 3.I Rørosboka under Tamnes, bind 3 side 375 nevnes Olava med nok et uekte barn. Her angis hennes far som Christen Olsen Smed. Jeg tviler sterkt når det gjelder hennes tilhørighet til Haugenslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Spørs om det er noen som vet noe om dette med sikkerhet.Mulig jeg må la det stå åpent inntil videre? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det mener jeg du bør gjøre.Under hus 107 i RB 4 finner jeg en Christen født født 1759, gift med Eva Andersdatter Guldal. Denne Christens foreldre er Ole Christensen og Ingeborg Sivetsdatter. Dette sporet tror jeg er verdt å følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Christen Olsen Smed og Eva Andersdatter Guldal ble gift 13/6-1791. Christen Olsen kaller seg Smed da de første barn ble døpt, fra 1798, da Cornelia ble døpt: Tamnes. Jeg har følelsen av at dette må være ett og samme par.På side 375 under Tamnes nevnes datteren Ingeborg født 1791, som ble gift med Jochum Iversen Buck. De 'tok til forsørger' (menes det her sytning?) Eva Olsdatter, datter til Olava Christensdatter og Ole Iversen Buck.Skal man tro FS, hadde Olava Christensdatter ytterligere to barn med en Ole Iversen (Buck?).For å bevise alt dette, trengs kirkebøker som fremdeles ikke er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her har jeg visst misforstått litt:Eva Andersdatter Guldal var enke i 1815. Hun ble gift på nytt med Jochum Pedersen Selbo, og det var de som tok seg av Eva. Her er hun tjenestejente hos dem i 1865:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ikke ut til at dette ovenfor er riktig. Ifølge hva som står under hus 155 ble Olava Christensdatter Tamnes (1800-64) gift med Ole Iversen Buch.Dette var med andre ord et blindspor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.