Gå til innhold
Arkivverket

[#50646] Skifte etter Jon Olsen, Seines, Bodin (Bodø)


Gjest Ernst Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Noen løse tråder i Skifte etter Jon Olsen: Skifte etter Jon Olsen, Seines Bodø, DIS Salten skifte nr. 11346, 2/11-1750 Arvinger: Enke:Lisbeth Olsdatter, hans kone. (Er enke på Seines i 1749 ved mantallet/ sjeleregistret)Berit Henriksdatter, Brordatter, Ness i Beiarn, gm. Jon (Jans) OlsenGjertrud Pedersdatter, Brordatter, Kvæl i Beiarn, gm. Ole BjørnsenOle Johannesen Brorsøn, Voll i BeiarnSynøve Steffensdatter, Brordatter (blir senre gm. Ole Bjørnsen, se over)Anne Steffensdatter, Brordatter Ut fra dette skiftet skulle familien til Johannes Haldorsøn f. Ca. 1666-1732 fra Kvæl, Beiarn se slik ut: 1.Ole 1696-1769 Voll, gm Trine Jonsdtr. Strand 2.Peder, 1700 Kvæl, Far til Gjertrud Pedersdtr. på Kvæl A-1 (Gjertrud er enken e. Henrik Pedersøn, Kvæl) 3.Henrik, far til Berit Henriksdtr.(1687-1756) på Ness 4.Steffen gm. Marit, far til 1. Synøve gm. Ole Bjørnsen, Kvæl og 2. Anne 5.Jon Olsen, -1749, gm. Lisbet Olsdtr. Seines, Bodø) Men etternavnene og de årstall vi har stemmer ikke! Henrik og Steffen er ikke å finne i skiftene. Synøve og Anne finnes i Skifte e. Anne Nilsdtr. Vindvik, Gildeskål. (nr. 20075)Moren Marit er søster av Avdøde. Anne og Synøve er da på Indyr, Gildeskål. Har noen løsningen dette skiftet, eller kan sjekke orginalen ? Evt. En sjekk i Bodin bygdebok, bind II, om oppføringen av Jon Olsen kan gi svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne engmo

Vet ikke om dette er rette personen,men det var den eneste jeg fant på Seines med navn som stemte. Her er han skrevet som Jo Olsson,var først gift med Karen Olsdatter,d. 1720,gift før 1723 med Lisbeth Olsdatter fra Kvandal i Skjerstad. Arvinger: søskenbarn Beret Henriksdatter,g.med Jan Olsson Nes i Beiarn, Jartrud(Gjertrud) Pettersdatter g.m.Ola Bjørnsson på Kvæl i Beiarn, Ola Jansson på Voll i Beiarn, Synnøve Steffansdatter og Ane Steffansdatter(det står her at de trolig er døtre av Jon`s bror Steffan.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

HeiDet er riktig familie, er det du har skrevet avlest fra orginalen ? Søskenbarn stemmer mye bedre en nieser og nevøer !Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne engmo

Hei. Har bare notert ned det som står i bygdeboka,her er det referert til skiftet etter Jon 2.nov.1750. Forøvrig het gården han bodde på 'Jogården',og ble i 1748 bygslet til en mann fra Heimås i Skjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heibare et lite innleg foreløbigsøk på tema lagt inn av Inger Eide der er noe om denne familien på flere av hennes innlegg. Kommer tilbake med et noe senere selv om denne familienSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Hei Steinar, vi venter i spenning om du kan ha nøkkelen til denne gåten. Etterkommerne etter Ole Johannesen (Olluf Jansen)(Voll)er rimelig godt beskrevt hos Ringaker. Skiftet e.Jon Olsen gir mulighet til å løse flokene i denne 'storfamilien' som bestyrer flere gårder rundt Voll. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei.Ja, jeg er også spent på om denne gåten kan løses.Finner dere et skifte fra 12. nov. 1722 der Gjertrud Pedersdatter skal være nevnt. På side 189 i Ringakers bok nevnes dette skiftet. Spørsmåler er om Gjertrud er datter av Peder/Peither Kieding.Gårdene Vold og Kvæl skal ha ligget sammen i gammel tid. I 1848 (hvis jeg husker riktig) skal elven ha skiftet leie og gården Vold ble flyttet på andre siden av elven. Mener jeg har lest noe om omfordeling av jordarealer i den forbindelse.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Hvis dere ser på LenkeSå kan dere se hvordan jeg har satt Gjertrud inn i sammenhengen, skiftenummerene står under, og jeg tror dette er i nærheten.Elven har skiftet løp mange ganger mellom disse gårdene, kan selv huske at den tok en solid bit på 70/80 tallet på Kvælsiden. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fint at du har systematisert opplysningene fra skiftene. Jeg har noen spørsmål som jeg lar ligge i påvente av nye opplysninger fra Steinar Olsen.Finnes dette skiftet som jeg nevner i innlegg 7? Jeg har etterlyst det hos DIS-Salten, men nå etter nesten ett år har jeg ennå ikke fått svar derfra.Jeg har nevnt i andre innlegg at Ringaker ikke har vært oppmerksom på dette skifte på Seines.Jeg venter derfor i spenning.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

En liten kommentar til denne setningen på slutten av innlegg 1:'Synøve og Anne finnes i Skifte e. Anne Nilsdtr. Vindvik, Gildeskål. (nr. 20075)Moren Marit er søster av Avdøde. Anne og Synøve er da på Indyr, Gildeskål.Er det her snakk om Synøve Stephensdatter som ble gift med Ole Bjørnsen?I så fall nevner Ringaker henne i sin bok side 189:'I 1754 giftet Ole (Bjørnsen) seg oppatt med Synnev Stephensdtr. Hun levde etter ham på Voll i familien til Niels Arentsen (i 1762 'fattig og gammel'). Lurer på hvor Ringaker har disse opplysningene fra. Er det noen som vet noe om dette?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher en familie litt på sidelinjen som kan rydde litt opp i det kaoset som Beiarnboken lager. Det er i den boken blandet sammen 3 familier. Siden jeg ikke har fått sett næøye på det jeg har om John Olsen så legger jeg inn det jeg har her om noen som berører familiene som, er nevnt Bl. A. Henrik Pedersen.1. Generasjon1. Christopher På Enge. nevnt 1628 - 1635. Barn: 2. i. Peder Christophersen f. 1615. 2. Generasjon2. Peder Christophersen, f. 1615 i Enge, Skjerstad, Salten, d. 1670 i Enge, Skjerstad, Salten. Han blir feilaktig kalt for Peiter Kudding i Beiarnboken, men det er en helt annen person som lever parallelt med han. (1) Han giftet seg med NN. (2) Han giftet seg med Dorthe Danielsdtr, f. ca 1633, d. 1718 i Enge, Skjerstad, Salten, skifte 30 mai 1718 i Enge, Skjerstad, Salten. Dorthe: bare Anders, Malena (Mali) og Karen er nevnt på hennes skifte. Barn med NN: 3. i. Morten Pedersen f. 1654. ii. Henrik Pedersen, f. 1655 i Kvæl, Beiarn, d. i Kvæl, Beiarn. 4. iii. Peder Pedersen f. ca 1658. 5. iv. Hans Pedersen f. ca 1660. Barn med Dorthe Danielsdtr: v. Anders Pedersen, f. ca 1665 i Enge, Skjerstad, Salten, d. i Kvikstad, Skjerstad. han var i 1718 på Brekke. 6. vi. Malene Pedersdtr f. ca 1667. 7. vii. NN Pedersdtr. 8. viii. Karen Pedersdtr f. ca 1669. 3. Generasjon3. Morten Pedersen, f. 1654 i Kvæl, Beiarn, d. 1716 i Kvæl, Beiarn, skifte 5 jun 1716 i Kvæl, Beiarn. Kvæl var Propritærgods. Gift i Beiarn, med Anne Larsdtr, f. ca 1655, d. 1716 i Kvæl, Beiarn, skifte 5 jun 1716 i Kvæl, Beiarn. Anne: det ble skiftet etter begge samtidig. Barn: i. Eldri (Indrie) Mortensdtr, f. ca 1680 i Kvæl, Beiarn, d. før 1763 i Vold, Beiarn. Hun er nevnt gift på farens skifte men ikke hvor eller med hvem. Gift i Beiarn, med Mikkel Haldorsen, f. 1671 i Vold, Beiarn, (sønn av Haldor Olsen) d. 1741 i Vold, Beiarn. ii. Lars Mortensen, f. før 1701 i Kvæl, Beiarn, d. ca 1756 i Kvæl, Beiarn. Han giftet seg med Anne Johansdtr, d. etter 1764 i Kvæl, Beiarn.4. Peder Pedersen, f. ca 1658 i Enge, Skjerstad, Salten, d. før 1763 i Tuv, Bodø. Barn: i. Peder Pedersen, f. i Tuv, Bodø. ii. Marit Pedersen, f. 1713 i Tuv, Bodø.5. Hans Pedersen, f. ca 1660 i Kvæl, Beiarn, d. i Klette, Skjerstad. Gift i Skjerstad kirke, Salten, med Dorthe Stenersdtr, f. ca 1665, d. 1741 i Klette, Skjerstad, skifte 17 aug 1741 i Klette, Skjerstad. Dorthe: hun var gift 2 ganger. Barn: i. Berit Hansdtr, f. 1691 i Klette, Skjerstad, d. 1759 i Kvæl, Beiarn. Hun giftet seg med Peder Jansen, f. i Kvæl, Beiarn, (sønn av Johannes Haldorsen) d. i Kvæl, Beiarn. ii. Ingeborg Hansdtr, f. 1696 i Klette, Skjerstad, døpt 8 mar 1696 i Skjerstad kirke, Salten, d. i Hoset, Skjerstad. Gift 27 nov 1728 i Skjerstad kirke, Salten, bosted (fam) i Hoset, Skjerstad, med Peder Johnsen, f. 1691 i Hoset, Skjerstad, (sønn av John Arntsen og Karen Pedersdtr) døpt 30 aug 1691 i Skjerstad kirke, Salten, d. 1769 i Hoset, Skjerstad, gravlagt 9 jul 1769 i Skjerstad kirkegård, Salten. Peder: han var gift først med Anna Olsdtr f. 1693 på Stokland. iii. Christopher Hansen, f. 1698 i Klette, Skjerstad, døpt 13 jun 1698 i Skjerstad kirke, Salten, d. 25 des 1763 i Karbøl, Skjerstad, skifte 11 mai 1764 i Karbøl, Skjerstad. døde juledagsmorgen. Gift 21 okt 1725 i Skjerstad kirke, Salten, med Karen Olsdtr, f. i Ukjent, d. 25 des 1763 i Karbøl, Skjerstad, skifte 11 mai 1764 i Karbøl, Skjerstad. Karen: de døde begge samme dag ifølge skiftet. iv. Karen Hansdtr, f. ca 1700 i Klette, Skjerstad, d. før 1741 i Misvær, Skjerstad. Gift ca 1720, med Daniel Hansen, f. 1695 i Misvær, Skjerstad, (sønn av Hans Svendsen) d. 1774 i Misvær, Skjerstad, skifte 6 sep 1774 i Misvær, Skjerstad.6. Malene Pedersdtr, f. ca 1667 i Enge, Skjerstad, Salten, d. før 1763 i Skar, Skjerstad. Hun giftet seg med Bård Jakobsen, f. ca 1658 i Skar, Skjerstad, (sønn av Jakob Josefsen) d. 1730 i Skar, Skjerstad, gravlagt 30 apr 1730 i Skjerstad kirkegård, Salten. Barn: i. Jakob Bårdsen, f. 1692 i Skar, Skjerstad, døpt 29 sep 1692 i Skjerstad kirke, Salten, d. 1744 i Holstad, Skjerstad, skifte 6 nov 1744 i Holstad, Skjerstad. det ble skiftet etter begge ektefellene samtidig. Gift 20 okt 1726 i Skjerstad kirke, Salten, med Anne Pedersdtr, f. ca 1684 i Løkås, Skjerstad, (datter av Peder Danielsen og Anne Pedersdtr) d. 1744 i Holstad, Skjerstad, skifte 6 nov 1744 i Holstad, Skjerstad. Anne: Hun Hadde barna Christen, Peder, Berit og Karen med sin første mann Knut, etternavn foreløpig ukjent. Alle oppholdt seg på Holstad. ii. Anders Bårdsen, f. ca 1703 i Skar, Skjerstad, d. 1763 i Stolpe, Skjerstad, gravlagt 4 jul 1763 i Skjerstad kirkegård, Salten. gift og hadde barn men ukjent hvor og hvor mange.var formynder på Peders barn i 1727 og bodde da på Skar. (1) Gift 28 nov 1728 i Skjerstad kirke, Salten, bosted (fam) i Stolpe, Skjerstad, med Berit Olsdtr, f. ca 1702 i Øynes, Fauske, (datter av Oluf Olufsen og Berit Olufsdtr) d. 1744 i Stolpe, Skjerstad, gravlagt 16 aug 1744 i Skjerstad kirkegård, Salten. (2) Gift 21 okt 1745 i Skjerstad kirke, Salten, med Anne Andersdtr, f. ca 1710 i Breivik, Skjerstad, (datter av Anders Johansen og Karen Olsdtr) d. 1767 i Stolpe, Skjerstad, gravlagt 31 mai 1767 i Skjerstad kirkegård, Salten. iii. Peder Bårdsen, d. 1727 i Støvset, Skjerstad, skifte 10 jun 1727 i Støvset, Skjerstad. Hans barn har trolig flyttet fra Skjerstad siden de er ukjent ved Marit Olsdtrs skifte 'død og etterlot seg børn men hwides ei hwor mange de er.' hans brødre Jakob og Anders er verger før hver sin sønn det er ikke oppgitt verge for datteren. Gift i Skjerstad kirke, Salten, med Anne Jensdtr, d. i Støvset, Skjerstad.7. NN Pedersdtr, f. i Enge, Skjerstad, Salten. Barn: i. Marit Olsdtr, f. ca 1692 i Enge, Skjerstad, Salten, d. 1763 i Ljønes, Skjerstad, skifte 9 jul 1763 i Ljønes, Skjerstad. Gift 12 nov 1743 i Skjerstad kirke, Salten, med Erik Kristensen, f. ca 1695 i Bodin, (sønn av Berit Johannesdtr) d. 1763 i Ljønes, Skjerstad, gravlagt 30 jan 1763 i Skjerstad kirkegård, Salten.8. Karen Pedersdtr, f. ca 1669 i Kvæl, Beiarn, d. 1751 i Enge, Skjerstad, Salten, gravlagt 1 jan 1752 i Skjerstad kirkegård, Salten. Hun giftet seg med Helge Hansen, f. 1678 i Hoset, Skjerstad, (sønn av Hans Ingemundsen og Ingeborg Hansdtr) døpt 17 mai 1678 i Skjerstad kirke, Salten, d. i Enge, Skjerstad, Salten. Barn: i. Peder Helgesen, f. ca 1709 i Enge, Skjerstad, Salten, d. 1767 i Vågan, (Skjerstad), Bodø, gravlagt 15 mai 1767 i Skjerstad kirkegård, Salten, skifte 24 jun 1767 i Vågan, (Skjerstad), Bodø. skiftet etter han hadde en formue på 165-2-12 og gjelden var 28-5-6 rdl, han søsken var arvinger sammen med enken. de hadde ikke barn. Gift 29 okt 1737 i Skjerstad kirke, Salten, med Sara Mortensdtr, f. ca 1688 i Vågan, (Skjerstad), Bodø, (datter av Morten Jensen og Synnøve Jakobsdtr) d. 1771 i Vågan, (Skjerstad), Bodø, gravlagt 7 jul 1771 i Skjerstad kirkegård, Salten. Sara: hun var tydeligvis gift 3 ganger. først med en Christen. ii. Hans Helgesen, f. ca 1715 i Enge, Skjerstad, Salten, d. 1800 i Moen, Fauske, skifte 1 mai 1800 i Moen, Fauske. skiftets formue var 179 rdl og gjelden 20 rdl, og inneholdt søv merket HHS-CMD. (1) Gift 18 okt 1742 i Skjerstad kirke, Salten, med Anne Hansdtr, f. ca 1692 i Langset, Saltdal, d. 1760 i Moen, Fauske, gravlagt 13 apr 1760 i Skjerstad kirkegård, Salten. (2) Gift 23 okt 1760 i Skjerstad kirke, Salten, med Karen Knudsdtr, f. 1735 i Sjønstå, Fauske, (datter av Knut Johnsen og Ingeborg Enoksdtr) døpt 2 jul 1735 i Skjerstad kirke, Salten, d. 1791 i Moen, Fauske, gravlagt 22 apr 1791 i Skjerstad kirkegård, Salten, skifte 4 mai 1791 i Moen, Fauske. Karen: sølv merket H.H.S.C.R.D. og en sølvskje merket H.H.S. og et sølvbeger merket P.H.S.M.D., formuen var 330 rdl og gjelden var 120 rdl. iii. Malene Helgesdtr, f. i Enge, Skjerstad, Salten, d. i Åsen, Bodø. hun oppholdt seg hos Jon Christophersen, Åsen i Bodin i 1767 som enke. iv. Ingeborg Helgesdtr, f. ca 1718, d. etter 1767 i Enge, Skjerstad, Salten. Gift 2 nov 1739 i Skjerstad kirke, Salten, med Peder Baltsersen, f. ca 1712 i Klette, Skjerstad, (sønn av Baltser NN) d. 1765 i Enge, Skjerstad, Salten, skifte 19 apr 1765 i Enge, Skjerstad, Salten. Peder: omtalt som danemand på Enge. Broren Nils Baltsersen var verge for barna. hverken han eller broren Nils er nevnt på andre skifter. Ukjent fødested. Skjerstadboken s. 86 på Enge står det at de er fra Klette over familien. Trolig ikke fra Salten.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk Steinar for denne oversikten som jeg kommer til å gå nøye gjennom.Kunne du være så snill å nevne hvilke tre familier du mener er blandet sammen før du tar ferie.Jeg ville tro at det var familiene på disse stedene: Skjerstad/Enge, Beiarn/Kvæl og Beiarn/Vold i siste halvdel av 1600-tallet rundt regnet. Stemmer dette?Når det gjelder Peither Kieding så har Ringaker ryddet noe opp i dette i sin bok og jeg har på en henvendelse til Riksarkivet fått en oversikt over kilder der Kieding er nevnt. Disse kan jeg komme tilbake til senere.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Jeg har også gjennomgått oversikten som Steinar Olsen la fram i innlegg nr. 11 her. Jeg tror også at Peder Christophersen må ha vært gift to ganger, men har ikke greid å plassere de kjente barna her under sine respektive mødre slik som Steinar har gjort. Steinar, du nevner en Henrik Pedersen, f. 1655 i Kvæl, Beiarn. Hvor har du ham fra? Var han gift, hadde han noen etterkommere etter seg? Skjerstad slektsbok operere med ytterligere to barn - Henrik er ikke nevnt i denne boka - Christopher, f. ca. 1650, og Berit, f. ca. 1657. Christopher er nevnt på Enge i 1666, 16 år gl., forøvrig sammen med sin bror Morten, 12 år gammel. I tillegg nevnes Berit, f. ca. 1657, g.m. Mons Pedersen, Klette. Steinar, du har verken Christopher eller Berit med i din oversikt. Hvorfor?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Geir.Når det gjelder Henrich Pedersen, så skriver Ringaker følgende på side 188 i sin bok:'11701 satt Petter Kieding og enken etter sønnen hans Henrich, med 1/2 parten av Kvæl'.Er denne Henrich den samme som blir omtalt som Henrich sjørøver på side 185?Ringaker fører opp i manntallet for 1701: 'Petter Kieding 93 år, Sl. Henrich Pedersens Enche, sønn Christopher 16 år ...' Hvor ble det av en evnetuell Christopher Henrichsen? Finner ham ikke i skiftene.Hvor Steinar har fødselsåret 1655 fra, er ikke godt å si.Navnet Kieding - Ringaker fører opp flere varianter: Keding, Kedynk, Kedinc og mener at Peither/Peder/Petter Kieding må ha kommet fra Bergen i jektefartens tid.Det vil være fint om vi greier å rydde noe opp i dette ved hjelp av kilder. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Har prøvd å systematisere det som er relevant for Beiar delen av slekten på Lenke Har søkt opp en del skifter, og disse stemmer helt med Steiars oppsett. (Er det brukt andre kilder ?) Den gir svar på noen spørsmål, men skiftet etter Jon Olsen på Seines er fremdeles ikke løsbart. Bla. Gjertrud og Henrik ble hengende litt i luften. Det bekrefter langt på vei det jeg har hatt mistanke om: at det er en storfamile som har sittet på Kvæl og Voll. Et spørsmål til Steinar: Er innlegget en utskrift fra dataprogram, eller har du redigert dette ? (ønsker et program som gir slik utskrift) Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Elveløp mellom Kvæl og Voll.Ta en titt på Sten Bertnsens bilder på:LenkeFøste og de 3 siste bildene viser Voll og Kvæl, Voll er nærmest.Gårdene skal være flyttet flere ganger, se Rigaker. På Kvæl skal gården først ha ligget ca. 200-300 moh.Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

HeiTakk for bilder - jeg har funnet ett av Trond Steen med panoramautsikt over en annen del av bygden. Kirkestedet er med her.Er det mulig å finne etterkommere etter de brødrene som er nevnt i skiftet etter Joen Olsen/Olufsen. Når det gjelder navn, se det ferske debattinnlegget '50879 Faorandring av navn i bygdebøker'.For å oppsummere kort. Skiftet i 1750, internt skiftenr 11346, etter Joen viser at han er barnløs og det er grunnen til at vi får vite at han har disse brødrene: Henrich, Peder, Stephen og Johannes, er alle Olssønner?Hvem er denne Ole/Oluf? Hvor bodde han? Det kan ikke være ham som er født 1696 for det er en av brødrene.Søker jeg på Voll/Vold/Wold i skiftene, får jeg ikke det omtalte skiftet frem. Skulle jeg ikke ha fått Ole/Oluf Johanessen i alle fall siden skiftnr 11346 nevner ham bosatt på gården Wold. Kan noe undersøke dette?Johannes Haldorsen f 1666 og nevnt siste gang i leidingsskatten 1732. Han har sønnen Ole/Oluf Johansen/Jansen f 1696 - d 1769. Det er han som er nevnt i skiftet på Seines og som bor på gården Wold i Beiarn.Er det et slektsledd som mangler eller er det andre muligheter? Kan disse brødrene høre til på Kvæl? Gårdene må ha ligget tett ved hverandre på denne tiden.Når Ringaker ikke visste om dette skiftet, er det mulig at det kan ha blitt rett og slett surr.Jeg håper på hjelp til å oppklare noe av dette.IE

bilete3037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her ble teksten i innlegg 17 trykt sammen og alle linjeskift er borte. Er det på grunn av bildet? Er greit å vite til neste gang for en slik tekst er ikke leservennlig. Håper bare ikke noen lar seg skremme, men finner spørsmålene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette har jeg funnet i Gudbrandson: 'Kontrastenes rike' side 815 under Inner-Tuv: Per Person (Kjeding) fra Kvæl i Beiarn f ca 1661 d ca 1720.Kanskje gift 1 m enke etter Hans Endreson fra Endregården her.Barn:Nils f ca 1685 i live 1701.Gift 2 - (lyst i Kjerringøy kirke 16. juni 1688) m Marit Olsdotter på Knaplund kanskje fra Hansgården på Ner-Knaplund død ettert 1824.Barn: Per f 1693 Marit i live 1763, skiftet 9. juli etter søsterdatteren Marit Olsdotter på Ljønes i Skjerstad opplyser om herkomsten til Per og om at bare sønnen Per og datteren Marit var arvinger i hans slektslinje.Per betaler skoskatt i 1711 og gir tiende i 1720 ½ fj. korn og 8 sk. i penger.Han kan være død samme året for i leidangsmanntallet 1720 er ny bruker ført opp, enken etter Per Person, Marit Olsdatter. Per-gården blir bykslet til sønnen 3. jan 1721Sønnen:Per Persen f ca 1793 gravl. 30.jan 1764Gift m Marit Jansdtr fra Enge i Skjerstad, gravl. 8. april 1767.Barn:Per f 1730, til Ytter-Ripnes av Ner-KnaplundLars f ca 1734 død 1762-64Jo 1735 i live 1749 d før 1764Nils f 1737 -Marit f 1738 gravl. 28. juni 1756Skifte på Enge, Skjerstad 3.okt 1727 etter Kirsten Andersdatter – hun og mannen Jo Nilsen har datteren Marit Jonsdatter gift med Ola Person på Inner–Tuv, er de rette folkene?Håper dette kan gi noen ideer. Jeg har slurvet med å angi hva som er avskrift etter 'Kontrastenes rike'. Hvis noen kan gjøre oppslag og kan komme med korrigeringer, mottas det med takk.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Glemte å rette dette: 'Marit Olsdotter på Knaplund kanskje fra Hansgården på Ner-Knaplund død etter 1824' årstallet her må vel være 1724.Håper noen har boken og kan hjelpe med korrigeringer der det trengs.Kirkeboken for Kjerringøy skal finnes under Folda.Kjenner noen til disse opptegnelsene under:Lenke Ministerialbøker ('MINI')853.A01 1664-1688 04 Hele prestegjeldet.'Ministerielle opptegnelser av Niels Slangendorph som personell kapellan til Nærøy prestegjeld 1660-1664. Ministerielle opptegnelser av ham som residerende pastor til Folda 1664-1687. Opptegnelser ved andre prester under hans sykdom og etter hans død fram til 1688. Bakerst i boka alfabetisk register over døpte og vigde i Folda prestegjeld'. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitil Geir inlegg 13 foran i den gamle Beiarnboken står det en oversikt over 1660 og 1701 ft. Det samtalte jeg med Ringaker om og vi kom fram til at dette måtte være Peder Christophersens sønn og ikke P. Kuddings sønn. Foresten samme dag som jeg anbefalte han å skrive den boken som nevnes i senere innlegg (14) Det er ikke siker han husker akurst det siden det ikke kommer fram i hans bok, blir så hvidt nevnt i Skjerstadboken. Har Skjerstadopplysningene direkte fra forfatteren som bor i Bodø, derfor er det nok desverre ikke noe bok som en kan slå opp i. Det lønner seg jo og å sjekke årbok for Beiarn og Gildeskål.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.