Gå til innhold
Arkivverket

[#50672] Hanna Nilsdatter Sandblåst f. 08.11.1862


Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om min oldemors opphav. Jeg vet at hun var født 08.11.1862 og giftet seg med Hans Kristian Larsen Årsbog f 20.10.1865. Min bestemor het Olise Nelie f. 30.04.1895. Hun ble gift med Johan thorleif Edvin Aronsen fra Kvæfjord. Jeg vet at hun hadde flere søsken, Men jeg har ingen opplysninger om dem. Det eneste konkrete jeg har er fra folketelling fra Bud 1865. Der står det at faren het Nils olsen 26 år, mora Olava hansdatter 30 år. sønn Ole 5 år og Hanna 3 år. De tilhørte Hustad sogn på gården Sandblost.Opplysninger fra familien går på at slekta til Hanna enten kom fra skottland eller Irland? Håper noen kan hjelpe meg videre. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Far hans var selvagt personen over: Ole Nilsen!Brudgommen var 23 år og bruden 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da skulle en tro at dette var dåpen til Nils Olsen: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221002978&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFödt 2/2 - 1836 og döpt i Bud 31 mars 1936 med foreldre Ole Nilsen og Berith Nilsdtr.Dette er vel Olava Hansdtr f. i Bud 3/1 - 1834:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skal stå 1836 for Nils Olsen som du sikkert skjönner. Synd at denne perioden ikke finnes i de skannede kirkebökene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan jo tenkes at Nils Toresson og Marit Knutsdtr på Sanblost i 1801 har fått en sönn Ole etter 1801: LenkeLykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De har nok skrevet feil av på FS da, for det er vel samme person er det ikke? Begge har jo dåpsdag 31/3 -1836 og samme foreldre.Da er det vel de som blir gift 6/7 - 1834 i Kvernes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221216872&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Mens jeg leita rundt omkring, kom jeg over denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stmmer, se n° 11: LenkeDet står hvor hun kom fra men jeg greier ikke å tyde det. Hans far er Nils Sanblost, hennes far Nils Syngstad (Lyngstad??)Ole Nilsen er 33 år, dvs han må være födt ca 1801 og Berith Nilsdtr er 27 år da f. ca 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Til nr. 12: Det som står på FS er nok ikkje heilt rett. Rett nok er dåpen også ført inn i ministerialboka for Bud (1829-1851), men med slikt tillegg (s. 70): 'Dette barn er døbt i Kornstad Kirke af Provst Holtermann.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

For Berith har eg lese det slik: 'Pige Berit Nielsdtr. Lyngstadaas'. Fødestad for Ole er 'Hustad S.' (S=sokn) Fødestad for henne trur eg må vere: 'K. S.' (Kvernes sokn?). Far hennar: Niels N. Lyngstadaas. Derimot maktar eg ikkje å tyde mellombokstaven mell Niels og Sandblost. Kan det likne på ein 'J'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror du har rett for i vigsel nr 9 samme side står Johnsen med samme bokstav, synd det ikke var en T;Jeg finner Lyngstad kun i Nord-Tröndelag,finner ingen Nils H i ft der for 1801.Det er heller ingen Nils J. på Sandblost i 1801, det forsvant teorien min om at det kunne være Nils Toresen som var faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Tusen takk for hjelpa alle tre. Her var det for meg mange nye og interessante opplysninger. Har nettopp kommet fra jobb. Skal studere opplysningene mere etterpå. Til innlegg nr. 16 og 17. Har tydet det på samme måte som Erling i nr. 16. Fødested for kenne er nok ko sogn. Det vil si kornstad sogn i kvernes prestegjeld. Tror også at bokstaven er J. Den ligner mye på andre J som presten benyttet. I innlegg nr 2, folketelling 1900 er det anført bokstaven S under sykdom for Olava. Hva står den for? Betyr det sinnslidene, spedalsk eller noe annet? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Til Kjellaug i innlegg 17. Lyngstad og lyngstadås ligger i Eide kommune. I 1801 hørte det inn under Kvernes prestegjeld. Jeg glemte å nevne dette i mitt forrige innlegg. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Berit Nilsdotter f 1807 er dotter av Nils Nilsen Lyngstadaas og kona Ingeborg Kristoffersdotter, dei er omtala på s 228, Eidebok band III, Jonny Lyngstad.Ole Nilsen f ca 1801 er son av Nils Jørgensen Lyngstad. Eg har fått opplyst av Jonny Lyngstad at denne familien kjem frå Børsa i Sør-Trøndelag.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

til nr 8. Giftemålet i 1822 gjeld nok eit anna par, Hans Hansen Gjerdet og Berit Olsdtr Vågen. Eg trur ikkje desse er foreldre til Olava Hansdotter fødd 1834.Ole Nilsen Sandblåst døydde forøvrig 7.9 1847. Berit gifte seg oppatt 8.7 1849 med Johan Sivertsen Skotten.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall giftermålet til Olava Hansdtr: LenkeSynest at det står Skotten for henne her og faren het Hans HansenDa hun ble konfirmert stod det og Skotten (innlegg 7) og den Olava Hansdtr som ble födt i 1834 hadde en Berit Olsdt som mor, da må det være to par med like navn i nesten samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er dessverre et 'hull' i de skanna kirkebökene her, så det må nok sjekkes på en annen måte. Kanskje noen med bygdeböker kan se hva det står under Skotten.Ellers fant jeg et par fra sör Trôndelag, men det blir vel litt langt unna?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Til siste innlegg. Paret er nok for langt unna. Lyngstad/Skotten ligger på Nordmøre i Møre og Romsdal. Mellom Kristiansund og Molde. Ikke langt fra Atlanterhavsveien. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.