Gå til innhold
Arkivverket

[#50672] Hanna Nilsdatter Sandblåst f. 08.11.1862


Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Hvordan man skal forklare den Havor Halvers(en) som er 10 år gammel i 1865 og vitterlig kalles sønn av Styrker og Beret aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Takk for hjelp alle sammen. Til innlegg 44. Jeg har kirkebøkene til Kvernes på microfilm. Har sett igjennom ang. ekteskap, men finner dem ikke. Håper noen har anledning til å sjekke Aukra. Til innlegg 45. Jeg tror det står gardatter. Altså at hun kommer fra gard. Håper at jeg med fortsatt god hjelp kan finne ut mere om denne familien. Jeg vet lite om den greina av familien som kommer fra Sandblost. Var i går på Hustad kirkegård. Fant ikke gravstedet til mine oldeforeldre. Jeg fant derimot min tipp.tippoldemors gravstøtte. Korset lå delvis ødelagt oppe på kirkegårdsmuren. Prøver å legge ved bilde.

bilete2979.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ang. Halvor Halvorsen skulle det nok stått dattersønn istedefor sønn. Han ble nemlig født i Kvernes 1854 som uekte sønn av Olava Hansdatter Sandblost Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg fann akkurat dette med den uekte Halvor. Faren til bornet het Halvor Jensen. Til nr 45:Eg meiner det står enke, jfr E i enkemand ovafor. Vidare ser eg Olava Hansdtr har ei tenestepige Annemarta Aslaksdtr, Fræna, ved FT 1865. Ho er dotter av Aslak Olsen Dale, som er bror til Berit Olsdtr Dale.Alder ved folketeljingar kan ofte vere mange år feil, slik også her. Denne Berit Olsdtr, om ho er den eg trur, har berre eit born, OLava f 1834. Det går bra når ho er f 1795 sjølv.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enig med Knut Reidar, det må være 'enkek' det står dersom det står 'enkem' for han.Ja, det er ofte store avvik med alder, det er nok sikkert riktig Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Tusen takk for hjelp. Er det noen som klarer å tyde det som står bak Halvor Jensen. Lenke i innlegg 53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Synest det er 'hjemsted Berg/paa La.. (see 'L'-en i Larsen over)...' - mer greier jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Det står Halvor Jensen Ugelstad. Kjend spelemann. Olava og sonen Halvor nemnd på s 430 i Eide I av Jonny Lyngstad. Eg håper han eller andre hjelper oss med å få sikker identifikasjon av paret Hans Hansen Skottem og kona Berit Olsdtr.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en annen Olava på nettet som fikk barn med Halvor Jensen Ugelstad:'Karen Sivertsdtr. Ugelstad Sandblåst, f. 1813 på Ugelstad, Eide, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Knut Knutsen Elgåen Ugelstad, gift 1834 i Eide, Møre og Romsdal, f. ca 1805 på Elgåen, Røros, Sør-Trøndelag, (sønn av Knut Toresen Elgåen og Sara Eriksdtr.). Hun giftet seg med (2) Ole Pedersen Gammelsæter Ugelstad, gift 23 okt 1859 i Hustad, Møre og Romsdal, f. 5 mar 1830 på Tofte, Sør-Fron, Oppland, (sønn av Peder Olsen (1) Kongslibakken Gammelsæter og Gjørand Eriksdtr. Isumslia Hatle). a. Olava Knutsdtr. Sandblåst, f. 1841 på Sandblåst, Eide, Møre og Romsdal. Fikk barn med Halvor Jensen Ugelstad, f. 27 sep 1832 på Synnate, Ugelstad, Eide, Møre og Romsdal, (sønn av Jens Halvorsen Synnate Ugelstad og Ingeborg Olsdtr. Gisnås). Hun giftet seg med (2) Theodor Trondsen Neshagen, gift 20 okt 1872 i Kleive, Møre og Romsdal, f. 1845 i Molde, Møre og Romsdal, (sønn av Thrond Madsen Moldskredal).'LenkeDenne siden er tatt bort,men dersom man klikker på 'cache' kommer den opp allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Takk for hjelp. Har kikket litt på lenken i forrige innlegg. Den henviser til gammelt fra Fræna 1983 s.61 -67.: a.Olava Knutsdtr. Sandblåst, f. 1841 på Sandblåst, Eide, Møre og Romsdal. Fikk barn med Halvor Jensen Ugelstad, f. 27 sep 1832 på Synnate, Ugelstad, Eide, Møre og Romsdal, (sønn av Jens Halvorsen Synnate Ugelstad og Ingeborg Olsdtr. Gisnås). Hun giftet seg med (2) Theodor Trondsen Neshagen, gift 20 okt 1872 i Kleive, Møre og Romsdal, f. 1845 i Molde, Møre og Romsdal, (sønn av Thrond Madsen Moldskredal).Opplysningene ang. Olava Knutsdatter har jeg en mistanke om at det er feil. Virker rart at det er to forskjellige Olava som får barn med Halvor Jensen. Barnet ble født i 1854. Olava Knutsdatter var da 14 år. Har mere tro på at det er Olava Hansdatter født i 1834 som er riktig kandidat. Håper noen som kjenner lokalhistorien kan komme med opplysninger om hvilken Olava som er riktig. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Britt har truleg rett. Vi får halde oss til kyrkjebøker og bygdebøker. Bygdebøkene for Eide er pålitelege. Der finn ein i band I s 430 at Halvor Jensen Ugelstad har to born i ekteskap, og sønnen Halvor med Olava Hansdtr Sandblåst, og ingen fleire.Eg kjenner nettstedet som innlegg 59 refererer til. Ein bør ikkje bringe vidare det ein finn der Det er fullt av feil.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Det var et sjokk å lese det som Per Gjendem har skrevet her. Deler av det er tatt ut fra Eideboka b. 1 uten at det er henvist til denne. Samtidig er det flere feil her både med navn og årstall.Et eksempel: Guri Sivertsdtr. f. 1796 og søstera med samme navn, men født året etter, oppgis at begge har vært gift med Klaus Hardersen. Den første Guri døde i 1796 av kopper.Jeg orker ikke å gripe fatt i dette. Det lønner seg ikke. Man får heller legge ut advarsel slik som Knut R. Sande her gjør i innlegg 61. Halvor hadde en sønn til som jeg har funnet: Ole f. 14/7-1856 i Kleive, Romsdalen. Mora er ho som han gifta seg med.Han har ikke barn med Olava Knutsdtr. Sammenblanding og skrevet uten at man har sjekket skikkelig. Per G. har ikke opplyst navn på det barnet Halvor hadde med Olava Knutsdtr.Det er skifte etter kårmann Hans Hansen på Skotten den 6/9-1848, Nordmøre skiftebok 1844-50, s. 345. Enka het Berit Olsdtr. og han etterlot seg 5 barn:1. Sønnen Hans Hansen.2. sønnen Markus Hansen.3. dattera Anne Hansdtr.4. dattera Oline Hansdtr.5. dattera Olava Hansdtr.Sønnen Hans Hansen på Skotten døde 9. mai 1855 og oppgis da å være 36 år, f. ca. 1819. Enka het Mali Knutsdtr. og han etterlot seg 4 barn: Knut, Hans, Johan og Kristi (Christi). Den siste er trolig oppattkalla etter bestemora, se nedenfor.Markus Hansen på Skotten er f. 6/2-1823 og døpt i Hustad kirke. Foreldre Hans Hansen og Kristi (Chirsti) Jonsdtr. på Skotten.Dette var kanskje litt oppklarende. De som har tid kan kanskje lete etter de andre barna til Hans, Anne og Oline.Dette kan tyde på at Hans Hansen har vært gift 2 ganger, først med Kristi og så med Berit Olsdtr. som er mor til Olava ifølge hennes konfirmasjon i 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Tusen takk atter engang Jonny. Dette var bekreftelsen som vi ventet på. Hadde vært artig med kopi av skiftet. Finnes det på nett? Takk også til Kjellaug og Knut for god hjelp. Knut se mitt tema om Hans kristian Sandblost. Har du opplysninger om når de døde? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg vil og takke Jonny for god hjelp. Arveskifte kan gi oss mange svar. Håper ein kan få tilgang på nettet til desse. Vi har gjetta på riktige personar. Vi manglar korhen paret gifta seg.Vi bør avslutte med det eg trur er riktige fødsels-/dåpsdagar:Hans og Christi gifta seg 11.11 1810. Ane blei døpt 10.5 1811 Hans blei fødd 9.10 1813. Oline blei døpt 9.3 1817. Ein son John blei fødd 3.4 1819. Han var i live 1829, men må vere død før 1848. Marcus har vi fått av Jonny. Alle desse 5 frå 1. ekteskap. Olava var den einaste i 2. ekteskap.Alle borna er å finne på FS, men det er ikkje så lett å vite når berre faren er oppgitt, og ikkje mor. Namn på gard/bustad er heller ikkje med på FS. Vi har i denne debatten sett at i to forskjellige par kan partane ha samme namn. Vi må da ha andre kjelder. Håper Digitalarkivet held fram med sitt verdfulle arbeid. Dersom nokon finn giftemålet til Hans Hansen og Berit Olsdt, ca 1832-1833, som meld frå om det i dette temaet.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Jeg finner en Hans Hansen og ei Berit olsdatter som ble gift i Bud kirke 24.jan. 1822. Fant dem både via FS og skannet kirkebok. Er dette riktig par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se #8 og #22, Britt.Som du ser mener Knut Reidar Sande at dette ikke er det rete paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Hans Hansen Skotten, vår mann, var i sitt 1. ekteskap i 1822. Første kone døydde nov. 1828!Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Til 66: Det som er sagt i innlegg 68, synest å måtte vere avgjerande for at det her er tale om to par med same namn. Det paret som gifta seg 21.01.1822 var dessutan frå Buaværet, jf namna Hans Hansen 'Boe' (ungkar og skreddar) og namna Vågen og Ivergarden. Den skanna klokkarboka for Bud (1818-1845) gjeld berre Bud sokn. Det er enno ikkje lagt ut noko for Hustad sokn i denne periode.Dersom 'vår' Hans og Berit var gifte, var det å vente at giftarmålet var ført inn anten i ministerialboka for Bud prestegjeld (eller klokkarboka for Hustad sokn - dersom Hans var frå Skotten eller budde der), eller i kyrkjeboka for Aukra (eventuelt for Vågøy sokn - dersom Berit var frå Dale i Fræna). Eit alternativ - med utgangspunkt i Skotten - kunne kanskje vere Kvernes. Men det ser ikkje ut til at giftarmålet er innført nokon stad i dette området. Eg har sett på mikrofilmen både av Ministerialboka for Aukra (1817-1844) og kyrkjeboka for Vågøy sokn (1817-1844) i perioden 1827-1834 utan å finne paret. Kan det tenkjast at 'vår' Berit er ei anna enn den som er nemnt i innlegg 54? Og at vi må leite i eit anna prestegjeld? Er det nokon som har kontrollert innføring av dåpen til dei kjende borna av 'vår' Hans? Der vil det i alle fall vere opplysning om ekte/uekte. Eg har også sett at det av og til er notert når og kvar dei var gifte dersom dette var i anna prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Bare som et lite apropos så kan jeg nevne at Ingebret Sandblåst er nevnt flere ganger i boka Heimlandet Barndom av Edvard Hoem. Innflyttaren Sandblåst var byggeleiar for bedehuset,s.63 Og Edvard var i arbeid hos bonden Ingebret Sandblåst på ein av nabogardane.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Min farfarsfar var yngre sønn på Sandblost og ble gift i Oppdal. Hans eldste sønn, Ingebrigt Sandblost, kjøpte ett bruk på Hoem i Fræna like etter krigen. Det er muligens samme mann som neves i forrige innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Erling. Kan du ta en titt på mitt tema 34490? Jeg lurer på om du har svar på spørsmål i innlegg 10? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg var på biblioteket og leste i ministerialbok for Bud 1818-1841. Olava Hansdtr Skottem var fødd 3.1 1834 av ekteparet Hans Hansen og Berit Olsdtr. Fadrane var: Peder Sivertsen Sandblåst, Styrker Styrkersen eller Styrker Halvorsen Karlsvig, Ole Nilsen Skottem, Kari Olsdtr Sandblåst, Tøri Halvorsdtr Skottem og Marta Jacobsdtr Skottem.Jonny Lyngstad viser i innlegg 62 til arveskifte etter kårmann Hans Hansen i 1848. Enka er Berit Olsdtr. Hans gifta seg første gong 4.11 1810 med Christi Jonsdtr Hustadrem, forlovarar var Halvar Olsen Skottem og Tørris Endresen Ohrøy. Christi døydde 2.11 1828. Hans må ha gifta seg oppatt nokre år seinare, med ei Berit Olsdtr.Det var ei enke Berit Olsdtr Skottem som gifta seg i 1849 med enkemann Styrker Styrkersen Sandblåst. Denne Berit Olsdtr var frå Dahle i Fræna. Er dette ei anna enke enn enka etter Hans Hansen Skottem? Ein bør som Erling O. Hagerup halde alle moglegheiter opne. I så fall, kven var ho enke etter? Inntil vidare held eg fast på hypotesen med ei enke.Prestane hadde sikkert og dårlege dagar på jobben. Ein finn rett ofte feil dei har gjort, td skrive feil familenamn på personar. Kan dei ha gløymt å føre inn eit giftemål mellom to personar, ganske enkelt?Kven var så Hans Hansen Skottem? Ein finn eit par på Skottem ved FT 1801, Hans Hansen og Marit Pedersdtr, begge 44 år, med 5 born, deriblant ein Hans 13 år. Eg finn eit par vigde i 1781 med desse namna, då var begge buande på Sandblåst. Eldste son Peder er oppgitt å vere fødd på Sandblåst, noko som tyder på at me kan vere på sporet.Er det nokon som kan stadfeste noko av det ovannemnde?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Knut R Sande Takk for hjelp. I likhet med deg håper jeg på avklaring om hvilket par som er riktig. Jeg er enig i din teori. Håper bare at noen lokalkjente kan hjelpe til med avklaring. Vi har vært på nok en vandring på Hustad gravgård. Det er utrolig mange med samme navn som vi finner på gravminnene. Her må en nok avvente riktige informasjoner. Håper noen kan bidra. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Erling O.Hagerup

Her er eit nytt funn som styrker hypetesen sett fram av Sande: LenkeInnflytta nr. 10: 'Bereth Olsdr. Dale' som flytta til 'Skottem' 8. August (?) 1830, 'formedelst Giftermaal her'.Rett nok er alderen her opplyst å vere 30 år, og dette er for så vidt ikkje i samsvar med folketeljinga 1801. Men slike feil i aldersopplysningar er vel ikkje så uvanleg?Etter det eg har sett i andre tilfelle med flytting 'formedelst Giftermaal', er ekteskap ofte inngått kort tid etter. Om det same har skjedd her, skulle Bereth Olsd. Dale ha gifta seg på Skotten hausten 1830. Og eg vil tippe at ho gifta seg i Hustad kyrkje - trass i at dette no ikkje kan finnast ført inn i kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.