Gå til innhold
Arkivverket

[#50675] Sandnes


Gjest Geir Kåre Sandnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kåre Sandnes

Jeg lurer på om noen kan, fortelle meg om mine besteforeldre Karl og Berit Sandnes fra Sandnes på Holmemstranda i Rauma Kommune. Eg veit att de hadde 5 barn,og desse veit eg navna på . Men skulle gjerne ha fått vist litt om mine Oldeforeldre og deres forfedre .Det skal vist vere noen som har dratt til amerika i følge slekta. Plassen der di budde,vart kalt for Karlsta. Håper noen kan hjelpe meg vidar på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Skogly Åfarnes gnr 159-16.Karl O. Sandnes f. 1898 d. 1979 Son til Maria Sandnes f. 1870,og Beret Olava FarstadKarl vaks opp i Østergjeilen, var gardsarbeider, seinare vegvakter. I 1932 kjøpte han tomt skogly på Åfarnes i Rauma (Møre & Romsdal). (Henta ut frå bygdeboka for Holm sokn, band 2)Vil gjerne vite meir om hans forfedre og foreldre deira igjen. Og er takknemlig for de opplysninger jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Harald Søren Storaker, 4586 Korshamn Jeg er ganske fersk når det gjelder slektgransking, men har fått litt tru på dette no .Men lurer på Hvor dere greier å finne frem slike linker og hvordan lesen en slik link .Takker for att dere Hjelper meg,send gjerne en mail om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Harald Søren Storaker Er det slik å forstå att min oldefar heter Ole Nilsen Rydjord og nar var han født og hvor levde han og vilket tidspunkt og hva heter mi oldemor og hvor kommer hun fra har funnet tilbake på min bestefar Karl O Sandnes f.13.11.1898 Men hadde han flere søsken og hva heter de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ja, Karl Olsen Sandnes var sønn Maria Sevaldsdatter Sandnes, f. 1870. I kirkeboka står det så at Karl er født utafor ekteskap, og faren skal vere Ole Nilsen Rydjord. Opplysninga om dette er gitt av fadderen John Knutsen Sandnes (antagelig ein morbror). Maria Sevaldsdatter var datter til Sevald Christensen, født 1833 i Lom, og Maria Knutsdatter Sandnes, født 1834/35 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f61541&gardpostnr=186&personpostnr=1198&merk=1198#ovre>Lenke - Karl hadde ingen søsken i 1900. Det er mulig han seinare fekk halvsøsken.Ole Nilsen Rydjord, f. 1872, var sønn til Nils Nilsen (Stensaa? Lenke ) og Synøve Olsdatter Rydjord/Rugjerd født 1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Harald Søren Storaker eller noen andre, eg lurer på hvor eg kan finne mere opplysninger om mine forfedre. Har bare hørt om denne siden som eg erpå no. Og om dere noen gode sider å ta fatt på Nettet så ver så snill og gi meg desse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! Hjemmom fra hytta en tur og ser temaet først nå. Din far og jeg er søskenbarn, og noen av hans aner har jeg tilbake til 1600-tallet. Som så mange andre fra disse kanter stammer også du fra det vi kaller presteslekta på Dalset. Sender deg som e-post anetavle for din bestefar Karl med kildehenvisninger, men det er fint om du sjekker disse selv.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.