Gå til innhold
Arkivverket

[#50680] Politimester / minister Jonas Lie f. 1899


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Den kjente poitimesteren Jonas Lie skal være født (trolig i Kristiania) 31.12.1899. Han døde 11. mai 1945 på Skallum gård i Bærum. Jeg er ute etter hvor han ble født og døpt? Hans far var Erik Røring Møinichen Lie og hans mor var Katrine Elisabeth Dons.Jonas Lie skal være født i Norge og da trolig i Kristiania eller omegn. Foreldrene skal trolig også ha bodd i Norge under 1900 tellingen, men jeg finner dem ikke der? Er det noen som vet hvor og når Erik Røring Møinichen Lie og Katrine Elisabeth Dons giftet seg. mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Har ikke direkte svar til deg, men Jonas Lie, foreldrene hans og andre forfedre og slektninger er nevnt i debatt nr 26660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg har sett denne diskusjonen, men takk for tipset.Det var dette jeg la ut her jeg lurte på. Han har nok en bror som het Vilhelm som ble født senere. Jonas var trolig den førstefødte. Jeg lurer også på om det var flere søsken.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Bengt Mønnikes slektsoversikt over Møinichen-slekta viser at Jonas Lie ble født i Kristiania 31/12-1899. Ingen ting om dåp. Hans far var Erik Røring Møinichen Lie (1868-1943) Gift med Katrine Elisabeth Dons, f. 16/4-1878. Ingen ting om dato og sted for bryllup.Jonas hadde en bror, Wilhelm Dunker Dons Lie, f. 18/12-1908, d. 1952. Ugift og barnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Bestefaren, forfatter Jonas Lie (han med kone og de fire eldste barna finnes i FT1865 på Kongsvinger der han praktiserte som advokat) bodde som kjent en meget lang tid i utlandet (i Paris 1882-1906). I følge Wikipedia (http://nn.wikipedia.org/wiki/Erik_Lie) bodde Erik Røring Møinichen Lie også i Paris, i hvert fall i 1890-årene. Han kan jo ha bodd der ved folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Dette at Jonas var født i Kristiania står i SS mappa hans fra BCD (Berlin Dokument Center)Erik har trolig kommet hjem fra Paris og fått sønnen Jonas i Norge (ev. giftet seg). Trolig i Kristiania eller omegn for så å reise tilbake til Paris i 1902 og bli der frem til 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk for den. Men det står desverre ikke hvor han var født. Klokkerboken går bare til 1925 ser jeg så da finner vi ikke vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk igjen. Der er nok en bekreftelse på at Jonas er født i Oslo. Hans far Erik var redaktør av Kristiania Dagsavis i 1898. Han var nok i Paris rundt 1900/1901. Derfor mangler han i 1900 tellingen. Han søkt der på kryss og tvers. Han har nok trolig giftet seg i Norge og fått sønnen Jonas i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Folketellingen ble gjennomført i begynnelsen av desember 1900, så det er vel ikke usannsynlig at familien flyttet fra Norge en gang mellom januar og desember 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.