Gå til innhold
Arkivverket

[#50689] Magnus (Svarholt?), Svalbard


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Prøver å finne anene til en Magnus Svarholt (vet ikke 100% sikkert når han tok dette etternavnet)Har veldig sparsomme opplysninger, men det er sagt at han skal ha vært sysselmann på Svalbard og kom nordfra. Fødselsår også ukjent, men sannsynligvis slutten av 1800, begynnelsen av 1900.Hans etterslekt bor i Trøndelag. Er det noen som vet noe mer?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har sett en liste over sysselmenn fra 1925 til i dag, og det står ingen Magnus.Undersøker dette for en ung jente som vil vite mer om slekten sin, men det har vært vanskelig å finne noe med så få opplysninger. Håper noen vet noe.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen hjertelig takk Elin og Harald. Jeg regner det som ganske sannsynlig at det er rett person dere har funnet. Det er ikke så mange som har det etternavnet. Jeg har opplysninger om hva en av hans sønner heter, men siden han fortsatt lever kan jeg ikke legge det ut her. Nå har jeg mulighet til å nøste videre herfra og sjekke om det er rett.Buksnes hadde jeg en viss følelse for p.g.a navnet Svarholt, men Bergen var virkelig helt i det blå!Igjen, takk:-)Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Jeg fant konfirmasjonen til Harald Magnus i Buksnes 1930: Lenke Finner imidlertid ingenting på utflyttede, vielser e.l. som skulle tilsi at det er samme person som i Bergen. Fødselsdatoen er ikke den samme heller. Det er jo mulig, men finner som sagt ingenting sammenheng med navnet Svarholt.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk Elin:-) Dette ser riktigere ut.Så på konfirmasjonen nå og undret hvorfor han het Svarholt og ikke foreldrene, fant forklaringen som jo ga mening:-) Oskar Sværholdt er forøvrig en jeg har lest om før. Det står om ham i historien om Storgata som Vågan historielag har publisert: http://www.vagan.historielag.org/Storgata.pdfside 11 - SvarholtgårdenHvordan i alle dager kom du på å lete i Vågan?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

..en annen ting jeg lurer på:I konfirmasjonen i Vågan står det oppført to dåpsdatoer både på ham og gutten over ham. Det ser for meg ut til at de begge to er pleiesønner av Sværholt, eller hva?I I samme konfirmasjon står også farens navn som Alfred Andreassen, mens i dåpen synes jeg tydelig det står Peder Edvin Andreassen. Hva er riktig her?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Om du ser på dåpslenka, er det to dåpsdatoar der,og. Den første for heimedåp, og den andre for stadfesting av dåpen i kyrkja. Når det gjeld faren sitt navn, står det: ...arb. Alfred Peder Edvin Andreassen.(Eg klarar ikkje å sjå kva han arbeidde som)Om begge var pleiesøner av Oskar, tør eg ikkje svara på. Men det såg kanskje litt rart ut,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei. Den Harald Magnus dere snakket om var broren til nabokonen min, han ligger gravlagt på Buksnes. Han døde i 1985.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Oj! Det var litt av et sammentreff.Vet du tilfeldigvis også navnet på de evt. barna hans? Enten er det han som er rett person, eller han som døde i Bergen. Jeg vet hva han jeg leter etter sin sønn heter (nålevende), og det kunne jo bekreftet eller avkreftet.Kanskje det hadde gått å utveksle den informasjonen på DIS, privat melding?vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.