Gå til innhold
Arkivverket

[#50691] Bortkomne slektningar i Amerika


Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Kvaløy

Frå Nærøy Bygdebok, IV s. 454:I åra 1874-1887 budde det ein husmannsfamilie på Lyngøya i Nærøy. Det var følgjande folk:Hans Agerup Hansen, f. 1833, Kvaløy, Leka. d. 1887 på Lyngøya. Gift med Elisabeth Fordelsdtr. f. 1842 i Fosnes, d. Ukjent (truleg i USA) Hennar familie var frå Rana. Dei hadde 9 born:1. Anna, 1860-?? Utv. Til USA i 1890.2. Fredrikke Marie, 1862 - 1883.3. Hansine Caroline, 1865 - ??, til Leka.4. Anna Gurine, 1868 - ??5. Gunerius, 1871 - ??, til Leka kor han drukna som ung.6. Anton Høyer, 1874 - ??7. Kristine Bernhardine, 1876 - ??, til Leka.8. Hans Ingvald, 1879 - ??9. Beret Martha, 1882 - ?? Dei tre første født i Leka, dei to neste i Vikna, og dei fire siste i Nærøy. Familien forsvinn frå Lyngøya etter at Hans Agerup døyr i 1887. Tre av borna hamnar på Leka. Hansine og Kristine med etterslekt der. Fredrikke Marie døyr ung. Familietradisjonen seier at resten av familien (kanskje med unntak av ein eller to som døydde i ung alder) emigrerte til Amerika. Mora, Elisabeth, skal også ha utvandra. Dei aktuelle utvandrarane er altså: Elisabeth Fordelsdatter, Anna Gurine, Anton Høyer, Hans Ingvald, og Beret Martha. Anna veit vi sikkert utvandra. Ho finn vi her: LenkeAnna emigrerte 2 år før Ellis Island opna, slik at det kan by på problemer å finne henne i USA. Dessutan kunne ho, og søskena, ha brukt eit vidt spekter av etternamn. Alt frå Kvaløy (med alle variantar) til Hansen (med alle variantar av det namnet) No er jo også Anna Hansen og t.d. Hans Hansen svært vanlege namn, også i USA. Truleg vart Anna gift i USA, slik at ho har endra etternamn der borte. Ho brukar etternamnet Rørvig i emigrasjonsprotokollen.Utfordringa blir å finne att Anna i USA, og å finne ut kven andre i familien som utvandra. Søk i ymse emigrasjonslister har ikkje gitt resultat så langt, heller ikkje Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Ørjan Kvaløy

Det vart ikkje mykje respons på denne tråden, så eg gjer eit nytt forsøk. Det har kommi opp ein del nye opplysingar, som kanskje kan hjelpe meg vidare: Barn nr. 3, Hansine Caroline (1865-1947) Hadde ei dotter som emigrerte, det var Gudrun Didriksen, f. 27/5, 1894 i Gildeskål. Hun emigrerte den 24/5, 1911. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EMITROND&gardpostnr=151575&merk=151575#ovre>LenkeVi merker oss at billetten er betalt i USA. Kanskje noen av hennar onklar eller tanter?Som vi ser, var målet for reisa Forest City, Iowa. Reisa har gått bra, for den 7/6 kjem ho fram til Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Anna emigrerer den 13/6, 1890, frå Bergen. LenkeDet er berre 5 stykker som emigrerer den dagen. Høyrast ikkje det ut som eit uvanleg lågt tall? Lite sannsynleg at eit emigrantskip skal ta turen oppover til Bergen for å plukke opp 5 stykker?Veit vi kva skip som forlet Bergen den dagen, og kor det skulle?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Holte

Household: Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace John S. RORVIG Self M Male W 26 NOR Farmer NOR NOR Annie M. RORVIG Wife M Female W 26 NOR Keeping House NOR NOR Samson O. RORVIG Son S Male W 1 IA NOR NOR Kan dette väre noe for deg? Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Trur ikkje det Sissel, men tusen takk for responsen. Anna kan godt ha endra namn til Annie, men hun het vel Rørvig før hun ble gift. Altså ikkje gift Rørvig. Når er denne oversikten ifrå? Og kor i Iowa?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her er Gudruns ankomst på Ellis Island:First Name: GudrunLast Name: DidriksenEthnicity: Norway, ScandanavianLast Place of Residence: Leka, NorwayDate of Arrival: Jun 07, 1911Age at Arrival: 17y Gender: F Marital Status: SShip of Travel: C.F. TietgenPort of Departure: ChristianiaManifest Line Number: 0001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Takk Tor, eg har sett på hennes atkomst ved Ellis Island tidlegare. Vi veit i alle fall at ho kom trygt fram. Hennar manifest er dessverre ikkje lagt ut??? Det kunne ha gitt oss mange nyttige fakta. Kven ho skulle til, kven som har betalt billetten mm. Merkeleg/synd at ikkje hennar manifest er scanna.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Gudrun didriksen skal til sin onkel Hans Hansen i Forest City, Iowa. Det er også han som har betalt billetten hennes.- hanne line -

bilete4307.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Fremragende Hanne!!!! Jeg gråter nesten mine modige gledestårer her jeg sitter, for dette er folk jeg har leita etter LENGE!! Forstår ikke hvordan du har klart å finne manifestet, for når jeg prøver kommer det 'no image available'Her har vi løst to gåter: Hvor Gudrun gjorde av seg, og ikke minst, hvor det ble av onkelen hennes, Hans Ingvald Hansen. Han eksisterer ikke i noen emigrasjonslister, ei heller ved Ellis Island, men tydligvis har han kommet seg til USA.Nå gjenstår det bare å finne ut hva som skjedde videre??ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Først bør du finne fødselsdato på disse personene som skal ha emigrert. Da det er sannsynlig at de har emigrert før 1900, kan vi kanskje finne dem i us census 1900. Der er det reg fødselsmåned og år.PS: jeg har tilgang til betalingstjenesten ancestry.com, og der fat jeg manifestet til Gudrun.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Hans Hansen og hans mor?1910 United States Federal CensusName: Hans Q Hanson Age in 1910: 30 Estimated Birth Year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Son Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Elizabeth Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Madison, Hancock, Iowa Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1898Household Members: Name Age Elizabeth Hanson 67 Hans Q Hanson 30 Louis Fredrickson 17For meg ser det ut som om Hans immigrerte i 1891. Se image. Antal barn stemmer vel heller ikke på hans mor? - hanne line -

bilete4309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Det er utvilsomt riktige personer du har funnet her. Elisabeth er født i 1842, så hun skal vel være omtrent 67 i 1910. Hennes sønn, Hans, er født den 29/5, 1879, så alderen på han stemmer godt overens. Ser ut for meg som det står en Bert Hanson, sønn. Kan ikke lese alderen. Det må vel da kanskje være sønn til Hans? Kan det være ei forveksling av lillesøster, Beret, f. 29/9, 1882?Antallet barn skulle stemme brukbart. Av de 9 barna til Elisabeth, er det nå bare Anna Gurine (f. 17/5, 1868) som ikke er gjort rede for, og da muligens Beret, f. 29/9, 1882.Du nevner en Louis Fredrickson 17? Jeg ser ikke han/hun på lista. Hvem kan det være? Året etter kommer også Gudrun Didriksen.Ja, dette er fantastiske nyheter!Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Elisabeth og Hans er nr 32 og 33 på image. De over er en annen familie. Den Bert som står over er 1,5 år gml.Om det stemmer med fødselsårene til dine personer, så er det ikke bekreftet at det er dine personer.Elisabeth er i image oppført med 2 barn som begge lever pr 1910.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Tja, det spørs vel når folketellinga er foretatt? Om det er f.eks. pr. 1/1, 1910, stemmer jo alderen på dem. Om det er 31/12, 1910, er det en feilmargin på noen måneder. (Fødselsdato på Elisabeth har jeg ikke i forbifarten) Pr. 1910 har Elisabeth 2 barn som lever, i USA (Hans og trolig Anna). Og muligens ca. 2 (Hansine og Kristine) i Norge.Anton Høyer ble gift i Stavanger i 1902. Om han lever i 1910, vet jeg ikke.Beret og Anna Gurine vet jeg fortsatt ikke skjebnen til.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du få vurdere hvor sikre du mener dataene er, det skal ikke jeg gjøre for deg. Tror at alder ved folketellingen er oppgitt til den alder de har ved neste bursdag. Tidspunkt for tellingen står på imaget.-Muligens din Elizabeth Hanson, men da i et annet county?Iowa Cemetery RecordsName: Elizabeth Hanson Death Date: 1930 Page #: 40 Birth Date: 1842 Cemetery: 88 Level Info: Sac County, Iowa Cemetery Records -Muligens din Hans i 1900? Han er født i mai 1879.1900 United States Federal CensusName: Hans Hanson Home in 1900: Linden, Winnebago, Iowa Age: 21 Estimated Birth Year: abt 1879 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Hired Man Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1897Household Members: Name Age Hansel Swale 45 Mary Swale 43 Clinton Swale 19 Winnifred Swale 16 Gracie Swale 14 Dello Swale 12 Lena Swale 9 Glennie Swale 2 Hans Hanson 21- hanne line -

bilete4312.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ser ut som om jeg ikke greier å laste opp jpg fra denne PCen. Eneste forskjell er at jeg på denne kjører Vista...- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Tusen hjertelig takk, igjen Hanne!! Jeg setter ufattelig stor pris på din hjelp.Jeg tror Hans må ha emigrert ca. 1898. Han er konfirmert i Nærøy (Rørvik) i 1896. Mora har muligens emigrert i 1891. Fra før vet vi at søstera, Anna, emigrerte i 1890.Jeg ser for meg at Anna reiste først, så kom mora etter, og etterhvert, Hans. Han er da muligens gårdsarbeider i Linden i 1900. Senere etablerer han seg ved Forest City, og mora bor i lag med han i 1910. Året etter betaler han billetten til søskenbarnet, Gudrun Didriksen, som kommer til Forest City i 1911.Så vidt jeg kan se ut ifra mitt kart, er Forest City delt mellom Winnebago County og Hancock County. Han har oppholdt seg i området. Linden i Winnebago, og Madison i Hancock, og Forest City midt i mellom.Litt merkelig at mora trolig dør i Sac County, som er et godt stykke unna Forest City. Her er vi kanskje på sporet av Anna? Kan hun ha reist heim til dattera på sine eldre dager? Eller var det noen av de andre, forsvunnede barna, som bodde i Sac County?Utvilsomt en spennende og fascinerende historie!Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har muligens funnet Elisabeth og Anne f. 1860 i 1900. 1900 United States Federal CensusName: Elizabeth Hanson Home in 1900: Crystal Lake, Hancock, Iowa Age: 56 Estimated Birth Year: abt 1844 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Mother Race: White Immigration Year: 1890Household Members: Name Age Marie Milda 39 Isabella E Milda 8 Carl Milda 6 Martin A Milda 1 Elizabeth Hanson 56 Okal Eames 26Elizabeth er født i aug (?) 1843 i Norge. Har født 9 barn hvorav 5 lever. Hun er enke. Immigrerte i 1890.Det står ikke Marie i image, der står det Annie. Hun er datter av Elizabeth. Annie er født sep 1860. Immigrerte i 1890. Hun er også enke.Hvem er Okal Eames? Olaf? Navnet er vanskelig å lese. Han står oppført som bror (til Annie), han er født i 1874 i Norge. Immigrerte i 1881.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Anna Milde [Anna Milda] Age in 1910: 49 Estimated Birth Year: abt 1861 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Crystal, Hancock, Iowa Marital Status: Widowed Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1890Household Members: Name Age Anna Milde 49 Isabell Milde 18 Harold Milde 16 Arthur Milde 11Anna har født 4 barn hvorav 3 lever, hun står oppført som farmer (antall barn og yrke er samme i 1900).Isabell er lærer på offentlig skole. Hun er født i Wisconsin, de 2 andre er født i Iowa. Harold jobber på farmen.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Harold Milde City: Not Stated County: Greene State: Iowa Birthplace: Iowa;United States of America Birth Date: 4 Dec 1893 Race: Caucasian (White) Roll: 1643088Harold er født i Crystal Lake, han er singel, bor i Acranton Iowa. Jobber som 'Jell Ditcher' hos Charles Hunter i Acranton.-World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Martin Arthur Milde City: Not Stated County: Hancock State: Iowa Birth Date: 22 Jul 1898 Race: White Roll: 1643111Er født i Crystal Lake, jobber hos sin mor Anna Milde som også er oppført som nærmeste slektning.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Iowa State Census, 1895Name: Anna Milds Age: 30 Race: White Birthplace: Norway Residence: Crystal, HancockName: Martin Milds Age: 29 Race: White Birthplace: Norway Residence: Crystal, HancockName: Elisabeth Milds Age: 4 Race: White Birthplace: Hancock Residence: Crystal, HancockName: Harold Milds Age: 2 Race: White Birthplace: Hancock Residence: Crystal, Hancock- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.