Gå til innhold
Arkivverket

[#50695] Ole Elias Holck (1774 - 1842)


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det var smart. Greit å få vite at der er et eget 1814-museum, også delvis digitalisert.Jeg skal tilskrive dem.Tusen takk, Berit.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje det ja, men nå er det hans navnebror fra 1700-tallet jeg er interessert i. Domprosten på Hamar skal få ha dagboken sin for seg selv enda en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest marianne holck

Ole Elias Holck etterlot seg dagbøker som nå befinner seg Riksarkivet. Harald Holck har i heftet 'Træk af generaladjutant Ole Elias Holcks Liv (Holte 1958) med en del avskrift fra dagbøkene. Jeg har selv fått en kopi av heftet om Ole Elias fra Univeritetsbiblioteket i Bergen. H.Holck nevner at professor Ludvig Daae i 1902 offentliggjorde et utdrag av O.E.Holcks opptegnelser fra 1814 under 'Aktstykker til Norges historie i 1814' i Historiske Samlinger, bind II, p. 1-35. i 1953 har J. Jansen trykt avsnittet hans kurerferd ved krigsutbuddet 1807 (med innledning) i (Norsk) Historisk tidsskrift, Bind 36, p. 602 -609. Håper dette kan være til hjelp, Anfrid. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marianne, hjertelig takk. Da skulle vi vite hvordan dette forholder seg. Da tar jeg også kontakt med UBB og hører om det er mulig å få en kopi. Så får jeg søke etter Historiske Samlinger og Historisk Tidsskrift, og se om noen antikvariater har dem. Kan sikkert også lese dem på BOB eller UBB. Igjen tusen takk.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.