Gå til innhold
Arkivverket

[#50700] Jomfru Else Catharina Niemann (ca 1709-1809); hvem var hun?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jomfru Else Catharina Niemann døde, 100 år gml., et par dager etter Mad Petrica Johanne Nansen f Leyerdahl i 1809, og de ble gravlagt samtidig, 18. april 1809, og de hadde felles skifte.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11756&idx_id=11756&uid=ny&idx_side=-168>LenkeLenkeJeg har mye info om dette, men hvem var hun egentlig? Hun må altså være f ca 1709. Jeg finner henne ikke blandt døpte i Bergen. Hun skal ha tjent rundt om på flere prestegårder i Sogn.og her er de i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Hei !Trulig veit du alt dette, men eg fører det på likevel. Kjente personar i Høyanger før 1850 i NRK sitt Fylkesleksikon: Hans Leierdahl Nansen (1764-1821) frå Kyrkjebø. Son til sorenskrivar Ancher A. Nansen og Petriche Leyerdahl Nansen (oldeforeldre til Fridtjof Nansen). Jurist og politikar. Voks opp i Danmark og tok juridikum der. Vart sorenskrivar i Gauldal og Jæren, og møtte på omframt-Stortinget 1814 for Stavanger amt. Sat seinare på Stortinget 1815-1816 og 1821.Då eg gjekk gjennom Ættaboka for Kykjebø, kom ut i 1994, noterte eg meg: Jonas Fanning d. 1687, s. 284. Tipp-3Hans Tipp-2Hans TippoldefarPatrica f. 1745 d. 1809 s. 291 OldemorHans Bestefar ??? FarFridtjof Nansen f. 1861 d. 1830.Du skriv at du ikkje finn henne døypt i Bergen. Kva med Danmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for dette og for mail, Jon.Ja, Nansen-slekten kjenner jeg, siden vi har felles aner i Jonas Hansen Fanning Leyerdahl og Maren Ovesdatter Wangensteen.Men, jeg skulle gjerne visst hvem denne Jomfru Niemann var. Her er avskrift i fra pantebøker fra Ytre Sogn 1800:

bilete2958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge Nermos nettside hadde Giert Hansen Niemand et oldebarn, Bolette, som ble gm Christen Knagenhielm. I alder passe Else C som Giert Hansens datter. Jeg prøver nå å få avklart om dette. Håper at Per svarer meg på en mail jeg har sendt ham.Er det andre som kjenner til Giert Hansen Niemand, så er det flott med innspill.Foreløpig har jeg ikke fått noen treff på Christie vs Nieman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.