Gå til innhold
Arkivverket

[#50707] Ole Ellevsen (ca. 1755 - 1792) og hans foreldre


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Det er ikke første gang hans opphav blir etterlyst, jfr. bl.a. innleggene 42065 og 49061. Kona, Ragne Pedersdatter, er 'i boks', men hvem var foreldrene til soldaten Ole Ellevsen som giftet seg med henne 7. desember 1782?Han oppgis å være 45 år da han blir begravd i Modum langfredag 1792, og det kan bety et par år i begge retninger (etter mine erfaringer, iallefall). Jeg har funnet en mulig kandidat, Ole, døpt 17. august 1755 i Sigdal. Lenke(Ellev bor på Reistad-eie og jeg mener kona het Eli. Det første barnet til Ole og Ragne ble døpt Ellen og den første sønnen Ellev).Blant fadderne til denne Ole er en Guthorm Povelsen Scartum-Eie, og det er særlig han som er interessant.Ole og Ragne flytter til Modum (de bor på Strandfd/Strand og Houg)og får 6 barn (Oline ble døpt samme dag som faren begraves...). Blant fadderne til alle barna, er en Povel Guttormsen, og ved dåpen til 4 av dem, også en Guttorm Povelsen. I 1801 finner jeg den 70 år gamle enkemannen Povel Guthormsen, og sønnen hans, Guthorm, på Strand Og Houg i Modum. Antar det er den samme som blir døpt i Holmen kirke i Sigdal i 1731, Guthorm Povelssøns b. Povel.Det er flere 'kandidater' hva gjelder Ole Ellevsen og hans foreldre, men det med Guthorm og Povel virker mer enn bare en tilfeldighet. Er det noe som kan hjelpe meg videre - evt. bekrefte at jeg er på rett spor???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.