Gå til innhold
Arkivverket

[#50715] Adolf Monrad


Gjest Solveig Ness
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ness

Håper noen kan skaffe litt opplysninger om Adolf Monrad. Han skal være sønn av Johannes Groth Monrad, landhandler på Verdalsøra, senere proprietær på Ekle på Stiklestad. Hans mor var Kristiane Olsdatter Trapness f. 1818 på Verdalsøra. Han var stykkjunker ved artilleriet i Trondheim. Han hadde en datter, Christiane som ble gift i 1904 med handelsmann Wold. Når og hvor ble Adolf født? Foreldrene var ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at Johannes GM og Cristiane også fikk en datter i 1845 i Verdal. Da er kanskje Adolf født rundt den tiden, men ikke i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Steven Monrad

Hello,I am descendant of Adolf Groth Monrad. My great-grandfather was his son Karl Otto Monrad. I would like to find more information on my family and would be happy to provide information about the family in America! Thank You.I'm sorry I do not speak or write Norwegian...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Petter Stene

Beklager å dra frem en gammel tråd, men denne er faktisk veldig interessant. :)Adolf Groth ble døpt i Kristiansand.Kilde: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=899&idx_id=899&uid=ny&idx_side=-128>Lenke'>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=899&idx_id=899&uid=ny&idx_side=-128>Lenke -- 1850, nummer 121 Født 12 juli 1849 Døpt 24 mai 1850 Adolf Groth uægte Jomfrue Christiane Trappenæs angav som barnets fader handelsmand Johannes Fredriksen, begge fra Trondhjem. Faddere: Mad. Maren Knudsen, Jfr Elise Trappenæs, Tobias Olsen, kpmd. Ole Drange og Thomas Thomassen. Hjemmedøbt 4 feb av Mad. Hamre Barnet er født paa Odderøen hvor moderen kom i land paa sin reise fra Trondhjem, Angivet av pige Anne Knudsen --Christiane Trappenæs hadde som Berit nevner, et barn utenfor ekteskap fra før, i Verdal 1845.Kilde: Lenke -- Numer 147 (anført Amerika) Født: Februar 23de Døpt: do do Hjemmed. inf. Stiklestad (dvs 14 desember) Christine Bergitte (anført komf 7/10 60, att 18/4 71) uægte Far: Enkemand Johannes Groth Monrad, landhandler Mor: Christiane Trapnæs Øren Faddere: Jfrue Henricke Stene, Paul Stene, Jfrue Trapenæs, farvere Hølan, Fredriksen & Olaf Rindberg Hjemmedøbt: Af Madme. Rinnann Og så moroa: Anmerkninger: (anmeldt) af Barnemoderen, som tillige forlangte tilført, at hun anseer Barnets Fader for tillige at være hendes Fosterfader, uden fortiden at ønske eller forlange saadant anmeldt i Medhold Criminalloven. --Ved Adolf Groth _Fredriksen Monrad_'s giftemål til Anna Rebekka Olsen (fra Tiller, Strinda) den 29 desember 1875, så er hans far er oppgitt til 'Handelsmand Johannes Fredriksen Monrad'Kilder: Lenke (KLOK) Lenke (MINI)Jeg mener at det er to forskjellige fedre til Christine Bergitte og Adolf. Adolf ser ikke ut til å ha hatt noen tilknytning til Verdal. Ingen Monrad var faddere til noen av hans 11 barn. Det er i grunnen få referanser til hans foreldre utover det som er nevnt.Per Nermo har i korrespondanse til meg pekt på en mulig barnefar for Adolf. Det ser ut til å være liten tvil at det er Ekle-gårdens Johannes Groth (Johannesen) Monrad som er far til Christine Bergitte, da han var enkemann på den tiden (Maren Andrea Müller døde i 1844, og han giftet seg ikke igjen før i 1847 med Martha Nicoline Angell Lysholm Bernhoft). Han hadde også tilknytning til Verdal. Far hans igjen var Johannes Monrad i født i Vejle.Adolfs far kan være Johannes Groth (Fredriksen) Monrad, med foreldre Jens Fredrik Groth (fra vilstrup, Vejle) og Birgitte Christine Monrad.Det er ingen Adolf Monrad i folketellingen 1865. En personlig tese, er at Adolf vokste opp i Danmark, og at det var dit båten var på vei fra Trondheim da det måtte ta en stopp i Kristiansand. Kan han endog også ha vært komfirmert der? Verdt å sjekke. Det første jeg vet om han er at han er sergeant rundt 23 år gammel. Det kan jo tyde på at han tidlig gikk for en militær karriere. Hans militære ruller er forløpig ikke sjekket, hverken på SA Trondheim eller i Danmark. En veldig interessant ting å finne ut av. Mest for å kunne koble han og etterslekten inn på Monrad slektstreet på korrekt sted. Med på reisen var Elise, søsteren til Christiane Trapenæs. Kunne vært interessant å finne ut hvor hun oppholdt seg og evt. døde.Adolf fikk et knippe barn. 11 i tallet, det første utenfor ekteskap med Mathilde Gunnelie Bye døde.1. Johan Martin Groth Monrad født 29 desember 1872, døpt 2 februar 1873. Død 21 Juli, begravet 22 juli 1873. Mor var Mathilde Gunnelie Bye. Kilder: Lenke (MINI) Lenke (KLOK) Lenke (MINI)Lenke (KLOK)2. Christiane Caroline født 26 september, døpt 12 november 1876. Kilde: Lenke3. Johannes Groth født 9 august, døpt 13 oktober 1878. Kilde: Lenke4. Oscar Fredrik født 2 juli, døpt 10 oktober 1880 Kilde: Lenke5. Gudrun Amalie født 26 november 1882, døpt 21 januar 1883 Kilde: Lenke6. Karl Otto født 25 juli, døpt 27 september 1885 Kilde: Lenke7. Gustav Fridthjof født 4 november 1887, døpt 8 januar 1888 Kilde: Lenke8. Aasta født 19 november 1889, døpt 16 deb 1890 Kilde: Lenke9. Arnulf født 12 januar, døpt 18 april 1892. Død 13 juli begravet 17 juli. Kilder: Lenke Lenke10. Arnulf født 18 mai, døpt 15 juli 1894 Kilde: Lenke11. Tryggve født 24 juli, døpt 25 september 1898 Kilde: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read? idx_kildeid=2719&idx_id=2719&uid=ny&idx_side=-62Som Steve Monrad nevner, så er hans oldefar Karl Otto Monrad. Det er også min link til familien, som er noe løsere. Karl Otto Monrad fikk i 1907 et barn med Amalie Eide. Karl Otto dro samme år til USA, mens Amalie et par år senere giftet seg med Ingvar Severin Lund og fikk to barn til, den ene av dem min morfar. Min 'onkel' Henry, Henry Alfred Eide ble boende hos sin mor, og senere sin hos bror Anton Emil Lund.Vi har skaffet og relativt god oversikt over etterslekt etter Adolf Groth Monrad, og endog også noen nålevende Monrad i Trondheim.Jeg tar gjerne både mail fra alle som har informasjon som ikke er omtalt her på temaet.Mvh Petter Stene petter.stene at getmail.no

bilete5764.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

En liten side opplysning når det gjelder Vold/Wold familien som Christiane giftet seg inn i. Mikael Vold var 'kontorist (handel)' når de giftet seg i Domkirken i Trondheim i 8 mai 1904. Lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2714&idx_id=2714&uid=ny&idx_side=-96>LenkeHans far var Kapt. Karl Vold. Hennes far var da stykjunker Adolf Groth Monrad. (Styk(k)junker er en underoffisersgrad).Christianes søster Gudrun Amalies fikk et barn med Yngvar Marius Vold i 1909. Yngvar Marius er Mikaels bror. Barnet døde dessverre bare noen dager gammel. Kilde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Petter Stene

Adolfs militære karriere står beskrevet i 'Underoffiserer ved artilleriet i Trøndelag', side 165 og 166.--- sitat start --- Adolf Groth Fredriksen Monrad Født den 12/7 1849 i Kristiansund. Sønn av gårdbruker Johannes Groth Monrad. Ekle gård. Verdal og hustru f. Trapnes. (Faren var betitlet som brukseier).* Vervet som gevorben artillerist 6/5 1865. * Eksamen ved Den Kgl. norske artilleribrigades underoffiserskole i 1868. * Gevorben overkonstabel 11/4 1869 * Landvernsersjant 21/4 1871 * Nasjonal sersjant 1/8 1871 * Gevorben sersjant 24/2 1873 (å tjene i 6 år til 15/5 1879) * Fast ansatt kommandersersjant 1/1 1889.Adolf Monrad var bokholder i ca 30 år ved Thams & Co trelastforretning i Trondheim. Som pensjonist hadde han tilsyn med kruttmagasinet på Lade.Gift med Anna Rebekka, f. Tiller. Barn: 10 barn hvorav en datter - fru Gudrun Vold. Sjømennenes aldershjem (pr 24/3 1955). Død i 1919. --- sitat slutt ---Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å kommentere dette, men fødselstedet kan være et bra sted. Han er døpt i Kristiansand, se lenke i tidligere innlegg. (5).Det er ikke ført bevis for at Johannes Groth Monrad, landhandler og senere gårdseier av Ekle, er Adolfs far, og nevnte Johannes Groth Monrad var i hvertfall ikke gift med noen Trapnes. Se (5). Han var gift med Maren Andrea Müller som døde i 1844, og han giftet seg ikke igjen før i 1847 med Martha Nicoline Angell Lysholm Bernhoft. 'Trapnes' kan ikke tolkes som andre en Christiane Trapnes, som var mor til Johannes Groth Monrads første uekte barn, Christine Bergitte født på Verdal i 1845 og mor til Adolf Groth Monrad...Adolf Groth Monrad hadde tre dødte. Den eldste Christiane Caroline Monrad giftet seg også med en Vold, nemlig Mikael Vold.Jeg kjenner ikke kildene for biografien. Jeg tillegger den i familiesammenheng ikke stor vekt. De militære datoer er trolig mere korrekte. Jeg har til hensikt å se nærmere på de militære kildene som evt. finnes på Riksarkivet for å se om jeg kan finne mere informasjon om Adolf Groth Monrads far. Altså det som skjedde mellom 1865 og 1873. Han fikk sitt første barn i Trondheim i desember 1872.Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.