Gå til innhold
Arkivverket

[#50722] Hemming Haugen og Olive Larsdatter


Gjest Eric Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Øgaard

Vet noen om Hemming Haugen og Olive Larsdatter som er foreldre til min tipp-tippoldefar Lars Hemmingsen, Født på Haugen u. Prestgarden, Vang. Døpt 11 Mar 1759. Døde 19 Sep 1818 på Ålerud.Gift 1786 med Eli(e) Jacobsdatter Schieset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Hemming Jensen og Olif Larsdatter ble gift 14. juni 1743, se nederst på side 258b i lenken. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=318&uid=11808&js=j>LenkeFørste barn Ole, født på Bernshaugen, døpt 6 post Trinit 1744, riktignok står han oppført under Pigebarn så det er mulig at Ole ikke er korrekt navn. Se lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Forldre til Oliv: Lars Olsen og Kari Ingvoldsdtr. Noe mere om dem har jeg ikke. Foreldre til Heming Jensen: Jens Hemingsen Ingeberg og kone Gjøa Olsdtr. Så blir det komplisert å komme lengre. Det er flere Heming i område. En mulig forfar kan være Heming på Gyrud (uttale Jyrud) i Stange, men det må undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

En stor takk til dere begge Asbjørn og Thor.Dette er opplysninger jeg har slitt med å finne. Dersom noen har noe å tilføye, så ikke hold tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bohmer

Apropos Kari Ingvoldsdatter. Jeg har flere Ingvoldsdøtre f p samme tid borti Vang som mangler foreldre. Ingvold knytter jeg til noen garder, men jeg har ikke klart å plassere alle døtrene. Bl a Ingeborg på Kveberg-eie, Ingvold på Haug i Veldre som muligens kom fra Vang. Det er sikkert farlig å tenke slektskap, men gjennbruk av navn var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Med utgangspunkt i det Thor nevner i (4): Et ektepar Lars Olsen og Karen Ingvoldsdatter er nevnt på Klugeeie og Valsieeie. Kari Ingvoldsdatter finner jeg ikke, men Karen og Kari kan godt være samme person.Datter Karen, døpt 25 febr 1714 på Klugeeie. Vidner: Lars Børstad, Povel Tommelstad, Lars Larsøn Kluge, Anne Tommelstad, Karen Børstad, og Synnif Mitskougen. Datter Olive, døpt 16 febr 1716 på Valsie-eie. Vidner: Povel Tommelstad,Christen Valsie,Erich Olsen Tommelstad,Anne Tommelstad,Karen Valsie,og Berthe Klochergaarden.Lars Olsen Valsieejer dør 36 år gammel i 1717, gravlagt 18 mai.Det ser ut til at Karen senere blir gift igjen 21 november 1719: Ole Iversen Dæliejer og Karen Ingvoldsdatter Mitschougen, forlovere Christen Valsie og Peder Iversen Dæliejer.De får datteren Marthe, født på Hofseie, døpt 27 april 1721. Vidner: Peder Hof,Lars Rud,Halvor Hof,Gonor Hof,Synniv Imislund,og Goro Hof.Nå dør Karen Ingvoldsdatter Hofsejer, 38 år i 1723, gravlagt 7 mars 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Litt mer om Olive: I sjeleregisteret i 1732 er det nevnt ei Olive på Ou, 17 år gammel. Dette kan stemme bra med Olive som ble født i 1716, datter til Lars og Karen.Ellers ser jeg at Ole Iversen er gift med Ragnild Jonsdatter og de bor fortsatt på Hofseie i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bohmer

Da dukker jeg opp igjen med Kari Larsdatter g m Mons Jensen på Kluke-eie. Kan det være henne som ble f 1714? Mons er f ca 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Kari Larsdatter er jo født på Klukeeie, så det kunne ha vært nærliggende å konkludere det. Derimot hvis du tenker på Mons Jensen Klugeeie som ble gift med ei Kari Larsdatter 9.mars 1722, er det iallfall ikke henne. Så vi må nok lete videre med andre i den sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Thor, jeg finner Mons Jensen som får en sønn Lars på Klukeeie i 1722 og ei datter Gonor på Ilsengsveen, døpt 23 febr 1727. Det er denne Mons Jensen du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kanskje kan man være litt spekulativ og driste seg til å peke på at Bjørn Pedersen Berg i Løten f ca 1631 var gift med Gudbjørg Amundsdatter. Disse har etterkommere i Vang (Furnes). Jeg finner ingen Bjørn i Vang som helt passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For Amund gikk det nok litt på tverke og han ble dømt for tjuveri i 1755. Åssen det gikk med ham vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.