Gå til innhold
Arkivverket

[#50724] hjelp til tyding, 1784 i Modum


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Anders Hansen og Ingeborg Iversdatter forlovet seg 21. juli og giftet 21. august 1784. Kan noe tyde stedsnavnet foran navnet hans? Bache JaerEie, eller noe i den stilen???? LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det ser ut som Bacche Jaereie, ja. Det betyr vel Bakke, som var en plass under gården Jaer. I FT 1801 står både gårdene Bakke og Jaer. Vanskelig å si om det er samme Bakke som har blitt utskilt fra Jaer, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk skal du ha! Da tror jeg at jeg har fått 'beviset' jeg manglet i innlegg 50553: Iver Svenningsen og Marthe Rolfsdatter fra Modum. Sikrere kan jeg vel nesten ikke bli på at Ingeborg var deres datter.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Vil bare kort legge til et sitat fra Modums Historie V, side 39, hvor det omtales brukere på Jar.'Jon Pedersøn solgte i 1752 en halvpart av eiendommen til sin bror Engebret Pedersøn Jelstad og solgte den annen halvpart i 1767 for 640 riksdaler. Fra salget var unntatt plassen Bakken som tidligere var skjøtet til Iver Svenningsen.'Side 43, Husmannsplasser. 1763-1765 'ble 3 husmannsplasser frasolgt og ydet skattehjelp til hovedbrukene. Således fikk Iver Svenningsen Bråthen i 1763 skjøte på Bakkeplassen for 180 riksdaler'.Dette er jo ikke noen ytterligere bekreftelse på det du ber om hjelp til, men kan kanskje brukes som bakgrunnsinformasjon, med mindre du allerede har dette !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hadde ikke dette, Kjell, så takk skal du ha! Har du kommentarer til innlegg nr. 50553 - og evt. opplysninger vedr. Formo, setter jeg stor pris på det.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg har kikket på innlegg 50553 og lest gjennom hva Modums Historie V sier om Formo (Gnr 60) uten å finne noen omtale av aktuelle personer, mao ingenting der som hverken bekrefter eller avkrefter at den Ingeborg du søker opphav til, var datter av Iver og Marthe.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk igjen, Kjell. Ingen enkel snømåking, dette, men synes det er sterke 'indisier' på at Ingeborg er deres datter. Alderen hennes i 1801 stemmer ganske bra, stedet der hun og Anders ble forlovet, Iver og to sønner var faddere til hennes sønn, Iver, samt at det siste barnet, Martin, født i 1797, trolig er oppkalt etter Marthe (de fikk ingen døtre).Jeg kommer muligens ikke noe nærmere, men da Ingeborg døpes 15. juli 1757, har hun følgende faddere: Jareld Jonsdtr. Sandager, Berthe Svenningsdtr. Sandager-eie, Carl Svenningsen Sandager-eie, Niels Olsen Sandager og Jens Hansen Amundrud. Hun er den eneste Ingeborg Iversdatter jeg har funnet som passer rent aldersmessig....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her fant jeg dødsfallet hennes, om det hjelper noe i min søken etter opphavet: 14. januar 1842 (begravd 22. januar) Ingeborg Iversdatter, enke etter Bødtker Anders Hansen, 87 år, Komperudeie. LenkeAstrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.